• MrsB6

    Flerbarnsföräldrar!!! Sov era barn ungefär lika bra eller dåligt?!

    Hej! Till er som har mer än ett barn.. var era barn ungefär lika duktiga på att sova på nätterna?

    Eller hade ni till exempel ett barn med katastrofnätter fram till 2 års ålder och två barn som sov hela nätter från 8 veckors ålder osv?

    (Jag har ett barn som kanske är den sämst sovande bebisen någonsin och jag undrar om jag vågar skaffa fler.)

  • Svar på tråden Flerbarnsföräldrar!!! Sov era barn ungefär lika bra eller dåligt?!
  • Anonym (olika)

    1an sov som en kratta som bebis och var framför allt svårsövd. Läggningar på 2-3h var vanliga fram till 2,5-3 år. Förändringar i kvällsrutinen medförde kaos i flera dagar efter.

    2an sov gott. Vaknade för att kissa och amma men somnade om direkt. Somnade snabbt i sjal/sele alt med amning. Sömnen gick att mixtra runt med lite som man ville.

  • Anonym (Två barn)

    Båda vaknade flera gånger på nätterna första året.Minst 3 gånger ibland 9 gånger.Efter första året lite bättre men fortvarande vaknar på nätterna 1-2gånger.

  • Anonym (Mamma till fyra)
    MrsB6 skrev 2019-09-30 16:35:48 följande:

    Hej! Till er som har mer än ett barn.. var era barn ungefär lika duktiga på att sova på nätterna?

    Eller hade ni till exempel ett barn med katastrofnätter fram till 2 års ålder och två barn som sov hela nätter från 8 veckors ålder osv?

    (Jag har ett barn som kanske är den sämst sovande bebisen någonsin och jag undrar om jag vågar skaffa fler.)


    Första barnet gjorde inte annat än åt och sov från start. Sov nästan hela nätter från 4 veckors ålder. Grät aldrig och var väldigt nöjd.

    Andra barnet däremot var en total katastrof! Sov absolut ingenting. Någonsin. Ett bra dygn sov hon 2-3 timmar med uppvak var 15.e minut. Grät konstant och så höll det på i 2 år. Var således vettskrämd när trean kom. Både trean och fyran sov ganska bra. Fick sova 4-6h/dygn med några uppvak för amning. Kändes stillsamt i jämförelse med andra barnet. Så visst är barn olika, det är lite som ett lotteri

    Bara du och din partner som kan avgöra om ni vågar er på ett barn till. Spädbarnstiden är övergående
  • LittleSunshine84

    Två barn :) Tycker att båda sover bra på natten förutom att dom åt 1-5 ggr/natt. Men det var äta-rapa-vända sig om och somna om.

    Första barnet sov rätt ofta på dagtid upp till 2års åldern. Sen blev det lunchvila 1ggr/dag.

    Andra barnet har ungefär samma nattrutiner som första. Men sover mkt mindre dagtid, en kvart här och där.

  • Anonym (Mamman)

    Första vaknade bara ett par gånger per natt för att äta från nyfödd till 9 månader. Efter 9 månader sov hon i egen säng hela nätter.

    Barn två vaknade varannan timme från nyfödd till 4 års ålder, är nu 5 och sover ofta hela nätter men vaknar fortfarande flera gånger i veckan.

  • Lilyje

    Min äldsta sov okey, vi samsov.

    Mellanbarnet sov som en kratta, och gör fortfarande trots att han är 2.5 år.

    Bebisen på 5 månader sover 8-12 timmar per natt utan uppehåll.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (Sömntuta)

    Hej!

    Har 2 barn.

    Ena var kaos med sömnen från det hen föddes till nu. Var vaken jämt sov knappt, bara grät och Hade kolik. Sov hela nätter från 2 år!! Vaken till 22 och vaknar 7.

    Den andra sov hela nätter från start (ammat nattetid ofta såklart i början vid 1 v, men förutom det! Sen slutat amma och sov hela nätter. Sover ok på dagen. Men nu en fas vid 6 månader så vaken till 2.

    Så jag säger ja våga skaffa syskon. För det kan verkligen vara så olika. Blev själv rädd att skaffa syskon för 1 barnet var ingen lätt match, zombie jämt. 2 barnet sov alltså som en dröm och alltid nöjd.

  • Elin P

    Har tre barn varav den äldsta och yngsta sovit sämst. Äldsta sov inte en hel natt på 4 år och jag var väldigt orolig över att tvåan skulle vara lika. Dock sov han ändå hela nätter från ca 8 månaders ålder så det blev inte alls så. Trean blev lite mer lik äldsta brodern. Extremt morgonpigga har alla tre varit också, 2,5 åringen vaknar mellan 4.30-5.30 varje dag.

  • fjanten

    Nr 1: Supernöjd, sov hela nätter runt en månads ålder (då behövde vi inte längre väcka för att stödmata), allmänt "enkel" bebis. Fortfarande stort sömnbehov (snart 4 år).

    Nr 2: Gaphals som skulle bli buren ofta, vägrade vagn, och vaknade flera gånger varje natt tills hon blev 2 år (hon fyller snart 3). Dock har jag stött på riktiga kolikbebisar, och så jobbigt hade vi inte det! Och när hon vaknade på nätterna så räckte det med att amma henne så somnade hon om direkt.

    Så, nej, skaffar ni ett till barn så måste det absolut inte bli samma sak.

  • Anonym (Inte samma)

    Jätteolika!

    Generellt är de väldigt olika. Det var inte mycket av erfarenheterna från barn nr 1 som kunde appliceras på barn nr 2. Matning, nattning, tröstning, konfliktlösning, lek mm. Så gott som allt gör vi olika med dem.

  • Anonym (Inte samma)

    Jätteolika!

    Generellt är de väldigt olika. Det var inte mycket av erfarenheterna från barn nr 1 som kunde appliceras på barn nr 2. Matning, nattning, tröstning, konfliktlösning, lek mm. Så gott som allt gör vi olika med dem.

  • Anonym (jenny)

    Tre barn som alla sov som krattor tills de blev strax över två och började kunna sova natten igenom. Men då suger jag verkligen på att sömnträna barn (och hundar) och kan inte lyssna på minsta pip om jag tror att jag kan hjälpa dem. Mina barn ville ha mycket amning och närhet på natten. 
    Ettan kändes kanske lite värre, men det var nog mest för att jag var oerfaren och jämförde med barn i närheten som sov hela natten så fort de kom hem. Jag trodde att jag skulle göra si och så istället för att bara följa hans (mycket tydliga) instruktioner.

Svar på tråden Flerbarnsföräldrar!!! Sov era barn ungefär lika bra eller dåligt?!