• bebis2020

    Gå ner i vikt/forma kroppen under graviditet

    Jag var normalviktig och tränad innan graviditet och nu i vecka 21 har jag ätit massor av onyttigt och känner inte alls igen min kropp... Märker att ansiktet är rundare, armarna tjockare och rumpan platt. Min fråga är egentligen om det går att "vända skutan" så här i mitten av graviditet och få tillbaka lite muskler som jag hade innan?! Jag mår bäst när jag har en vältränad kropp (har kunnat träna under graviditeten, har bara ätit lite mer och sämre...) och skulle såklart aldrig svälta mig eller göra något som är farligt för mitt barn. 

  • Svar på tråden Gå ner i vikt/forma kroppen under graviditet
  • 2barnsmorsan

    Träna och äta bra kan man ju göra hela graviditeten. Men du ska inte banta, det kan ju vara skadligt för ditt barn. Det är helt normalt att man lägger på sig lite extra fett på andra ställen än magen också, och att kroppen förändras.

  • LoveRain

    Det kan ju faktiskt vara så att din kropp naturligt reagerar på graviditet genom att förändra sig så som du beskrivit?

    Kroppen förändras i och med graviditet och förlossning. Givetvis ska du fortsätta röra på dig och få i dig bra näring men kanske skulle du må bättre av att fokusera mindre på utseende och vikt just nu? Träna upp muskler igen kan du göra i lugn takt efter att barnet har kommit. Ta det lugnt :)

  • bebis2020

    Ja, jag får helt enkelt äta bättre och röra på mig lite mer. Märker att mina tankar inte är så hälsosamma... men ?alla? verkar bara ha en liten mage och resten är smalt. Omöjligt att inte jämföra mig.

  • miljömamma

    Banta inte under graviditeten. Med mitt första barn tränade jag och åt hälsosamt till V. 38. Var i skaplig form när jag födde. När sonen fötts fick jag rådet att inte springa på 10 veckor. Det tillsammans med att jag behövde ta hand om min nyfödda och att kroppen förändras under graviditeten gjorde att min form var jättedålig bara några veckor efter födseln. Men i och med amningen och en sund livsstil så hämtade sig kroppen. Det jag menar med detta är att om du, även om du inte borde, skulle banta och komma i lite form, så kommer den formen att haverera när du fött. Är sunt och träna för att må bra och sånt du mår bra av att träna. Sen efter födseln kan du börja fundera på att komma i form igen och se till att Amma. Det gör att kroppen drar ihop sig och att man snabbare tappar gravidkilona.

    En sak till, Jo, det finns också risk att få förlossning nu under graviditeten och skulle du få det på grund av att du tränar mycket, så är det inte värt risken. Så se till att må bra, träna lagom om du vill.

  • bebis2020

    Tack för svar! Jag tänkte inte börja hetsa eller något, bara... Försöka komma i liiite bättre form. Men du sa något jag inte riktigt tänkt på, att det lär inte bli mycket träning när han kommer ut haha. 

  • LoveRain
    bebis2020 skrev 2019-09-26 16:25:29 följande:

    Ja, jag får helt enkelt äta bättre och röra på mig lite mer. Märker att mina tankar inte är så hälsosamma... men ?alla? verkar bara ha en liten mage och resten är smalt. Omöjligt att inte jämföra mig.


    Vilka alla andra?

    Har träffat många gravida de senaste åren och det varierar mycket på hur man ser ut. Någon ser ut som vanligt med bars en liten mage, andra går upp mycket i början och sen planar det ut, andra svullnar upp i slutet.

    Rekommenderar att sluta följa konton på sociala medier som triggar dessa tankar (många instagramprofiler bidrar till kroppshetsen). Sluta exponera dig för sånt helt enkelt.

    Bra att du inser att dina tankar inte är sunda. Öva på att acceptera att kroppen är förändrad för alltid och det är naturligt! Öva på att komma ihåg att utseende inte är så viktigt. Sjukt svårt är det, jag vet, men lyckan sitter inte i en snygg kropp.
  • Flima

    Jag känner igen mig en del i dina tankar. Jag har varit otroligt hungrig hela graviditeten (nu v.20) och har gått upp en del redan. Känner att jag har lagt på mig utöver magen och tycker att det är lite jobbigt. Redan innan graviditeten hade jag tänkt försöka gå ner lite i vikt så att nu öka är tufft. Men jag försöker att inte fixera vid det utan tänker att jag får ta revansch när bebis är här och vi börjar vårt nya liv tillsammans! Det viktigaste är ändå att hen mår bra och att jag slipper gå runt och vara hungrig, hehe. 

    Jag har dock börjat gå på gym lite nu och då för att kanske göra vägen tillbaka lite kortare än om jag bara hade legat på soffan i 9 månader. Men ingen hetsträning alls, utan bara underhålla de få muskler som redan fanns! Kanske det kan hjälpa dig att tänka så också?

  • bebis2020

    Tack alla, vilka kloka svar jag får. Har avföljt alla gravidkonton av influencers, har märkt att det verkligen triggar mig. Stor kram till er alla!

Svar på tråden Gå ner i vikt/forma kroppen under graviditet