• Tue 24 Sep 2019 10:21
    3452 visningar
    37 svar
    37
    3452

    Förlänga menscykel, gravid?

    Hej!

    Jag har väldigt kort naturlig lutealfas, ca 8-9 dagar (normalt ska man ligga på 12-16), och det ska ju tydligen vara svårare att bli gravid då. Har försökt bli gravida sedan i maj då jag slutade med p-piller.

    Läste dock på olika forum om att man skulle kunna förlänga lutealfasen med Pyridoxin Meda (vitamin B6) så varför inte prova!

    Har nu kört på 2-3 piller om dagen i en månad ungefär och förlängt hela cykeln avsevärt.

    Det jag undrar är alltså om någon lyckats bli gravid av att förlänga sin lutealfas?

    (Tempar med Natural Cycles)

  • Svar på tråden Förlänga menscykel, gravid?
  • Tue 24 Sep 2019 17:23
    #2
    EllaLo skrev 2019-09-24 16:53:05 följande:

    Samma här, har 9-10 dagar lutealfas..

    Har köpt progesteronkräm till denna cykeln för att försöka förlänga och se om det hjälper..

    Följer tråden behöver också tips :)!


    Jag trodde inte det gick att få tag i progesteronkräm längre? Blev inte det borttaget från svenska marknaden för nåt år sedan? Var köpte du det?
  • Tue 24 Sep 2019 21:02
    #4
    EllaLo skrev 2019-09-24 19:56:29 följande:

    John Lees progesterall som sägs vara bäst finns inte att få tag på vad jag vet, men googlar man på progesteronkräm finns ju massa andra sökresultat. Kände att jag satsar och så får framtiden avgöra :) köpte Matriarch!


    Vill gärna höra hur det går för dig med krämen! Spännande.

    Tycker det var svårt att hitta info om det märket på krämen, vad den används till osv men du kanske hittade någon bra sida. (Har inte kunnat läsa någonstans att den ökar chansen för att bli gravid). Håller tummarna för dig????????
  • Tue 24 Sep 2019 21:04
    #5

    Skulle inte bli frågetecken utan en glad smiley!

  • Tue 24 Sep 2019 21:51
    #7
    malinamf skrev 2019-09-24 21:36:31 följande:

    Hej!

    Vilken bra tråd för mig att följa!

    Jag har också problem med kort lutealfas. Jag insåg det när jag försökte bli gravid med mitt första barn, och beställde då Progesterall. Det tog sig direkt och han är nu 3,5 år. Vi har även en liten än på snart 2 år och nu siktar vi på en trea och lutealfasen är 8-9 dagar.

    Nu har jag beställt pyridoxin, håller tummarna för att det hjälper!

    Hoppas vi alla lyckas förlänga lutealfasen några dagar! Det ska bli spännande att se hur det går för er!


    Ja men så roligt! Spännande att få följa dig med! Vi får uppdatera varandra hur det går

    Det där Progesterall verkar ha funkat för de flesta. Synd att det inte ska vara lika enkelt nu
  • Wed 25 Sep 2019 19:12
    #17

    Spännande att höra hur det går för er !

    Tar man krämen mellan äl och bim? Så tycker jag mig tyda dessa rätt oklara instruktioner.

    Läste också att använder man hormonet fel så kan det minska fertiliteten för tillfället också. Bara litet ?heads up?.

  • Wed 25 Sep 2019 19:14
    #18
    Pastime skrev 2019-09-24 22:05:14 följande:

    Hej! Jag hade kort lutealfas när jag började försöka bli gravid. Köpte ÄL-test och var mycket noggrann och insåg att jag hade 8 dagar mellan ÄL och mens. Men det konstiga är att under tiden vi försökte så ökade dagarna successivt och jag har verkligen ingen aning om varför! Plötsligt efter ett halv år lite mer så hade jag 11, 12 dagar! Det var som att kroppen förstod att jag försökte bli gravid och justerade eller något haha jag vet faktiskt inte hur det kunde bli så men aaa. När vi började försöka bli gravida hade jag slutat med p-piller för 2, 3 år sedan. Blev gravid efter 1 år sen.


    Jaha va konstigt att det ökade successivt för dig! Hur många dagar hade du då du blev gravid då, 11-12? För det är vad jag ligger på nu när jag har ätit pyridoxin. grattis till graviditeten i alla fall! Du ger hopp
  • Thu 26 Sep 2019 18:15
    #22
    Pastime skrev 2019-09-25 20:39:22 följande:

    Åh, jag har alltid velat ge någon hopp! :) Ja, jag hade 11 dagar den månaden när jag plussade. Hade tre samlag den månaden och det var varannan dag vid ÄL. Hade ju försökt i ett år så jag gick ju runt men känslan av att jag aldrig någonsin skulle kunna bli gravid. Tycker fortfarande att det känns overkligt :p Men jag var i alla fall jätteorolig över att jag bara hade 8 dagar lutealfas under lång tid och jag har ingen aning om varför det ökade plötsligt. Lycka till!!!


    Så härligt att det iaf gick bra och blev bättre med tiden :D Hur långt har du kommit i graviditeten nu?
  • Wed 16 Oct 2019 19:21
    #27
    malinamf skrev 2019-09-24 21:36:31 följande:

    Hej!

    Vilken bra tråd för mig att följa!

    Jag har också problem med kort lutealfas. Jag insåg det när jag försökte bli gravid med mitt första barn, och beställde då Progesterall. Det tog sig direkt och han är nu 3,5 år. Vi har även en liten än på snart 2 år och nu siktar vi på en trea och lutealfasen är 8-9 dagar.

    Nu har jag beställt pyridoxin, håller tummarna för att det hjälper!

    Hoppas vi alla lyckas förlänga lutealfasen några dagar! Det ska bli spännande att se hur det går för er!


    Hej! Hur har det gått för dig med B6 vitaminen?
  • Fri 25 Oct 2019 06:29
    #30

    Så kul att det kanske funkar för dig med! Hur lång blev den?

    EllaLo hur har det gått med progwsteronkrämen?????

  • Fri 25 Oct 2019 17:38
    #32

    jag plussade nyss. så Sjukt!

  • Fri 25 Oct 2019 17:39
    #33
    EllaLo skrev 2019-10-25 09:50:58 följande:
    Började aldrig med den då både ÄL och mens uteblivit denna månaden, Är inte gravid. Ska framkalla blödning med provera denna cykel och gå vidare med letrozol istället. :)
    Okej jag förstår. =)
  • Sun 27 Oct 2019 17:09
    #35

    Tusen tack! Önskar er stort lycka till

  • Sun 27 Oct 2019 20:01
    #37
    malinamf skrev 2019-10-27 17:47:23 följande:
    Men åh har inte varit inne på några dagar och då händer det grejer! GRATTIS! ?? Hur mår du?
    Jo förutom huvudvärk från hell så är det bra än så länge Taack!!
Svar på tråden Förlänga menscykel, gravid?