• Anonym (TS)
    Thu 26 Sep 2019 13:34
    1093 visningar
    48 svar
    48
    1093

    Hur skapa en aktivare livsstil?

    Ni som har en aktiv livsstil. Hur får ni ihop det?

    Jag känner att det finns varken tid eller ork.

    Jag hade gärna velat börja träna t ex. Men när ska man hinna med det? Fyra kids, hus, hund etc.

    Det känns som att vardagen går ut på att

    - Vakna 06.30, göra barnen redo för skola/dagis och lämna dem på respektive plats 7.30.

    - Jobba 8-17.

    - Hämta barnen 17.30.

    - Laga middag 18.30.

    - Städa bort middag 19-19.30 cirka.

    - Slå på tvättmaskinen. Plocka undan hemma. Vika och lägga in tvätt i garderoberna. 20-20.30 cirka.

    - Natta barnen.

    - Duscha.

    - Sova.

    Repeat.

    När hinner man med promenader? Aktiviteter med barnen? Träna? Se på film och ta det lugnt? Jag har såklart en sambo som hjälper till. Men det tar lika lång tid allt ändå. Sambon skottar gården, klipper gräs, dukar fram till middagen. Nattar barnen 50% av gångerna och då städar jag under tiden eller tvärtom. Ibland behövs större städning göras t ex tvätta sängkläder. Då startas maskinen på morgonen på tvätt och tork och sedan ska sängkläderna på när man kommer hem. Eller rensning av garderober etc.

    Enda tiden som finns är på helgerna. Men det känns inte värt att endast kunna träna på helgerna.

    Ni som lever väldigt aktivt. Hur ser era dagar ut!?

  • Svar på tråden Hur skapa en aktivare livsstil?
  • Thu 26 Sep 2019 13:40
    #1

    För mig är det inte så svårt att hinna med men jag har bara ett barn.

    Ha mat färdigt att värma så du kan träna direkt efter jobbet eller efter middagen. Lunchträna. Träna på helgen. Då får du till tre pass i veckan i alla fall.

  • Anonym (E)
    Thu 26 Sep 2019 13:44
    #2

    När jag hade liknande schema som du så brukade jag promenera 30min på lunchen. Och så tränade jag lättare styrka hemma på matta om kvällarna iaf 3 dagar i veckan. Mage, rygg, axlar, armar, squats.

    Nu idag jobbar jag närmare hem så jag kan promenera till och från jobbet, blir en timme totalt.

  • Thu 26 Sep 2019 13:49
    #3
    +1

    Har dina barn en aktivitet, träna under tiden. Kör hemmapass. Alla pass är bättre än noll.

  • Thu 26 Sep 2019 13:54
    #4

    Har du möjlighet att träna på lunchrasten?
    Kan inte du och sambon ta ledigt varsin kväll i veckan för att lägga på träning?
    Det kan dock vara svårt att ta sig iväg när man väl är hemma, så det bästa är oftast att träna direkt efter jobbet och komma hem lite senare.

    Ett annat alternativ, om det funkar med ditt jobb, är ta en lite längre lunch,  träna på lunchen och sen jobba in det på eftermiddagen.

    Min erfarenhet är att det blir betydligt lättare när yngsta barnet är runt 2-3 år, då blir det fullt görbart för en person att hålla koll på alla barnen, och därmed lättare att vara hemifrån.

  • Thu 26 Sep 2019 13:55
    #5
    Duckan skrev 2019-09-26 13:49:54 följande:

    Har dina barn en aktivitet, träna under tiden. Kör hemmapass. Alla pass är bättre än noll.


    Håller med, lite träning är alltid bättre än ingen träning.
    Tex hinner man inte köra hela sitt program en dag, så gå till gymmet änd men kör bara benböj den dagen, och skippa bänkpressen.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 26 Sep 2019 13:58
    #6
    Duckan skrev 2019-09-26 13:49:54 följande:

    Har dina barn en aktivitet, träna under tiden. Kör hemmapass. Alla pass är bättre än noll.


    Barnen går scouterna och rider samt spelar fotboll. Bara det är ett meck att hinna med. Vid scouterna ska jag som förälder vara med och hjälpa till. Samma vid ridningen. Barnet som går ridning är inte tillräckligt stor att klara sig själv där än. Fotbollen hade man kunnat träna under, men då är problemet att fotbollen är 1 timme. Det tar 15 minuter enkel väg för mig till gymmet. Kan promenera under den tiden såklart, men hade helst velat träna på gym.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 26 Sep 2019 14:01
    #7
    Ascendere skrev 2019-09-26 13:54:07 följande:

    Har du möjlighet att träna på lunchrasten?

    Kan inte du och sambon ta ledigt varsin kväll i veckan för att lägga på träning?

    Det kan dock vara svårt att ta sig iväg när man väl är hemma, så det bästa är oftast att träna direkt efter jobbet och komma hem lite senare.

    Ett annat alternativ, om det funkar med ditt jobb, är ta en lite längre lunch,  träna på lunchen och sen jobba in det på eftermiddagen.

