• Anonym (Ts)

    Hjälp med pms-besvär

    Sen min dotter föddes i november förändrades något i min kropp. Det tog 5 mån innan mensen kom igång och sen tog det 4 mån innan jag insåg att mitt dåliga mående berodde på pms.

    Här är en lista på mina symptom:

    - ökad ångest

    - trötthet och utmattningskänsla i kroppen

    - nedstämdhet med självmordstankar

    - acne

    - svullen och öm om magen

    - humörsvängningar med ilska och irritation

    - en känsla av att inte ha kontroll över mina känslor och min reaktion på dessa (så obehagligt!)

    - huvudvärk och illamående som kommer och går

    - ökad hungerkänsla, samtidigt som jag inte känner någon aptit.

    - svårt att sova

    Detta resulterar i utbrott på min stackars man och hund, vad de än gör så är det fel. Jag klarar inte av sömnbristen och kan tokgråta mitt i natten för att dottern inte vill/kan somna om (så pappan såklart tar över). Har ingen energi till att aktivera eller umgås med min dotter under de dagar symtomen befinner sig! Vilket ger ett otroligt dåligt samvete och självhatet maler på...

    Det börjar vid ägglossningen och slutar 3 dagar in på mensen. Då känns det som om inre spänningar bara släpper och jag blir plötsligt mig själv igen. Då tycker jag att jag är en bra mamma, fru och matte igen. Jag har alltså 16 dagar kaos och 14 dagar lugn per månad. Jag känner inte att jag orkar med detta och jag tycker inte att min familj förtjänar att leva ihop med någon som mig. De förtjänar den bra sidan alla dagar.

    Snälla hjälp mig, vad kan jag göra för att må bättre? Hur tar jag bort dessa symptom? Hur kan jag må bättre så min familj kan må bättre?

    Tränar redan 2-4 ggr i veckan, äter främst hemlagad och näringsrik mat (tror jag? En varierad kost iaf). Upplever inte att jag stressar. Jag testade rosenrot då jag läste att det kunde hjälpa vid pms, men testade knappt en månad. Råkade glömma när jag var iväg på en jobbresa och sen tog jag inte upp det igen. Upplevde dock ingen skillnad.

    Finns det andra grejer jag kan testa? Jag kan inte leva så här!

  • Svar på tråden Hjälp med pms-besvär
  • Anonym (Billie)

    Tar du några preventivmedel med hormoner? I så fall så kan de vara boven.

    Om inte så skulle jag tipsa om:

    1. äta bra, nyttigt och tillräckligt, näringsrikt. Dra ner på socker, vitt bröd och skräp. Om du inte tar vitaminer så kan det vara bra med något tillskott av multivitamin för kvinnor, mina näringsvärden bla alla b-vitaminer och järn gick ner till miniminivåer året efter när jag fått mina barn, troligen pga graviditet, amning, sömnbrist?

    2. Träna, promenera, var ute i dagsljus.

    3. Försöka få sömn och vila.

    Verkar iof som att du gör många av dessa redan. Men det är sånt som min pms blir bättre av.

  • Anonym (Billie)

    Jag ser att du har svårt med sömnen. Skulle ni kunna turas om att sova med barnet så att du kan få obruten nattsömn emellan åt? Eller att han tar barnet en hel dag på helgen och när han kommer hem från jobbet så att du kan vara själv och vila emellanåt?

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Billie) skrev 2019-09-30 12:30:10 följande:

    Tar du några preventivmedel med hormoner? I så fall så kan de vara boven.

    Om inte så skulle jag tipsa om:

    1. äta bra, nyttigt och tillräckligt, näringsrikt. Dra ner på socker, vitt bröd och skräp. Om du inte tar vitaminer så kan det vara bra med något tillskott av multivitamin för kvinnor, mina näringsvärden bla alla b-vitaminer och järn gick ner till miniminivåer året efter när jag fått mina barn, troligen pga graviditet, amning, sömnbrist?

    2. Träna, promenera, var ute i dagsljus.

    3. Försöka få sömn och vila.

    Verkar iof som att du gör många av dessa redan. Men det är sånt som min pms blir bättre av.


