• Anonym (Kaffedraken)

    Bo på en gård? Kan man bli lycklig?

    Hej alla! Jag ska försöka hålla mig kort och hoppas att det finns folk som varit i min situation och kan dela med sig med sina erfarenheter. Det är så att vi bor i ett lite finare område i Malmö, där jag själv är uppväxt, och där jag ALLTID tänkt att jag ska bo senare med mina egna barn. Allt är jättebra, bra förskola och vi trivs fantastiskt bra! Men nu till problemet, även här början man se mer och mer av dem problemen som Malmö drabbats av. Mer stölder, misshandlar, problem i skolor o.s.v. även om än väldigt lite. Vi har två barn på förskola och nu börjar tankarna vandra mot att man kanske borde lämna Malmö, och då är det nu eller aldrig tänker jag. För jag vill ju inte flytta barnen sen mär dem går i skolan, och behöva byta klass kanske mitt i mellanstadiet eller liknande. Samtidigt så kanske det vänder och blir bättre så vårt fina område förblir underbar! MEN nu undrar jag om det finns andra som är inbitna stadsbor, alltid tänkt att dem vill bo i en stad, sen valt att flytta ut på landet och ändå kunnat bli lyckliga där? Och när jag säger landet menar jag verkligen landet, jag vill i så fall bo på en gård utanför en liten by eller något, tycker inte det är lönt att flytta till en mindre stad. Och hur lever man så? När barnen blir större och det inte finns fritids, hur tar barnen sig til skolan och hem om det är för långt att cykla och inte går bussar? Ni som bor så, umgås era barn någonsin med kompisar spontant på vardagar eller är det omöjligt? Åh så många frågor och funderingar! :( Ni får ursäkta om det blir konstig sidbrytning då jag skriver från mobilen.

  • Svar på tråden Bo på en gård? Kan man bli lycklig?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi bor på en gård utanför ett mindre samhälle. Vi har egen skog och insjö att bada i. Samtidigt bor vi några minuters cykelväg från tågstation, skola, affär m.m. Här har alla barn intressen så som enduro, cross, ridning, fiske och jakt. Vi har en hög egna hästar och andra djur så vi håller oss aktiverade :) Skolan lider av nerdragningar precis som alla anda skolor och det finns mycket rasism bland dom med lägre utbildning. Rasism och förlegad kvinnosyn är tyvärr något vanligare i små samhällen. Vi umgås mest med andra som bor på gård och som har gemensamma intressen så våra barn slipper de bruna vindarna när dom är lediga.

    Annars trivs vi jättebra. Vi lever vårt drömliv.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (På landet i Skåne) skrev 2019-10-02 20:16:30 följande:
    Vi bor på en gård utanför ett mindre samhälle. Vi har egen skog och insjö att bada i. Samtidigt bor vi några minuters cykelväg från tågstation, skola, affär m.m. Här har alla barn intressen så som enduro, cross, ridning, fiske och jakt. Vi har en hög egna hästar och andra djur så vi håller oss aktiverade :) Skolan lider av nerdragningar precis som alla anda skolor och det finns mycket rasism bland dom med lägre utbildning. Rasism och förlegad kvinnosyn är tyvärr något vanligare i små samhällen. Vi umgås mest med andra som bor på gård och som har gemensamma intressen så våra barn slipper de bruna vindarna när dom är lediga. Annars trivs vi jättebra. Vi lever vårt drömliv.

    Det låter ju supermysigt! Problemet är att både jag och min man är stadsbor o kan inget om större djur, traktorer, cross mm. Kanske kommer våra barn då känna sig utanför? Eller bli uttråkade? Vi har idag ett jättestort omgänge och träffar alltid folk på kvällarna säkert 4 ggr/ veckan. Men detta kommer ju minska drastiskt...
  • Anonym (Kaffedraken)

    Börja med att rösta rätt!

