• Anonym (manne)

    Vad ska man tänka på vid delat husägande?

    Jag och min flickvän köpte hus i vintras. Hon hade dålig inkomst då så hon gav bara 1/5 av handpenning och allt annat som tillkom, jag tog resten. Men vi betalar lika mycket var av huslån och andra utgifter.

    Hur ska man tänka på vid en eventuell försäljning i framtiden egentligen? Om hon kräver halva förtjänsten på huset, har hon rätt till det per automatik? Eller kan jag hävda att hon bara ska ha 1/5??

    Vet inte hur man får till ett kontrakt eller liknande, något en polare tipsade om. Det ska väl bevittnas och grejor?

  • Svar på tråden Vad ska man tänka på vid delat husägande?
  • Anonym (Z)

    Äger hon hälften så äger hon hälften. Vad ni lagt in i handpenning spelar ingen roll. Rent juridiskt alltså.

  • Anonym (Sambos)
    Anonym (manne) skrev 2019-09-21 16:13:01 följande:

    Jag och min flickvän köpte hus i vintras. Hon hade dålig inkomst då så hon gav bara 1/5 av handpenning och allt annat som tillkom, jag tog resten. Men vi betalar lika mycket var av huslån och andra utgifter.

    Hur ska man tänka på vid en eventuell försäljning i framtiden egentligen? Om hon kräver halva förtjänsten på huset, har hon rätt till det per automatik? Eller kan jag hävda att hon bara ska ha 1/5??

    Vet inte hur man får till ett kontrakt eller liknande, något en polare tipsade om. Det ska väl bevittnas och grejor?


    Står hon som hälftenägare så äger hon 50%.

    Ni kan och bör skriva ett samboavtal där du får tillbaka 4/5 av din insats vid eventuell försäljning samt om ni inte har barn tillsammans även skriva testamente. Som sambos ärver ni inte varandra och blir kanske inte så kul att vara tvungen att lösa ut den andres familj om något händer.
  • Anonym (Sanna)

    Ta hjälp av en jurist så att ni får det så som ni vill ha det!

  • Anonym (.)

    Sambolagen gäller ju om ni inte avtalat om annat. Så hon har rätt till halva oavsett insatt handpenning med mera.

    Snacka med jurist nu när ni är överens, så får ni som ni vill ha det.

    Tycker det låter extremt orättvist om hon får betala hälften av alla utgifterna men bara får 1/5 av ev vinst i framtiden.

    Enklaste här är väl om hon amorterar extra eller betalar dig skillnaden i handpenning, så ni blir helt jämlika ägare i huset.

  • Roxwell

    Jag och min sambo äger 50% var. Men har skrivit kontrakt att om vi vill gå skiljas vägar och sälja så har var och en rätt till sim del denne la in. Resten delar vi på. Pga att den ene la i väldigt mycket mer i kontantinsats.

  • MsM84

    Ni får diskutera vad som känns vettigt. När vi köpte hus sa vi att eftersom X gick in med mer pengar så ska X först få tillbaka den summan och sen delar vi lika på resten. Rent praktiskt löste vi det genom ett skuldebrev.

  • Huehue123
    Roxwell skrev 2019-09-22 01:26:27 följande:

    Jag och min sambo äger 50% var. Men har skrivit kontrakt att om vi vill gå skiljas vägar och sälja så har var och en rätt till sim del denne la in. Resten delar vi på. Pga att den ene la i väldigt mycket mer i kontantinsats.


    Lyssna inte på trollen här, hänvisar dig till sambolagen 15 paragrafen speciellt men du behöver lägga in mer info som om ni bott tillsammans före köpet osv.
  • Huehue123
    Huehue123 skrev 2019-09-22 07:22:35 följande:

    Lyssna inte på trollen här, hänvisar dig till sambolagen 15 paragrafen speciellt men du behöver lägga in mer info som om ni bott tillsammans före köpet osv.


    Oj trodde du va
    Anonym (manne) skrev 2019-09-21 16:13:01 följande:

    Jag och min flickvän köpte hus i vintras. Hon hade dålig inkomst då så hon gav bara 1/5 av handpenning och allt annat som tillkom, jag tog resten. Men vi betalar lika mycket var av huslån och andra utgifter.

    Hur ska man tänka på vid en eventuell försäljning i framtiden egentligen? Om hon kräver halva förtjänsten på huset, har hon rätt till det per automatik? Eller kan jag hävda att hon bara ska ha 1/5??

    Vet inte hur man får till ett kontrakt eller liknande, något en polare tipsade om. Det ska väl bevittnas och grejor?


    Råkade skriva till ngn annan.
  • Anonym (U)

    Jag la hela handpenningen. Hos banken står vi 50/50 för lånen, men vi har skrivit ett papper privat och jag betalar 28% och sambon 72% på lånen. Den dagen vi säljer tar vi 50% var och betalar resp del av lånet och skatt. Jag kommer alltså få mer pengar över.

