• Anonym (Mel)

    Tips till en uttråkad morsa

    Har vart hemma med min dotter i ett år nu (ska vara hemma 6 månader till). Fram till sommaren var allt jättebra men har nu efter sommaren känt mig sååååå uttråkad. Vi träffar andra mammor då och då, går på babysim, promenader och leker hemma. Vad kan man hitta på mer för något? Vill ta tillvara på dagarna men blir ändå mycket innesittande. Känns som att jag inte gör något vettigt - trots att ta hand om sitt barn är viktigaste jobbet som finns. Önskar jag kunde jobba deltid men funkar ej....Någon som känner samma? Eller har några tips?

  • Svar på tråden Tips till en uttråkad morsa
  • smulpaj01

    Antar att du är ensamstående eftersom du har all föräldraledighet?

    Tycker du bara ska njuta av denna slappa och mysiga tid med ditt barn, snart nog är du tillbaka på jobbet och allt blir trist, stressigt och allvar igen.

  • LFF

    Öppna förskolan, promenader, utforska lekparker, utforska närområdet och eventuella skogspartier. Bara fantasin sätter gränser.

  • Anonym (A)
    smulpaj01 skrev 2019-10-02 13:45:56 följande:
    Antar att du är ensamstående eftersom du har all föräldraledighet?

    Tycker du bara ska njuta av denna slappa och mysiga tid med ditt barn, snart nog är du tillbaka på jobbet och allt blir trist, stressigt och allvar igen.
    Håller med
  • Gameofthrones

    Du behöver jobba igen om du har ett arbete din hjärna behöver stimulans. Kan du verkligen inte?

    Jag badade, promenader, behöver du renovera hemma det behöver inte vara stort utan om du behöver måla om nya tapeter, inreda?! Öppna förskolor gå på olika?! Baka, gillar du laga mat? Få inspiration :)

    Fikade en hel del när jag var mamma ledig. Jag var inte hemma mer än 6 månader. Typ. Jobbar mkt. Tycker om det.

  • långemendel

    Du visar gott engagemang som tar mammarollen på allvar.

    16 månader är lång tid, men din familj kommer alltid vara tacksamma och respektera dig.

    Mitt råd;

    försök slappna av.

    Lägg tid på hemmet?

    Inredning?

    Mat och bak...

    Finns hur mycket som helst att pussla ihop med mammaledighet.

    Förbered dig på kommande prövningar. Njut av att vara en bra mamma.

  • HeidiHR

    Relaterar till din situation! Varit hemma sedan juni förra året, sonen kom i augusti. Blev hastigt gravid med nr två och bestämde mig för att plugga på distans innan bf i december. Kommer vara hemma iaf 2020 ut och just nu känns det väldigt segt.

    Var i landet bor du? Jag har turen att bo i Sthlm och har blivit stammis på mina favoritmuseer, köpte årskort på Skansen så vi kan åka dit bara för att fika. Skrotar runt på loppisar och går på badhuset. Äter lunch ute så ofta vi har råd, sonen får bra träning av det socialt och att kunna fokusera i stimmig miljö. Försöker dela upp veckorna så att både barnet och jag får lite stimulans, vissa dagar aktiviteter som är mer för honom och andra dagar går vi och glor på nationalmuseum en hel eftermiddag så är jag nöjd.

    Kan ni göra mer utflykter? Packa lunch och stick till närmaste grannstad. Gå till öppna förskolan i grannkommunen! Finns det nån 4h-gård i närheten? För mig spelar det inte så stor roll vad det är vi gör bara det är lite nytt! Har ju tid så kan åka till en Ica längre bort bara för att få omväxling. Såna smågrejer hjälper!

  • Anonym (Mel)
    smulpaj01 skrev 2019-10-02 13:45:56 följande:

    Antar att du är ensamstående eftersom du har all föräldraledighet?

    Tycker du bara ska njuta av denna slappa och mysiga tid med ditt barn, snart nog är du tillbaka på jobbet och allt blir trist, stressigt och allvar igen.


