• Anonym (Ts)

    Förskolepedagoger se hit... behöver perspektiv.

    Hej!

    Har skrivit om detta tidigare men nu nalkas snart möte på förskolan och jag undrar en del saker.

    Förskolan har upprättat en pedagogisk kartläggning kring mitt barn. Dels pga mitt barn har behov av stöttning vid maten pga strulig start i livet. Äter allt och äter själv men behöver extra tillsyn bara. Är 4 år gammal.

    Med tiden så har mer lagts till i ped kartläggning. Bland annat att hen inte leker så mkt med andra barn och behöver stöttning för att komma igång med lek. Detta är något förskolan jobbat mkt med och på senare tid så har de sagt att stora framsteg har gjorts och hen tar mer o mer kontakt med barnen och leker osv. Hen började fsk när hen var 2 år. Hade mkt restriktioner av sjukvården vad gäller umgänge med barn pga nedsatt immunförsvar. Så jag tänker att hen behöver tid. Inte träffat mkt barn alls under sina år. Förrän på fsk.

    Men hursomhelst som jag förstått så går der bättre med det nu. Hen är även väldigt framåt kunskapsmässigt. Kunde räkna till 20 som relativt nybliven 2 åring. Rabbla alfabetet. Kunde färger former osv i samma ålder. Alltid haft sådant intresse. Duktig på att tala och ställer mkt varför frågor och tar verkligen in svaret och minns i princip allt man säger till hen.

    Nu till min fundering och lite frustration. Var och varannan dag så säger fsk ped att hen haft en bra dag men skriker utan orsak när det börjar närma sig em mellis. De tänker att hen kanske är trött men osäkra. Säger att det inte direkt är missnöjes skrik utan hen kan vara glad men de tolkar det ibland sim att hen vill ha reaktion. Och får ju det. Och varvar då upp mer i det. Till den grad ibland att de får ta ut hen i ett annat rum en stund. Detta kanske varar någon minut. Inte mer än så. Men varje dag i princip (känns det som!) får jag höra detta. Och i början tog jag emot det och frågade ibland varför hen skrek. Inget svar. Idag kan hen förklara att det kanske varit för hen inte ville ut mitt i sitt bygge t ex. Hursomhelst, jag undrar. Ni som pedagoger. Talar ni om för föräldrar varje gång/varje dag ett barn skrikit på fsk. Alla vänner jag talar med blir lite förbluffade över att den informationen ska komma varje dag.

    Vad ska jag göra med den infon menar jag? Tänker de att jag ska tala med hen om det hemma? Tänker man att det på något sätt är fruktbart? Jag är genuint nyfiken och kommer ta det med dem så klart. Men jag menar. Hen skriker säg 2-3 min av en hel dag men det är oftast det fokus de lägger i svaret när jag frågar hur dagen varit. ?Jo hen skrek och så igen... men annars bra?. Okej...? Det har blivit så ofta nu att jag verkligen bara blir matt och knappt vill fråga hur det varit.

    I min värld är hen 4 år. 4 åringar kan skrika ibland. Ibland för en uppenbar orsak. Ibland inte lika uppenbar. Hemma känner vi inte igen det beteendet. Inte som de beskriver det. Skulle hen skrika så finns det en anledning. Antingen slagit sig eller hamnat i liten dispyt med syskon typ. Det finns alltid en förklaring och är något som är övergående väldigt fort.

    Talade med en väninna idag som sa att på deras fsk så skulle pedagogerna aldrig ens meddela sådan info för vad hjälper det? Om man har oro för barnet så hjälper inte den 30 sek infon ped ger i tamburen ändå. Då får man ta ett ordnat möte och tala om att man observerat detta ett tag osv. Givetvis ska de berätta om det är något exceptionellt som hänt. Men detta som de informerar mig om är i min värld en baggis, men ändå tillräckligt för att prägla min fortsatta dag med lite irritation.

