Förskolepedagoger se hit... behöver perspektiv.
Hej!
Har skrivit om detta tidigare men nu nalkas snart möte på förskolan och jag undrar en del saker.
Förskolan har upprättat en pedagogisk kartläggning kring mitt barn. Dels pga mitt barn har behov av stöttning vid maten pga strulig start i livet. Äter allt och äter själv men behöver extra tillsyn bara. Är 4 år gammal.
Med tiden så har mer lagts till i ped kartläggning. Bland annat att hen inte leker så mkt med andra barn och behöver stöttning för att komma igång med lek. Detta är något förskolan jobbat mkt med och på senare tid så har de sagt att stora framsteg har gjorts och hen tar mer o mer kontakt med barnen och leker osv. Hen började fsk när hen var 2 år. Hade mkt restriktioner av sjukvården vad gäller umgänge med barn pga nedsatt immunförsvar. Så jag tänker att hen behöver tid. Inte träffat mkt barn alls under sina år. Förrän på fsk.
Men hursomhelst som jag förstått så går der bättre med det nu. Hen är även väldigt framåt kunskapsmässigt. Kunde räkna till 20 som relativt nybliven 2 åring. Rabbla alfabetet. Kunde färger former osv i samma ålder. Alltid haft sådant intresse. Duktig på att tala och ställer mkt varför frågor och tar verkligen in svaret och minns i princip allt man säger till hen.
Nu till min fundering och lite frustration. Var och varannan dag så säger fsk ped att hen haft en bra dag men skriker utan orsak när det börjar närma sig em mellis. De tänker att hen kanske är trött men osäkra. Säger att det inte direkt är missnöjes skrik utan hen kan vara glad men de tolkar det ibland sim att hen vill ha reaktion. Och får ju det. Och varvar då upp mer i det. Till den grad ibland att de får ta ut hen i ett annat rum en stund. Detta kanske varar någon minut. Inte mer än så. Men varje dag i princip (känns det som!) får jag höra detta. Och i början tog jag emot det och frågade ibland varför hen skrek. Inget svar. Idag kan hen förklara att det kanske varit för hen inte ville ut mitt i sitt bygge t ex. Hursomhelst, jag undrar. Ni som pedagoger. Talar ni om för föräldrar varje gång/varje dag ett barn skrikit på fsk. Alla vänner jag talar med blir lite förbluffade över att den informationen ska komma varje dag.
Vad ska jag göra med den infon menar jag? Tänker de att jag ska tala med hen om det hemma? Tänker man att det på något sätt är fruktbart? Jag är genuint nyfiken och kommer ta det med dem så klart. Men jag menar. Hen skriker säg 2-3 min av en hel dag men det är oftast det fokus de lägger i svaret när jag frågar hur dagen varit. ?Jo hen skrek och så igen... men annars bra?. Okej...? Det har blivit så ofta nu att jag verkligen bara blir matt och knappt vill fråga hur det varit.
I min värld är hen 4 år. 4 åringar kan skrika ibland. Ibland för en uppenbar orsak. Ibland inte lika uppenbar. Hemma känner vi inte igen det beteendet. Inte som de beskriver det. Skulle hen skrika så finns det en anledning. Antingen slagit sig eller hamnat i liten dispyt med syskon typ. Det finns alltid en förklaring och är något som är övergående väldigt fort.
Talade med en väninna idag som sa att på deras fsk så skulle pedagogerna aldrig ens meddela sådan info för vad hjälper det? Om man har oro för barnet så hjälper inte den 30 sek infon ped ger i tamburen ändå. Då får man ta ett ordnat möte och tala om att man observerat detta ett tag osv. Givetvis ska de berätta om det är något exceptionellt som hänt. Men detta som de informerar mig om är i min värld en baggis, men ändå tillräckligt för att prägla min fortsatta dag med lite irritation.
Låt mig gärna veta hur ni tänker. Är uppriktigt nyfiken på att höra från fler