    Annars - flytta. Det kommer inte att bli bättre förens efter inbördeskriget i vilket fall. Det är inte lönt att flytta till småstäder och absolut inte att flytta till småsamhällen där allt lagt ner och därför tänkte kommunen tjäna pengar på ...you know. Flytta till riktiga landet )där det inte finns några lägenheter, campingar och helst utan folk som hyr ut sina hus), men där du har grannar inte allt för långt bort - grannsamverkan är a och o idag. Skaffa även gärna stora vakthundar och jaktlicens.

    Vi flyttade ut på landet och det var det bästa vi gjort. Tryggt för barnen, bra grannar, sunt liv och vi får en massa tid ihop. Jag har upptäckt att odling är det roligaste som finns och vi har blivit till stor del självförsörjande på grönt. Det är dessutom enklare att preppa förframtiden.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Aldrig. I. Livet. Att jag flyttat tillbaka till landet.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ts) skrev 2019-10-02 20:48:32 följande:

    Det låter ju supermysigt! Problemet är att både jag och min man är stadsbor o kan inget om större djur, traktorer, cross mm. Kanske kommer våra barn då känna sig utanför? Eller bli uttråkade? Vi har idag ett jättestort omgänge och träffar alltid folk på kvällarna säkert 4 ggr/ veckan. Men detta kommer ju minska drastiskt...


    Här finns självklar simklubb och fotbollslag också för dom barn som inte har häst och cross :) Vi umgås mycket med andra familjer. Vi har middagar, jaktlag och rider ut tillsammans. Det är många i vår omgivning som bor på gård men jobbar i Malmö eller Helsingborg och tycker det är värt att pendla. Uttråkad blir man aldrig. Vi odlar egen mat, plockar svamp m.m. Barnen har många hektar skog bakom huset och massor med äppelträd att klättra i. Fördelen med att bo på landet är att barnen lär sig älska frukt och grönt (från egna odlingen) och är ute alla vakna timmar :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (9) skrev 2019-10-02 20:52:26 följande:
    Aldrig. I. Livet. Att jag flyttat tillbaka till landet.

    Varför inte? Vad är din erfarenhet? När var detta?k
  • Anonym (Kaffedraken)

    Fundera hur det skulle fungera för er att pendla till jobbet från landet. Behöver ni 2 bilar? Kommer pendlingen att ta lång tid o kosta mkt pengar?

    Är ni intresserade av trädgårdsarbete o snöskottning?

    Är ni händiga och kan fixa saker och eller restaurera?

    Jag är uppvuxen på landet och bor nu i stan. Jag kan inte tänka mig värre saker än att bo på landet.

    Barnen får åka skolbuss om det är långt till skolan, annars får de cykla.

    Om det inte finns utvecklad busskommunikarion får ni skjutsa/ hämta barnen vid aktiviteter eller lek hos kompisar.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (555) skrev 2019-10-02 21:14:21 följande:
    Fundera hur det skulle fungera för er att pendla till jobbet från landet. Behöver ni 2 bilar? Kommer pendlingen att ta lång tid o kosta mkt pengar? Är ni intresserade av trädgårdsarbete o snöskottning? Är ni händiga och kan fixa saker och eller restaurera? Jag är uppvuxen på landet och bor nu i stan. Jag kan inte tänka mig värre saker än att bo på landet. Barnen får åka skolbuss om det är långt till skolan, annars får de cykla. Om det inte finns utvecklad busskommunikarion får ni skjutsa/ hämta barnen vid aktiviteter eller lek hos kompisar.

    Gällande jobb är det inga problem då vi båda arbetar utbrett över hela Skåne. Men det är precis dem andra sakerna du skriver som skrämmer mig. Mest säkert för att jag inte är uppvuxen så. Sen samtidigt försöker jag resonera, vad är värst liksom, åka skolbuss eller bli misshandlad/ våldtagen?! :(
  • Anonym (Kaffedraken)

    Angående skola så finns det skolbuss här.

    Då vi bor 1,5 km från skolan och har en fin cykelväg hela vägen så är buss inte aktuellt för oss.

    Själv cyklar jag till jobbet också.

Svar på tråden Bo på en gård? Kan man bli lycklig?