• Anonym (E)
    Tue 1 Oct 2019 15:18
    1683 visningar
    55 svar
    55
    1683

    Måste vi betala!?

    Nej har ni inte anmält er för terminen så ska ni inte betala. 

    De kan ju omöjligt ha någon bindande anmälan från er bara på baserat på ett muntligt samtal från terminen innan. 

    Bestrid det definitivt.

  • Anonym (E)
    Tue 1 Oct 2019 15:23
    #8
    Anna60 skrev 2019-10-01 15:00:31 följande:

    Jag anser att du sa "ja, att barnet skulle börja till hösten". Och då skulle åtminstone jag betalt terminsavgiften. Antar att det inte är några jätteblodiga summor.

    Det handlar lite om bevisläge, och ord står mot ord. Tror inte de kommer dra det till kronofogen, men personligen hade jag inte velat ha tjafs.


    Alla idrotter och aktiviteter mina barn har gått på har kostat minst 1200kr/barn och termin. Aldrig att jag hade betalat det om jag aldrig hade anmält dem skriftligen och fått information om tider, omfattning osv. innan terminstart.

    Det brukar ju aldrig baseras enbart på en muntlig fråga och svar på det sättet, låter väldigt oseriöst.
  • Anonym (E)
    Thu 3 Oct 2019 08:36
    #30
    Anonym (mamma) skrev 2019-10-03 08:04:14 följande:

    Har lång erfarenhet av klubbverksamheter. Det som hände var att när du sa att ni vill börja till hösten så la dom upp er på listan för tränande barn. När man går med i en idrotts verksamhet av något slag så är de endast muntligt. Man skriver aldrig på några papper. Det är då upp till föräldrarna att meddela klubben att man inte vill vara medlem längre. 


    Mina barn har gått i många olika verksamheter och prövat flera olika idrotter och det har aldrig varit bindande muntligt. Det har antingen varit så att man anmäler och betalar direkt på nätet innan terminsstart för att få sin plats. Eller att man går en provomgång och sedan får en förfrågan via mejl eller i något enstaka fall via brev/papper om man vill anmäla till resten av terminen.

    I båda mina barns nuvarande idrottsklubbar liksom där de gått tidigare är det också så att man måste anmäla dem varje termin om man vill fortsätta.
  • Anonym (E)
    Thu 3 Oct 2019 08:51
    #32
    Anonym (Upprörd) skrev 2019-10-01 14:56:44 följande:

    I våras provade mitt barn på en sport. Tränaren tyckte hen var duktig och frågade om vi tror hen ska börja till hösten, då kände vi ja så vi sa att hen ska göra det.

    Senare hittade barnet en annan sport, så det blev inte den hen provat ändå.

    Nu har vi fått en faktura därifrån. Jag kontaktade dem och sa att hen inte skulle börja med det ändå, men fick svaret att det är för sent att avboka nu!? Vi har ju inte ens bokat något, det enda som finns är det muntliga i våras?

    Hjälper det att bestrida? Någon som kan sånt här?


    Om jag var du skulle jag i första hand försöka prata med föreningen igen. Funkar inte det så ta kontakt med allmänna reklamations nämnden, ARN. Så kan de hjälpa dig. Om föreningen hävdar muntligt avtal så måste de kunna bevisa att det var ett avtal ni ingick. Och då innebär det att de ska ha varit tydliga med att du faktiskt förstod att det handlade om ett bindande avtal och exakt vad det avtalet innebar.

    Går du in på ARNs hemsida så finns det mer info där.
  • Anonym (E)
    Thu 3 Oct 2019 11:02
    #38
    Anonym (mamma) skrev 2019-10-03 10:10:35 följande:

    Okej. Det har jag aldrig varit med. Verken med mannens klubb där han är ledare i eller där jag var ledare eller suttit med i styrelsen. Eller någon av alla de sporter som alla mina barn har utövat i närmare 18år.