  • Anonym (A)
    MsM84 skrev 2019-09-22 06:53:48 följande:
    Ni får diskutera vad som känns vettigt. När vi köpte hus sa vi att eftersom X gick in med mer pengar så ska X först få tillbaka den summan och sen delar vi lika på resten. Rent praktiskt löste vi det genom ett skuldebrev.
    +1
  • Anonym (skuldbrev)

    Precis som ovan skrev vi också skuldbrev eftersom vi gick in med olika mycket pengar, men äger huset 50/50.
    Det funkar så att om vi säljer eller separerar betalar min sambo beloppet på skuldebrevet.

    Exempel: Handpenningen var på 600 000 och jag gick in med 400 000 och min sambo 200 000. Då är han skyldig mig 100 000 kr som han ska betala om vi separerar eller säljer huset. Allt på huset betalar vi 50/50.

    I ert fall har sambon betalat 2/10 och du 8/10. Hon är alltså skyldig dig 3/10 av startbeloppet (om det nu var kontantinsats, lagpart, pantbrev m.m.).

  • Anonym (K)

    Min man la kontantinsatsen, 20%. Han kommer få 20% mer i vinst än mig när vi säljer.

  • Anonym (kalle)

    Bara nyfiken:

    Alla i tråden räknar med att man kan sälja med vinst.

    Hur gör ni om huset har fallit så mycket i marknadsvärde att det inte täcker lånen vid försäljning? Gäller samma fördelningsregler då?

  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (kalle) skrev 2019-09-23 07:58:15 följande:

    Bara nyfiken:

    Alla i tråden räknar med att man kan sälja med vinst.

    Hur gör ni om huset har fallit så mycket i marknadsvärde att det inte täcker lånen vid försäljning? Gäller samma fördelningsregler då?


    Precis! Alla bara förutsätter vinst. Vinsten är iofs nästan garanterad över 50 år, dock är jag långt ifrån säker på att dagens huspriser kommer stiga de närmsta 5-7 åren. Säg att de tappar med blygsamma 10-15%, det blir 600-900 kkr på 6 mkr. Inte många som hostar upp det bara sådär!
  • Anonym (H)
    Anonym (kalle) skrev 2019-09-23 07:58:15 följande:

    Bara nyfiken:

    Alla i tråden räknar med att man kan sälja med vinst.

    Hur gör ni om huset har fallit så mycket i marknadsvärde att det inte täcker lånen vid försäljning? Gäller samma fördelningsregler då?


    A och B köper ett hus. A lägger 80? i kontantinsats och B? 20?. Ett skuldebrev sätts upp där B är skyldig A 30?.

    Sen kommer det tråkiga. Huset måste säljas och har fallit i värde. Förlusten då lånen är lösta är 100?. B är fortfarande skyldig A 30?. Det rimliga är att A får 20? av restskulden och B 80?. Bägge parter har förlorat sin kontantinsats och bägge parter ska stå för risken. Inte bara chanser att göra vinst. En förlust betingar också ett avdrag i deklarationen och det kan man välja hur man gör med. Det riktiga är nog att förlusten ovan på 100? är framräknade efter skatteavdraget.
  • Anonym (.)
    Anonym (H) skrev 2019-09-23 08:24:19 följande:

    A och B köper ett hus. A lägger 80? i kontantinsats och B? 20?. Ett skuldebrev sätts upp där B är skyldig A 30?.

    Sen kommer det tråkiga. Huset måste säljas och har fallit i värde. Förlusten då lånen är lösta är 100?. B är fortfarande skyldig A 30?. Det rimliga är att A får 20? av restskulden och B 80?. Bägge parter har förlorat sin kontantinsats och bägge parter ska stå för risken. Inte bara chanser att göra vinst. En förlust betingar också ett avdrag i deklarationen och det kan man välja hur man gör med. Det riktiga är nog att förlusten ovan på 100? är framräknade efter skatteavdraget.


    Va?

    Där jag kommer ifrån så är man skyldig 30, om man lånar 30. Man behöver inte göra det mer komplicerat än så.

    Antingen är man med på värderesan både upp eller ner. Man kan inte bara vara med åt ena hållet, och tro att nån annan ska betala för kalaset.
  • Anonym (H)
    Anonym (.) skrev 2019-09-23 08:52:45 följande:
    Va?

    Där jag kommer ifrån så är man skyldig 30, om man lånar 30. Man behöver inte göra det mer komplicerat än så.

    Antingen är man med på värderesan både upp eller ner. Man kan inte bara vara med åt ena hållet, och tro att nån annan ska betala för kalaset.
    Ja det är ju det jag menar. B ska betala 30.000 kr mer av den skuld som återstår av lånet efter försäljning.
Svar på tråden Vad ska man tänka på vid delat husägande?