    Låt mig gärna veta hur ni tänker. Är uppriktigt nyfiken på att höra från fler

  • Svar på tråden Förskolepedagoger se hit... behöver perspektiv.
  • Anonym (Fskl)

    Uppenbarligen är det något de funderar över och inte får grepp om. De söker nog svar från er och vill att ni ska förstå att det är något de jobbar med. Jag hade dock inte berättat varje gång det händer. Jag hade informerat om det en gång och sedan tagit upp det på utvecklingssamtalet. Det låter som att det är något som händer där innan mellis som stör ert barn.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Fskl) skrev 2019-09-23 20:54:58 följande:

    Uppenbarligen är det något de funderar över och inte får grepp om. De söker nog svar från er och vill att ni ska förstå att det är något de jobbar med. Jag hade dock inte berättat varje gång det händer. Jag hade informerat om det en gång och sedan tagit upp det på utvecklingssamtalet. Det låter som att det är något som händer där innan mellis som stör ert barn.


    Hej!

    Tack för svar. Jo, det måste ju vara så. Det är något nytt som är nu. Det som också är nytt sen ungefär april/maj  (och långt sommarlov från början på juni till mitten på aug) är att dagarna förlängts då jag börjat jobba, och att hen numera inte vill sova på fsk. De försöker men går inte. Hen hade behövt det då dagarna blivit lite längre. Ändå inte fasligt långa dagar men definitivt en förändring i familjen överlag att jag inte är hemma på samma sätt längre. Vet att hen inte är så förtjust i det. Vet att hen ofta frågar efter mig på fsk och ibland också är uppriktigt ledsen. 
    Får ofta kommentaren på fredagarna att hen är så glad för nu är det ingen mer förskola som vi behöver gå till på morgnarna och kan vara hemma tillsammans. Det gör mig så klart väldigt ledsen att så tydligt se att hen inte alls vill vara på fsk utan hemma med mig och jag inte kan tillgodose det. Samtidigt som jag tycker att det är viktigt att visa mina barn att man faktiskt måste jobba. Nu har jag ett väldigt flexibelt jobb som gör att jag kan korta av dagar osv och det gör jag ganska ofta och speciellt om jag märker ett ökat behov hos barnen. 

    Frågan är om detta är hens reaktion på detta. För som jag skrev i ts så ser vi inte detta hemma. Inte när vi är ensamma eller när det är folk över, eller när vi är hos folk eller i större sammankomster.
    Jag tänker därför att det måste vara upp till pedagogerna att försöka observera vad det är som händer som utlöser detta. För det kommer säkerligen inte från ingenstans, så pass är jag påläst v g barn. Något händer ju, som de inte hinner uppfatta... Och jag är supernöjd med hens pedagoger. de är fantastiska! Men just denna bit verkar de ha fastnat på. Speciellt en av dem, som ofta bara nämner det medan de andra iaf faktiskt också berättar om dagen och inte bara den händelsen. 

    Tänker som du, man nämner det en gång och sen får man ta det vid ett möte istället, Att man fortsatt observera att detta sker vid den och den ungefärliga tidpunkt och då fråga om vi kanske vet varför eller kan ha någon aning. Men inte varenda gång. Det är otroligt tröttsamt. Frågade på yngre barnets avd om hen börjat "förstöra" byggen som barn gör på avd. Fick svar nej absolut inte. För hen gör det gärna hemma med äldre syskonets byggen nämligen. Fick svaret att nej inget de ser på fsk men visst kan så små barn ibland knuffa till varandra eller ha sönder något torn eller så men inget vi tänker är något vi lägger vikt vid. Vi säger ifrån och visar hur man kan göra istället och sen är det inte mer med det. Hade det varit äldre barnets avd så hade varenda liten knuff meddelats och varje gång något förstörts (även om det varit oavsiktligt - avsiktligt ska de absolut berätta om!) berätta om det också. Det har hänt. Flera gånger. T ex "Ja idag råkade hen snubbla över ett bygge som några barn satt med. det var ju inte så bra eller kul för de andra barnen"... Jaha? Var det avsiktligt? Nej då absolut inte. Det är ju sånt som händer, snubblade på mattkanten, men barnen blev ledsna. Jo absolut, men vad ska jag göra åt detta? Går runt med mitt barn och be om ursäkt...? 

    Förlåt, som du märker kan jag bli rätt så upptagen i tanken utav detta. Sorry. 
Svar på tråden Förskolepedagoger se hit... behöver perspektiv.