    Anonym (mamma) skrev 2019-10-03 10:08:46 följande:

    TS har själv skrivit att hon tackade JA till att börja när de var där och provtränade. Då tackade hon ju ja till platsen och då blir man ju så klart automatisk medlem. Inget konstigt med det. 

    Ja nu har jag aldrig varit med om att en tränare skickar ut fakturorna. Utan de brukar ske av någon form av revisor/kontor. Jag har inte fått en endaste faktura direkt när barnens termin börjat. Jag har haft barn som tränat olika idrotter i nästan 18år. Ridskolorna har dock varit lite snabbare än alla andra idrotter. Har också varit ledare och min man har varit fotbolls ledare i över 18år. 

    Hur vet du att hon inte fått någon information som hon inte reflekterat över eller struntat i? 


    Det kommer aldrig hålla rättsligt som ett muntligt avtal om det gått till så som ts beskriver. Föreningen har bevisbördan om de hävdar muntligt avtal. Och de måste både kunna bevisa att det skett ett avtal och att de var tydliga med vad avtalet innebar.

    Jag har i stort sett samma erfarenhet som ts gällande att man oftast godkänner via BankID. Och när det inte har varit bankid, så har det ändå alltid föräldern som aktivt anmäler barnet. Det är ju mycket personuppgifter som ska registreras, räcker ju inte med namn och mejladress.
  • Anonym (E)
    Thu 3 Oct 2019 11:57
    #41
    Liberté skrev 2019-10-03 11:47:54 följande:

    Jo, krasst sett är det samma som tidigare gällde för en telefonförsäljare.. alltså de säger något bud och du accepterar. Men eftersom det inte finns inspelat och troligtvis inga vittnen så kan du skita i det helt.


    Ja. Det där har börjat reglerats hårdare och kunder har vunnit i tvister även mot telefonförsäljare trots att det finns inspelat om inte försäljarna har varit tillräckligt tydliga med att förklara att de ingår ett bindande avtal och vad avtalet gäller.

    Det räcker inte att bara fråga -ska barnet fortsätta. Utan man måste förklara att om du tackar ja nu så är det en bindande anmälan. Och ja som du säger så kan de ju omöjligt bevisa något iaf...
  • Anonym (E)
    Tue 8 Oct 2019 07:33
    #46
    Anonym (Upprörd) skrev 2019-10-07 18:33:15 följande:

    De skickade en ny faktura idag.


    Alla kommuner brukar ha någon sorts konsumentrådgivning googla upp dem och ring fråga om råd.

    Vissa fakturor kan man bara strunta i att betala, eftersom man inte har ingått något avtal än, då är det själva fakturan som så att säga sluter avtalet. Då är det bästa att inte betala. Troligen är det så i ditt fall. Men I andra fall kan man få inkasso på en faktura trots att man har rätt i sak. De är det bättre att betala först och bestrida sedan. Men kanske bra om du får någon riktig rådgivning i ärendet och inte bara oss här.

    Allmän också fallet till ARN om föreningen fortsätter att försöka kräva in avgiften.
  • Anonym (E)
    Tue 8 Oct 2019 08:09
    #48
    Anonym (Klm) skrev 2019-10-08 07:48:36 följande:

    Alltså... varför ringer du bara inte upp och frågar varför du fått en faktura?

    Det sparar mycket mer tid och kämpande än att du ska skicka tillbaka fakturan där du skriver bestrider fakturan mm.

    Jag kan väl aldrig tänka mig att set inte skulle gå att lösa per telefon.

    Ju längre tid du låter det gå sedan du fick första fakturan kommer det bara bli jobbigare och jobbigare.

    Ring bara!


    Ja. Har du inte pratat med föreningen så är det alltid flesta steget. Bra attfå konsumentrådgivning först kanske.

    ARN tar bara emot fall där det är tvister. Så där måste man först ha försökt att lösa det.
Svar på tråden Måste vi betala!?