    Min erfarenhet är att det blir betydligt lättare när yngsta barnet är runt 2-3 år, då blir det fullt görbart för en person att hålla koll på alla barnen, och därmed lättare att vara hemifrån.


    Jag hade kunnat träna på lunchen, men då hinner jag inte äta något :(

    Vi har tre stora barn som alla går i skolan och ett mindre barn som går på dagis. Det funkar att vara hemma själv med alla barn, men då läggs allt annat åt sidan.

    Jag tränade en period direkt efter jobbet. Men det blev för mycket. Sambon hade lagat någon enkel middag, men inte hunnit plocka bort. All tvätt och städ var kvar. Vilket är förståeligt för man hinner inte allt samtidigt som man ska ta hand om alla barn. Det är läxor som ska göras, gympapåsar som ska packas. Tre gånger i veckan är det aktiviteter som jag får sluta tidigare för att hinna med. Sambon har inte möjlighet att sluta tidigare på regelbunden basis ex. två/tre gånger i veckan.
  • Thu 26 Sep 2019 14:02
    #8

    7 minute workout säger jag bara. Googla för det finns flera beskrivningar och youtube videor med den. Den har man alltid tid med. Och steget från att göra den till ett 20 minuters pass är minimalt när man väl har tid.

    Sedan är det att skippa bilen alla gånger du har möjlighet. Gå eller cykla. Om du lämnar eller hämtar barnen kan du springa och de cykla, eller om de är små, så kan du springa med dem i barnvagn.

    Gör aktiva saker med barn och hund. En omgång dunkgömme efter kvällsmaten eller en tur till pulkabacken (där du drar upp alla pulkor för backen) är också träning. Dra igång en runda brännboll när det är släktmiddag istället för att bara sitta och snacka och äta.

    Jag tränar ofta i hundparken. Antingen 7 minute workout eller att jag utnyttjar backen vi har där att springa upp för i intervaller. Mina hundar tycker att det är roligt att spurta.

  • Anonym (Anna)
    Thu 26 Sep 2019 14:02
    #9
    Anonym (TS) skrev 2019-09-26 13:34:16 följande:

    Ni som har en aktiv livsstil. Hur får ni ihop det?

    Jag känner att det finns varken tid eller ork.

    Jag hade gärna velat börja träna t ex. Men när ska man hinna med det? Fyra kids, hus, hund etc.

    Det känns som att vardagen går ut på att

    - Vakna 06.30, göra barnen redo för skola/dagis och lämna dem på respektive plats 7.30.

    - Jobba 8-17.

    - Hämta barnen 17.30.

    - Laga middag 18.30.

    - Städa bort middag 19-19.30 cirka.

    - Slå på tvättmaskinen. Plocka undan hemma. Vika och lägga in tvätt i garderoberna. 20-20.30 cirka.

    - Natta barnen.

    - Duscha.

    - Sova.

    Repeat.

    När hinner man med promenader? Aktiviteter med barnen? Träna? Se på film och ta det lugnt? Jag har såklart en sambo som hjälper till. Men det tar lika lång tid allt ändå. Sambon skottar gården, klipper gräs, dukar fram till middagen. Nattar barnen 50% av gångerna och då städar jag under tiden eller tvärtom. Ibland behövs större städning göras t ex tvätta sängkläder. Då startas maskinen på morgonen på tvätt och tork och sedan ska sängkläderna på när man kommer hem. Eller rensning av garderober etc.

    Enda tiden som finns är på helgerna. Men det känns inte värt att endast kunna träna på helgerna.

    Ni som lever väldigt aktivt. Hur ser era dagar ut!?


    Tycker du har ett ganska aktivt liv, du har ju fullt upp varje dag. Sedan förstår jag vad du menar, du vill ha lite egentid till t ex träning.
    Men väljer man hus, hund och fyra barn så måste man förstå att man inte hinner allt.

    Nu verkar det som din sambo inte gör så mycket av det som är akut, dvs hämtning och middag. Låt honom hämta ett par dagar i veckan och sedan fixa mat, så kan du träna efter jobbet.

    Kanske kan ni båda gå ner i tid så att ni hinner med alla era åtaganden.

    Vem går ut med hunden, eftersom det inte stod på din lista, så förmodar jag att mannen gör det. Då kan ni byta, så får du lite promenader där.

    Köp in städning, så blir ni avlastade med en del av det.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 26 Sep 2019 14:04
    #10

    Jag har ju vänner som är väldigt aktiva. Fattar inte hur de hinner... Barnen går på flera aktiviteter. De är på utflykter, gårdar med djur etc med barnen flera gånger i veckan. Men barnen lägger sig väldigt sent också, närmaste 22-23 tiden på kvällarna och det känner jag att jag inte vill offra. De behöver sin sömn!

    Brukar ta med mig barnen på promenad. Men det blir sällan någon rask promenad. De brukar cykla men stannar hela tiden. Cyklar iväg åt olika håll osv.

    Det är handling också som ska göras efter arbetet. Vi försöker storhandla en gång i månaden men måste storhandla typ 2-3 gånger i veckan. Det tar också tid...

    Livet känns bara som ett trist ekorrhjul...

Svar på tråden Hur skapa en aktivare livsstil?