• Anonym (Förvirrad, vad ska man förvänta sig?)

    Lön inom vårdyrket och vad ska man tänka på?

    Har sökt en natt tjänst på 64% troligtvis mer efter hand.

    Är utbildad undersköterska och har erfarenhet sen innan inom hemtjänstens nattpatrull. Inom den sistnämnda var lönen inget vidare bra, var anställd utan utb och lönen låg på 19"tkr innan skatt, den tjänsten var på 75% och man fick ob och helgtillägg. Dock fick jag som mest ut bara ca 8"tkr på rätt långa pass på minst 10h om allt gick enligt planeringen, några gånger var passen längre men lönen densamma. Är rädd att man får ännu dåligare lön på denna 64% anställning.

    Är lite förvirrad när man går från 100% och är van vid det till detta med alla deltids platser.

    Vad tjänar ni utbildade undersköterskor på natt tjänster runt denna procent anställning om minst 64%?  

    Tacksam. 

  • Svar på tråden Lön inom vårdyrket och vad ska man tänka på?
  • Anonym (Uska)

    Jag jobbar natt på 75 % som uska. Får ut mellan 18500-19500 en normal månad. Vid högtider strax över 20 tkr.

    Helt ok då jag är ledig väldigt mycket. Sen räcker det med att gå in på övertid nåt pass så springer det iväg några tusen :).

  • Anonym (Uet)

    Jag började min karriär på Attendo för många år sedan. Heltidslön på 17,500kr!!!!!!

    Dom var så jäkla snåla. Går enbart efter avtal med facket och inte efter prestation.

    Bytte till Vardaga och ökade lönen till 23,600kr för att nu jobba inom landstinget med heltidslön på 27.100kr

    Har 10-års erfarenhet som uska och ca 3 som vårdbiträde.

    Ob på natten är något mindre än ob på lör-sön men det är marginellt och man blir ledig mycket jämfört med dagspass.

    Ta reda på vad dina blivna kollegor har för lön, alternativt säg att du vill ha avtalet plus lite till för erfarenhet sen innan.

    Hoppas du får jobbet!

  • Magnefico

    Varför jämför ni vad ni får ut? Helt meningslöst. Skatten skiljer kraftigt mellan olika kommuner och regioner.. Även medlemsskap i kyrkan påverkar.

  • Anonym (Uet)
    Magnefico skrev 2019-09-25 05:54:09 följande:

    Varför jämför ni vad ni får ut? Helt meningslöst. Skatten skiljer kraftigt mellan olika kommuner och regioner.. Även medlemsskap i kyrkan påverkar.


    2 har svarat och den ena (jag) skrev inte vad jag fick ut. Jag skrev vad jag hade i heltidslön. Det är det hon får jämföra med.
  • Sasu

    jag fick lära mig i skolan att inte acceptera en lön under 22.000, nu skulle jag dock inte acceptera en lön under 25 med tanke på att jag har några års erfarenhet nu.

  • Anonym (Förvirrad, vad ska man förvänta sig?)

    Tack för era svar! 

    Jag bara fråga rent allmänt sen får man ju dra ett jämförs streck över landet beroende på % i skatt och kyrkoavgift naturligtvis. Frågade här så att de som vill svara kan göra det anonymt för när man frågar på en arbetsplats så vill ingen svara. 

Svar på tråden Lön inom vårdyrket och vad ska man tänka på?