    Inga hormonella preventivmedel, mår inte bra av dem. Jag kan dra ner på vitt bröd och snask på helgen. Multivitamin har jag inte testat, tänkte just börja med d-vitamin igen (brukar göra det på vinterhalvåret), men kanske fokuserar på vitaminblandning för kvinnor istället! Intressant att näringsvärdena går ner efter graviditet och amning, kan ju vara det som påverkar också! Tack för tipsen. Träna gör jag redan och vi har hund så det blir 4 promenader á 20-40 min per dag (kortare när jag mår dåligt och längre när jag mår bra)... :/
    Anonym (Billie) skrev 2019-09-30 12:32:12 följande:

    Jag ser att du har svårt med sömnen. Skulle ni kunna turas om att sova med barnet så att du kan få obruten nattsömn emellan åt? Eller att han tar barnet en hel dag på helgen och när han kommer hem från jobbet så att du kan vara själv och vila emellanåt?


    Vi tar varannan natt, får en sovmorgon var på helgen, och dottern sover numera i egen säng. Men hon vaknar fortfarande 1-3 gånger per natt och behöver hjälp att somna om, det är då jag själv inte kan somna om sen... bara en sån natt under de 16 dagarna innan mensen gör så jag blir helt slutkörd. Övriga dagar i cykeln har jag inga problem med dessa uppvak alls. Jag har all möjlighet till ensamtid, delvis för pappan gärna tar henne så jag får vila och delvis för jag jobbar halvtid och pappan är hemma halvtid, men det räcker inte under denna del av cykeln :/

    Det vi har sagt för denna månad är att han får ta fler nätter den halvan av månaden som jag mår dåligt och jag då istället tar fler då jag mår bra. Vi får se om det hjälper.

    Tack för input!
  • Anonym (Billie)
    Anonym (Ts) skrev 2019-09-30 13:25:08 följande:
    Inga hormonella preventivmedel, mår inte bra av dem. Jag kan dra ner på vitt bröd och snask på helgen. Multivitamin har jag inte testat, tänkte just börja med d-vitamin igen (brukar göra det på vinterhalvåret), men kanske fokuserar på vitaminblandning för kvinnor istället! Intressant att näringsvärdena går ner efter graviditet och amning, kan ju vara det som påverkar också! Tack för tipsen. Träna gör jag redan och vi har hund så det blir 4 promenader á 20-40 min per dag (kortare när jag mår dåligt och längre när jag mår bra)... :/
    Anonym (Billie) skrev 2019-09-30 12:32:12 följande:

    Jag ser att du har svårt med sömnen. Skulle ni kunna turas om att sova med barnet så att du kan få obruten nattsömn emellan åt? Eller att han tar barnet en hel dag på helgen och när han kommer hem från jobbet så att du kan vara själv och vila emellanåt?


    Vi tar varannan natt, får en sovmorgon var på helgen, och dottern sover numera i egen säng. Men hon vaknar fortfarande 1-3 gånger per natt och behöver hjälp att somna om, det är då jag själv inte kan somna om sen... bara en sån natt under de 16 dagarna innan mensen gör så jag blir helt slutkörd. Övriga dagar i cykeln har jag inga problem med dessa uppvak alls. Jag har all möjlighet till ensamtid, delvis för pappan gärna tar henne så jag får vila och delvis för jag jobbar halvtid och pappan är hemma halvtid, men det räcker inte under denna del av cykeln :/

    Det vi har sagt för denna månad är att han får ta fler nätter den halvan av månaden som jag mår dåligt och jag då istället tar fler då jag mår bra. Vi får se om det hjälper.

    Tack för input!
    Hoppas det blir bättre för dig! Bra att du har stöd av din man också.
    Man blir ju helt knäpp av att inte få sova ordentligt! 
  • Anonym (Jhgf)

    Sök på vårdcentralen. En del kan tex bli bättre av vissa antidepressiva läkemedel.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Billie) skrev 2019-09-30 13:41:47 följande:

    Hoppas det blir bättre för dig! Bra att du har stöd av din man också.

    Man blir ju helt knäpp av att inte få sova ordentligt! 


    Tack! Jag har köpt hem multivitamin och extra magnesium nu, vi får se hur det känns efter några månader. Min mens ska komma om ca 5 dagar, så nu räknar jag ner. Om en vecka kan jag kanske få vara mig själv ett tag igen och få hämta andan. Satt ännu en gång inatt och grät för att jag inte kunde sova. Då var det bara ett uppvak där dottern ändå somnade om på 2 min...
    Anonym (Jhgf) skrev 2019-09-30 15:37:25 följande:

    Sök på vårdcentralen. En del kan tex bli bättre av vissa antidepressiva läkemedel.


