• Anonym (Mamma till 3)

    Kassa sovrutiner - hjälp

    Hej,

    Har barn på 8, 6 och 1 år. Med min minsta har vi lyckats få in sämsta sovvanorna. Vi har alltid gjort det som är bäst och enklast för alla när det kommer till sömn. Så nu sover alla i familjen bra förutom jag för vår ettåring är hopplös !! Han ammar vid läggning, jag ligger i hans spjälsäng och ammar honom tills han somnar. Går upp när han somnat. Sen vaknar han från allt mellan 15min -3 timmar. Är det bara 15 min hoppas jag i hans säng igen och söver om. Har det gått längre går jag själv och lägger mig med honom i vår säng. Han vrider o vänder sig till förbannelse. Sparkar och har sig. Man blir tokig. Varje gång han vaknar ska tutten snuttas på. Jag får aldrig sova. Försökt lägga tillbaka honom i spjälsängen men det funkar inte. Skriker tills man blir tokig. Nu har jag försökt få honom att sova i spjälsängen sen klockan 19... men icke.

    Hur får man en unge att sova i sin säng!! Hade han inte sparkars och haft sig hela natten så gör det ju inget men när man vaknar varje kvart av en spark så blir man tokig.

    Ge mig era bästs tips. Jag är trött.

  • Svar på tråden Kassa sovrutiner - hjälp
  • legomum

    Vi hade spjälsängarna precis intill oss med ena långsidan borttagen.

    Kunde lägga ner handen och buffa på barnet om han vaknade till eller snabbt putta in nappen.

    Fundera på om det inte är värt att sluta nattamma och/eller inte amma tills ditt barn somnar utan söva efter amningen. För somnar man bara med tutten i mun så är det ju den barnen saknar när de vaknar på natten. Då hamnar du ju där som en snuttetrasa.

  • Anonym (Julia)
    legomum skrev 2019-10-03 02:12:01 följande:

    Vi hade spjälsängarna precis intill oss med ena långsidan borttagen.

    Kunde lägga ner handen och buffa på barnet om han vaknade till eller snabbt putta in nappen.

    Fundera på om det inte är värt att sluta nattamma och/eller inte amma tills ditt barn somnar utan söva efter amningen. För somnar man bara med tutten i mun så är det ju den barnen saknar när de vaknar på natten. Då hamnar du ju där som en snuttetrasa.


    Skulle aldrig våga ha så med en ettåring. Min ettåring klättrar till förbannelse. Skulle inte våga lämna rummet om hon kunde komma ur spjälsängen.

    Till TS: har också problem med ettåringen. Hon har alltid sovit supergott och varit så enkel fram tills för någon månad sedan. Har exakt samma problem på kvällen med sömnen.
  • HeidiHR

    Kanske nåt med åldern? Har en 13-månaders här som är helt hopplös på nätterna just nu, snittar själv på 2-3 timmars sömn/natt pga alla uppvak, inne på tredje månaden nu....

  • Anonym (Mamma till 3)

    Jag har köpt välling och flaska. Ska testa ikväll. Spjälsängen står så vi kan hålla hand genom ?gallret?.

    Jag hoppas verkligen att detta mönster inte håller i sig. Jag måste få sova på natten. Känner mig som en zombie. Är föräldraledig och tar alla nätter just nu.

    Är det någon som testat de där gungklossarna man kan fästa på spjälsängen eller är det dumt att starta en annan dålig vana för att kunna somna...

  • legomum
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2019-10-03 09:30:06 följande:

    Jag har köpt välling och flaska. Ska testa ikväll. Spjälsängen står så vi kan hålla hand genom ?gallret?.

    Jag hoppas verkligen att detta mönster inte håller i sig. Jag måste få sova på natten. Känner mig som en zombie. Är föräldraledig och tar alla nätter just nu.

    Är det någon som testat de där gungklossarna man kan fästa på spjälsängen eller är det dumt att starta en annan dålig vana för att kunna somna...


    Testa. Är det klossar som gör att du får sova så go for it.
  • Anonym (R)

    Jag skulle sluta amma och börja introducera välling till kvällen istället.

  • Anonym (A)
    Anonym (R) skrev 2019-10-03 10:10:01 följande:
    Jag skulle sluta amma och börja introducera välling till kvällen istället.
    +1
  • Anonym (Mamma till 3)

    Han totalvägrar välling. Bara spottar ut och skakar på huvudet.. köpte en paket och flaskor..

Svar på tråden Kassa sovrutiner - hjälp