• sigge1235

    Dyr väska i jobb - ok?

    Jag jobbar som konsult och de flesta runt mig är businessklädda, i medeldyra märken generellt sett skulle jag tro. Jag har börjat intressera mig för väskor och precis köpt en exklusiv sådan. Den kostar ny ca 20  k men jag har köpt begagnad för ca 7 k. Nu är jag dock lite osäker om jag verkligen kan ha den i jobb, kommer det sticka i ögonen på kunder och kollegor? Den är svart och stilren men märkets namn står tydligt men smått på framsidan. Hade ni använt? Hade ni brytt er om kollega hade?

  • Svar på tråden Dyr väska i jobb - ok?
  • FuckGoggleAskMe

    Använd den du! Har ingen koll på väskpriser själv, och skulle inte märka om en kollega skulle ha en dyr väska. Skulle jag mot förmodan veta att någon hade en väldigt dyr väska, skulle jag kort reflektera över hur annorlunda vi människor prioriterar, sen inte tänka mera på det.

  • Daimstruten

    Jag har lite koll på designväskor, men har endast några äldre själv. Hade jag unnat mig en sjysst väska så hade jag självklart använt den. Hemma i garderoben gör den ju ingen nytta. Jag tror inte så jättemånga andra ens kommer reflektera över din väska i och med att den är stilren och inte sticker ut. Och som nån annan nämnde, det är stor risk att den som noterar märket direkt undrar om den verkligen är äkta.

    Själv har jag ställt om siktet från väskor till klockor och har en Tissot till vardags och en Breitling vid andra tillfällen. Blir en Rolex om ett eller två år. Cool

  • JodiBabe
    sigge1235 skrev 2019-10-02 21:16:10 följande:

    Jag jobbar som konsult och de flesta runt mig är businessklädda, i medeldyra märken generellt sett skulle jag tro. Jag har börjat intressera mig för väskor och precis köpt en exklusiv sådan. Den kostar ny ca 20  k men jag har köpt begagnad för ca 7 k. Nu är jag dock lite osäker om jag verkligen kan ha den i jobb, kommer det sticka i ögonen på kunder och kollegor? Den är svart och stilren men märkets namn står tydligt men smått på framsidan. Hade ni använt? Hade ni brytt er om kollega hade?


    Köööör! Stå för att du gillar väskor! Skit i vad folk tycker, så länge du är dig själv.
  • Duckan
    Hehe de flesta tror nog den är fejk ändå ;)

    Varför i hela friden skulle man utgå i från att en vuxen, arbetande människa har en fejk-väska?
    Klart du ska använda din väska ts. Förstår inte ens varför du frågar om det. 
  • Coccolina
    Duckan skrev 2019-10-03 09:02:51 följande:
    Hehe de flesta tror nog den är fejk ändå ;)

    Varför i hela friden skulle man utgå i från att en vuxen, arbetande människa har en fejk-väska?
    Klart du ska använda din väska ts. Förstår inte ens varför du frågar om det. 

    För att det flesta inte tycker det är en vettig kostnad med flera tusen för en väska när man kan få tag på kopior för en bråkdel av kostnaden  


    Jag köpte engång en snygg väska på en marknad utomlands. Tänkte inte mer på det innan jag kom hem och träffade en kompis som blev helt lyrisk då hon såg att jag köpt en *tydligen väldigt dyrt och känt märke*.... Öööh tyckte jag för den hade kostat mig 500 kr så knappast sagda dyra väska som tydligen gick på över 20 000 i butik. Min väska hade inte namnet samt någon liten detalj som tydligen är kännetecknande. Så tror inte det var en medveten kopia då den fortfarande var handgjord i läder Men kanske det var medvetet. vad vet jag. Jag fick iallafall höra från hälften av de väskkunniga i min omgivning att jag hade en kopia (eftersom de visste att jag aldrig skulle lägga ut vad ett original kostade och samtidigt själva inte skulle göra det) och andra hälften trodde jag hade den äkta varan... Så tror inte det är så konstigt att ta för givet att det är en fejk Handlar om referensramar...


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Physalis

    Använd din väska. Det kommer alltid finnas folk som tittar snett på andra av dumma anledningar. Anpassa dig inte efter de.

    Alla med ok inkomst, har sina specialintressen där de är villiga att lägga lite extra pengar även om de inte tänker på det. Vare sig det är mat, inredning, bilar, resor, husdjur, friluftsliv, sport, konserter, krogbesök, datorspel. Alla du möter inom arbetet lägger garanterat samma mängd pengar på sina intressen vare sig det är vid ett och samma tillfälle eller under en längre tidsperiod.


    Korrekturläser som en kratta
  • Fjäril kär

    Förstår inte riktigt frågan?

    Det är ju knappast så att du flaschar väskan framför näsan på folk i tid och otid. Det är ju inte väskan som ska synas. Det spelar ingen roll om det är en svart läderimitation från Coop eller äkta vara när den 9 av 10 gånger står osynlig på golvet.

  • Duckan
    För att det flesta inte tycker det är en vettig kostnad med flera tusen för en väska när man kan få tag på kopior för en bråkdel av kostnaden

    Stämmer inte överens med  den verkliga världen där jag bor men okej, låt gå för resten av er här då.
  • Physalis
    Fjäril kär skrev 2019-10-03 12:46:56 följande:

    Förstår inte riktigt frågan?

    Det är ju knappast så att du flaschar väskan framför näsan på folk i tid och otid. Det är ju inte väskan som ska synas. Det spelar ingen roll om det är en svart läderimitation från Coop eller äkta vara när den 9 av 10 gånger står osynlig på golvet.


    Du har säkert rätt egentligen. De flesta kommer nog inte ens titta åt ts väska.

    Men det är vanligt att människor tror att andra är superuppmärksamma på de. Man har extra mycket kontanter med sig = Helt plötsligt finns det rånare överallt och de kan läsa ens tankar. Man sa något pinsamt = alla kommer ihåg det och tänker på det varje gång de ser en i flera år efteråt. Man har en dålig hårdag = alla tycker man är ful.

    Tror det är samma för ts. Hon har köpt en dyr väska och tänker på samma sätt att alla kommer spana in hennes väska, ha koll på exklusiva märken och att just den här modellen är dyr.
    Korrekturläser som en kratta
  • AmericanMommy

    Det beror på vad du jobbar med. Jag jobbar inom en hjälporganisation och det skulle vara väldigt opassande om jag kom med en dyr designerväska till jobbet. Men har en vän som är advokat och inom hennes bransch är det väldigt viktigt enligt henne vad man har för väska.

Svar på tråden Dyr väska i jobb - ok?