    Jag har läst om det förut, men drar mig för att söka hjälp då jag verkligen inte vill ta antidepressiva igen. Tog dem (testade 4 olika under 2,5 års tid...) pga djup depression för några år sen och mådde bara skit av dem. :/ känns som pest eller kolera det där. Tack för att du tog dig tid att svara, det uppskattas :)

    Om det är någon mer som hittat någon mirakelkur mot pms, vore jag tacksam... men skulle det finnas någon skulle det väl vara allmänt känt vid det här laget :(
  • Siden

    Hej! Stackars dig, jag vet hur du har det. Jag hade grymt svår pms i över ett år efter att mitt barn hade fötts. Känner igen mig i alla symtom du beskrev. Jag fick antidepressiva från vårdcentralen men blev som en sömnig zombie av dom. Det var dock en bra krycka att ta dom och bli lite mer stabil, medan jag skaffade hjälp på annat håll. Detta hjälpte mig: läste Kaos i kvinnohjärnan och Mat för hormonell balans av Mia Lundin. Finns på Adlibris. Hon driver även Hercare i Stockholm som är privat klinik inriktad på hormonell hälsa. Gick med i Facebookgrupp för kvinnor med Pms, där kunde man få stöd. Lyssnade på podden Hälsohormoner, avsnitten med Jenny Koos och Mia Lundin om kvinnors hormonella hälsa och Pms. Började äta kosttillskott: d-vitamin, ashwaganda, b-vitamin, omega 3, multivitamin, magnesium, 5htp, probiotika. Började ta biodentiskt hormon, Progesteron, cykliskt. Lade om min livsstil, började sköta kosten bättre och minskade på vete och socker, sov mer, började med mindfulness och lugn träning. Stress-hantering. Långsamt började jag läka och numera mår jag bra! Även om pms:en kan komma tillbaka när jag slarvar, men den kommer inte tillbaka lika allvarligt. Lycka till!

  • Anonym (Ts)

    Hej igen,

    Det har nu gått ca 4 mån sen jag startade tråden och det är väl egentligen lite bättre. Jag tar multivitamin kvinna, magnesium och b-vitamin dagligen. Tränar fortfarande 2-4 ggr/vecka, går promenader dagligen, äter helt ok (är kanske fortfarande här jag kan förbättra?), vi tar varannan natt och jag får sovmorgon en morgon per helg (min man tar mer nätter kring den jobbiga perioden), jobbar halvtid och får således komma iväg utanför hemmet själv lite då och då. Inget att egentligen klaga på, jag har förutsättningarna för att må bra.

    Men ändå ligger jag här med ångest, ilska, nedstämdhet, smärta i magen, utmattad kropp och knopp, huvudvärk och illamående. För idag är det ägglossning. De senaste tre månaderna har jag i alla fall endast mått riktigt dåligt 4-5 dagar kring ägglossning och 4-5 dagar kring mens. Så jag har ungefär en vecka emellan då jag har lite lugnare symptom, och kan fungera lite i vardagen. Jag mår dåligt då, men det påverkar inte omgivningen och jag kan fokusera på annat än att försöka hantera min kropp. Allt, vad jag tror, för att jag började med vitaminerna.

    Men nu orkar jag snart inte med mig själv under dessa perioder. Även om jag får lite ?andrum? mellan kaoset vid ägglossningen och mensen, så mår jag så dåligt. Jag vet snart inte vart jag ska ta vägen. Jag får kanske ta och söka hjälp hos vårdcentralen och se vad de säger? Jag som verkligen inte vill mixtra med hormon-tabletter igen. Varken p-piller eller antidepressiva...

    Någon som sitter med ytterligare tips? Eller bara stöd...

  • Anonym (Yepp)

    Förstår hur du känner. Har haft pmdd sen jag var runt 20. Det är ett jävligt handikapp som jag inte önskar min värsta fiende... Låter som du har det. Önskar att jag kunde hjälpa dig men det är väl som vanligt att prova sig fram o se vad som funkar. Jag tar johannesört, men vet inte om det hjälper så anmärkningsvärt. När jag pratat med psykologer och gynekologer är det tre alternativ som gäller: antidepressiva (du behöver inte ta dem alla dagar, utan bara vissa dagar i månaden ? prata med en psykolog), hormoner (preventivmedel balanserar ut dem), terapi (så att du kan hitta metoder att hantera dina känslor). Sen kan du ju också sterilisera dig om du inte är intresserad av fler barn. Så fort jag haft de barn jag vill ha, kommer jag göra det. 
    Men först hade jag gått till en doktor och också bett om blodprov. De kan t.ex. testa ditt progesterone och andra hormoner och se om det finns någon tydlig balans.
    Lycka till.

Svar på tråden Hjälp med pms-besvär