• Enn1

    Folsyra innan graviditet?

    Hej!

    Ni som planerar att bli gravida/är gravida: äter ni/åt ni folsyra som kosttillskott innan graviditet?

    Jag vet att man ska ta det när man är gravid. Men är det bra/ofarligt att ta det när man försöker att bli gravid?

  • Svar på tråden Folsyra innan graviditet?
  • Daphodil

    Rekommenderas att börja med direkt när du fattar beslutet att du vill försöka bli gravid. Fylla på förråden inför graviditeten.

  • Zandylina
    Enn1 skrev 2019-09-25 11:49:04 följande:

    Hej!

    Ni som planerar att bli gravida/är gravida: äter ni/åt ni folsyra som kosttillskott innan graviditet?

    Jag vet att man ska ta det när man är gravid. Men är det bra/ofarligt att ta det när man försöker att bli gravid?


    Jag äter folsyra redan nu och gjort ett tag även fast ej gravid än...inget farligt med det.
  • Zandylina
    Enn1 skrev 2019-09-25 11:49:04 följande:

    Hej!

    Ni som planerar att bli gravida/är gravida: äter ni/åt ni folsyra som kosttillskott innan graviditet?

    Jag vet att man ska ta det när man är gravid. Men är det bra/ofarligt att ta det när man försöker att bli gravid?


    Jag äter folsyra redan nu och gjort ett tag även fast ej gravid än...inget farligt med det.
  • Enn1
    Daphodil skrev 2019-09-25 11:50:19 följande:

    Rekommenderas att börja med direkt när du fattar beslutet att du vill försöka bli gravid. Fylla på förråden inför graviditeten.


    Okej, då vet jag. Tack!!
  • Enn1
    Zandylina skrev 2019-09-25 11:51:15 följande:

    Jag äter folsyra redan nu och gjort ett tag även fast ej gravid än...inget farligt med det.


    Vad bra, då börjar jag också. Tack!
  • Enn1
    Zandylina skrev 2019-09-25 11:51:15 följande:

    Jag äter folsyra redan nu och gjort ett tag även fast ej gravid än...inget farligt med det.


    Tar du kosttillskott som bara är folsyra eller flera? Finns många olika märken och varianter...
  • Seven Costanza

    Rekommendationen är att börja ta folsyra eller ett kombinerat gravidtillskott som innehåller folsyra minst en månad innan man börjar försöka bli gravid.

  • Molpes
    Seven Costanza skrev 2019-09-25 12:20:04 följande:

    Rekommendationen är att börja ta folsyra eller ett kombinerat gravidtillskott som innehåller folsyra minst en månad innan man börjar försöka bli gravid.


    Vart hittade du den infon? Varför är det så?
  • Zandylina
    Enn1 skrev 2019-09-25 12:12:19 följande:
    Tar du kosttillskott som bara är folsyra eller flera? Finns många olika märken och varianter...
    Just nu äter jag bara Folsyra enbart..men fått svaga streck på gravtest nu med och om jag e gravid så blir det multivitamin för gravida..
  • Seven Costanza
    Molpes skrev 2019-09-27 14:50:04 följande:

    Vart hittade du den infon? Varför är det så?


    Livsemdelsverket rekommenderar alla som kan tänkas bli gravida att komplettera med folsyra just eftersom det är viktigt att ha en bra nivå av detta i kroppen redan tidigt i graviditeten för att förhindra bl a ryggmärgsbråck och gomspalt. Det är dåligt att många inte känner till detta utan får veta det först när de kommer till barnmorska några veckor in i graviditeten.

    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/folsyra-for-kvinnor/
  • Molpes
    Seven Costanza skrev 2019-09-27 21:35:59 följande:
    Livsemdelsverket rekommenderar alla som kan tänkas bli gravida att komplettera med folsyra just eftersom det är viktigt att ha en bra nivå av detta i kroppen redan tidigt i graviditeten för att förhindra bl a ryggmärgsbråck och gomspalt. Det är dåligt att många inte känner till detta utan får veta det först när de kommer till barnmorska några veckor in i graviditeten.

    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/folsyra-for-kvinnor/
    Jaha där ser man. Jag köpte det direkt nu när jag plussade och hoppas inte att det ska vara för sent.
Svar på tråden Folsyra innan graviditet?