    Hej! Försöker tänka så men känner mig sååå tråkig emellanåt. Och känns som mina hjärnceller dör ;)

    Är ej ensamstående. Min man tar över ledigheten efter mig. Kan dock ej ändra i "ledigheten" pga en massa saker.
  • Anonym (Mel)
    långemendel skrev 2019-10-02 20:33:36 följande:

    Du visar gott engagemang som tar mammarollen på allvar.

    16 månader är lång tid, men din familj kommer alltid vara tacksamma och respektera dig.

    Mitt råd;

    försök slappna av.

    Lägg tid på hemmet?

    Inredning?

    Mat och bak...

    Finns hur mycket som helst att pussla ihop med mammaledighet.

    Förbered dig på kommande prövningar. Njut av att vara en bra mamma.


    Tack för fina ord ... Mat och bak är mysigt!
  • Anonym (Mel)
    HeidiHR skrev 2019-10-02 20:35:43 följande:

    Relaterar till din situation! Varit hemma sedan juni förra året, sonen kom i augusti. Blev hastigt gravid med nr två och bestämde mig för att plugga på distans innan bf i december. Kommer vara hemma iaf 2020 ut och just nu känns det väldigt segt.

    Var i landet bor du? Jag har turen att bo i Sthlm och har blivit stammis på mina favoritmuseer, köpte årskort på Skansen så vi kan åka dit bara för att fika. Skrotar runt på loppisar och går på badhuset. Äter lunch ute så ofta vi har råd, sonen får bra träning av det socialt och att kunna fokusera i stimmig miljö. Försöker dela upp veckorna så att både barnet och jag får lite stimulans, vissa dagar aktiviteter som är mer för honom och andra dagar går vi och glor på nationalmuseum en hel eftermiddag så är jag nöjd.

    Kan ni göra mer utflykter? Packa lunch och stick till närmaste grannstad. Gå till öppna förskolan i grannkommunen! Finns det nån 4h-gård i närheten? För mig spelar det inte så stor roll vad det är vi gör bara det är lite nytt! Har ju tid så kan åka till en Ica längre bort bara för att få omväxling. Såna smågrejer hjälper!


    Så mycket tips...tack! Brukar du dra iväg själv eller tillsammans med andra mammor? :) Jag bor utanför Stockholm så finns ju en hel del utflykter att göra!!
  • HeidiHR
    Anonym (Mel) skrev 2019-10-02 21:47:17 följande:

    Så mycket tips...tack! Brukar du dra iväg själv eller tillsammans med andra mammor? :) Jag bor utanför Stockholm så finns ju en hel del utflykter att göra!!


    Oftast är det bara jag och barnet! Umgås inte med så många andra föräldrar och de flesta man känner jobbar/pluggar ju. Det ger oss å andra sidan friheten att bestämma helt själva och vi kan låta dagsformen styra! Är nu gravid i v 28 med ganska besvärlig ischias så blir mkt åkande i kollektivtrafiken (orkar inte promenera) men det har sonen inget emot, det är tvärtom ett utmärkt sätt att bli gullad med av massor av blandat folk....
  • Anonym (förmån)

    Var tacksam för vad du har och förstå att en ny period i ditt liv är här.

  • Anonym (ångermanlänning)

    kan du inte dra ut i naturen. Där finns det en massa att upptäcka och man samlar kraft. Annars kan du gå en mooc kurs på nätet finns sidor som länkar till kurser på en massa universitet som stanford mfl. Har själv kört en massa såna. Körde en om relativitetsteorin på Stanford tex var bra för att hålla hjärnan igång. Berkley har en massa om du gillar att syssla med musik, Edinburgh university har flera kurser som har med djur att göra. Det finns helt enkelt en massa. Det håller hjärnan igång.

  • nernu

    Gå ut. Börja där så får du se vart det leder. Jag tänker att du skulle kunna göra ett litet schema. Måndag babysång tisdag babysim onsdag träffa andra mammor torsdag utedag i skogen med matsäck osv. Så har du något att hänga upp dagen på om du inte trivs med att ta dagen som den kommer.

Svar på tråden Tips till en uttråkad morsa