• Anonym (Sune)
    Mon 30 Sep 2019 21:01
    104 visningar
    3 svar
    3
    104

    Kanske tvist

    Efter över 3 månader som separerad efter mitt ex anklagat mig för otrohet så har vi ännu en gång bråkat. Jag vill vara pappaledig men hon vill fortsätta vara mammaledig. Allt kom åter upp i bråket och jag bedyrade ÅTER att jag INTE har varit otrogen! Nu säger hon att jag FÖRSÖKT vara otrogen(?) Jag fattar ingenting. Har hela tiden velat ha tillbaka min familj och hon har agerat ambivalent och jag har fått förhoppningar.

    När jag frågade henne om att flytta hem igen så brast hon i tårar. Försökte prata som vuxna men hon bara grät. Det var innan sista bråket.

    Veckan efter ger hon mig gåvor och sover över,naken i sängen. Fyllde nyligen år och får paket med ett hjärta på.

    Igår pratade vi som vuxna och vi kommer köra på med varannan vecka. Tycker exet är konstig men såklart är en separation jobbig även för henne.

  • Svar på tråden Kanske tvist
  • Tue 1 Oct 2019 06:11
    #1

    Skumt. Fortsätt vara vuxen och vänlig. Var den bästa pappa och samverkande förälder du kan.

    Fundera på vad du egentligen vill. Är din partner tillfälligt oberäknelig eller tror du på henne i ett längre förhållande?

    Föräldrar är nu ju alltid och måste vara kloka kärleksfulla mot ert barn hela livet.

    Jag tycker att du ska vara vaksam över hennes oförmåga att resonera och agera logiskt och att hon inte kan uttrycka sina känslor tydligt. Presenter och översovning tyder ju på att hon på nåt sätt vill reparera sina dumheter. Kanske du ska förlåta och fortsätta ihop?

  • Anonym (Sune) Trådstartaren
    Tue 1 Oct 2019 09:54
    #2

    Hon har agerat ambivalent under hela tiden,dock under bråket sa hon att hon inte ville komma tillbaka för första gången. Man säger mycket då man är arg men får väl tro henne nu.

    Har sagt till henne att börja ta ansvar och sluta vara så omogen då hon är mamma nu. Flytta från föräldrarna,köpa en bil och gärna ta kontakt med en samtalskontakt.

    Hon var nära att dö efter förlossningen och låg 3 veckor på IVA. Själv misstänker jag någon form av förlossningsdepression eller liknande. Har försökt länge att hjälpa henne och finnas där samtidigt som jag har kaos i huvudet av allt som hänt. Går själv hos psykolog.

  • Tue 1 Oct 2019 11:00
    #3

    Det låter som om hon kanske inte klarar av sin tillvaro.

    Vill du vara en stöttande partner och finnas där för ditt barn så får du stålstätta dig och tänka att du är enda vuxna kloka föräldern till lilla barnet och att du samtidigt måste hantera en beteendestörd och nyckfull vuxen som kanske t o m på olika sätt kan göra sig själv, barnet eller dig illa psykiskt/fysiskt.

    Ta hjälp om det går av äldre familjemedlemmar, säg att det kanske är förlossningsrelaterade problem. Var stadig.

    Se till att du har någon sorts normalt fungerande tillvaro med - jobbet, vänner, föräldrar, hobby. 

    Man går under själv till sist om man ska hantera och anpassa sig till icke fungerande familjemedlemmar som man älskar. Det är jämt stå osäkert och det tog liksom aldrig slut (jag var i sådant förhållande i över 20 år, när vårt barn fick ADD med dyxlexi så höll inte tillvaron längre. Rena cirkusen med barnens mamma. Jag försökte ratta tillvaron för alla, men lyckades inte. Jag förstod detta först när jag senare hamnade i en fungerande vanlig familj).

    Skydda dig själv och ditt barn, och gör vad du kan för att stötta din partner även om jag förstår att hon riktar sina problem mot dig. Läs på om projektion, depression osv.

Svar på tråden Kanske tvist