Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

    Måste vi betala!?

    Nej.

    Har ni inte haft kontakt sedan våras och barnet inte kommit rill några träningar så finns det ingen anledning till att betala.

    Bestrid fakturan och om han vill ta det vidare har han inte något att gå på för att få betalt.

    Det kommer kosta honom 680 kr för att försöka få ut denna summa genom kf. Är summan inte hög är det helt enkelt ibte värt att driva frågan vidare för tränaren

  • Anonym (Anna)
    Liberté skrev 2019-10-03 00:19:20 följande:

    Muntligt avtal är också bindande. Ni har gjort en accept angående att börja träna inför hösten.


    Muntliga avtal brukar vara bindande. Men i sådana här fall finns en gråzon.

    Det är inte bindande om man säger ja jag tror att vi börjar i höst. Barnet verkar vara jättetaggad och tyckte detta var superkul. Bindande är när man går på träning, får tider osv. Ts har inte ens (vad jag förstått haft någon kontakt med tränaren efter i våras).

    Låt säga att kronofogden får en betalningsföreläggande på avgiften (+680 kr) och ts bestrider detta hamnar det hos tingsrätten ( + 600kr).

    Där i ett möte där båda parter träffas kommer båda få lägga fram bevis för hur detta gått till.

    Ts kommer kunna svara så väldigt enkelt. Vi har inte varit på mer än en provomgång, i april(?) då trodde vi att det var något för barnet att hålla på med men han ändrade sig. När hösten och träningarna startade hörde vi inte av oss till tränaren och vi började inte träna. Men blev fakturerade ändå.

    Ts kommer inte behöva betala och tränaren ligger ute med en summa på 680 kr (kf avgift) och 600 kr (tingsrätten avgift) som tränaren inte får tillbaka. Tränaren förlorar på att dra detta vidare. Han har dessutom ingen grund att faturera i detta fall.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (mamma) skrev 2019-10-03 08:04:14 följande:

    Har lång erfarenhet av klubbverksamheter. Det som hände var att när du sa att ni vill börja till hösten så la dom upp er på listan för tränande barn. När man går med i en idrotts verksamhet av något slag så är de endast muntligt. Man skriver aldrig på några papper. Det är då upp till föräldrarna att meddela klubben att man inte vill vara medlem längre. 


    Din erfarenhet är så som redan är med i klubben.

    Ts barn är inte medlem. Har inte börjat.

    Det är inte ts ansvar att se till att tränaren lägger informationen som tränaren fick i våras vid en förfrågan.

    Ts kan inte ansvara för att deras information läggs som att de är medlemmar.

    Men om tränaren/klubben ansåg att ts barn var med så skulle träningsschema och faktura komma redan i augusti, idag är det oktober. Märker man att en person inte dyker upp på en endaste träning inser man sitt misstag när en faktura skickats. Eller så skickas det ett mail om hej terminen har startat tänker ni komma? För att sedan skicka en faktura.

    Du har din erfarenhet av klubbverksamhet men det betyder inte att den är korrekt hur det ska gå till.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Klm) skrev 2019-10-08 07:48:36 följande:

    Alltså... varför ringer du bara inte upp och frågar varför du fått en faktura?

    Det sparar mycket mer tid och kämpande än att du ska skicka tillbaka fakturan där du skriver bestrider fakturan mm.

    Jag kan väl aldrig tänka mig att set inte skulle gå att lösa per telefon.

    Ju längre tid du låter det gå sedan du fick första fakturan kommer det bara bli jobbigare och jobbigare.

    Ring bara!


    Bestrider du fakturan så betalar du inte. Man kan scanna in fakturan till mejlen, hur enkelt som helst.

    Eller fota av den och skicka.

    Inte krångligt alls.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (-) skrev 2019-10-08 09:09:50 följande:

    Har man en plats måste man säga upp den i tid om man ska undslippa betalning.

    Spelar ingen roll om du aldrig går dit, du tar fortfarande upp en plats.


    Det gäller vad jag antar om man anmäler sig först (vad det nu må vara)

    Utan att man anmäler att man börjar så tar man ingen plats.


  • Anonym (Anna)
    Anonym (Klm) skrev 2019-10-09 21:31:16 följande:

    Ja jag vet. Jag har tidigare bestridit en faktura från ett bluff företag.

    Men jag menar det är inte första väg att gå.

    Man ringer ju upp och frågar vad som har hänt och att du inte alls har godkänt någon säsongsavgift.

    Mest troligt ber de om ursäkt och river fakturan så du slipper betala.

    Annars om de ändå skulle vägra kan du isf bestrida fakturan.

    Alla har ju telefon idag eller?


    Absolut så ringer man först. Fungerar inte det så gör man så som jag beskrev.

    Jag skrev det tidigare men inlägget var ett svar efter ts skrivit att hon fått en påminnelse.
Svar på tråden Måste vi betala!?