• Thu 3 Oct 2019 19:35
    4859 visningar
    10 svar
    10
    4859

    Ta hand om syskon under förlossning

    Hej!

    Är det någon som vet om anhöriga kan få någon form av ersättning om de tar hand om ens barn under tiden man är på förlossningen/bb?

  • Svar på tråden Ta hand om syskon under förlossning
  • Anonym (Psss)
    Thu 3 Oct 2019 20:01
    #1
    +1

    Vad menar du med ersättning?

    Som jag förstått det har anhöriga rätt att vabba istället för föräldrarna och därmed få ersättning från fk.

    Men nu handlar det ju inte om att de är sjuka. Om någon anhörig hjälper er med barnen kan ju de lämna på förskola/skola som vanligt och sen åka till sina jobb. De förlorar ju då ingen inkomst. Om de sedan vill ha betalt för att de passar era barn på sin fritid så är det mellan er vad ni ska betala för den barnpassningen. Men det är ju inga pengar ni får av någon annan. På samma sätt som om ni i vanliga fall betalar någon för barnpassning så får ni ju ta det från egen ficka.

    Men låter konstigt. Brukar nära släktingar ta betalt för att passa barn?

    Om du är rädu att de ska vara sjuka just då så löser det sig som sagt med att de vabbar. För det kan jag förstå att de inte vill förlora arbetsinkomst.

  • Anonym (Fl)
    Thu 3 Oct 2019 20:21
    #2
    +1

    Tror att ni kan sätta barnvakterna som föräldrarlediga ifall ni har dagar kvar. Men du dubbelkolla med försäkringskassan!

  • Anonym (Läs på f-kass­an FB!)
    Thu 3 Oct 2019 21:42
    #3

    Nej, släktingar kan inte vabba och få ersättning från f-kassan när föräldrarna är på förlossningen. För att andra släktingar ska kunna vabba för syskon krävs det att föräldrarna arbetar och det gör dem inte när de är på förlossningen. De kan heller inte ta föräldraledigt för andras barn

  • Fri 4 Oct 2019 06:40
    #4

    Tack för era svar.

    Anledningen till min fråga var för att släktingarna bor på andra sidan stan och därför kan ha svårt att lämna/hämta på förskolan om förlossningen skulle dra igång en vardag och därför undrade jag om de kunde vara hemma från arbetet och få någon ersättning, typ föräldrapenning.

    Men det verkar som att det inte är ett alternativ. Men då vet jag det åtminstone. Tack.

  • Fri 4 Oct 2019 06:57
    #5

    Jag tycker du ska ringa FK eller skriva på deras Facebooksida. Ofta finns specialregler som inte är kända.

  • Anonym (Läs på f-kass­an FB!)
    Fri 4 Oct 2019 18:25
    #6
  • Anonym (Psss)
    Sat 5 Oct 2019 01:12
    #7

    Men samtidigt finns väl en regel som säger att man får vabba för barn om ordinarie vårdaren inte kan?

  • Anonym (Läs på f-kass­an FB!)
    Sat 5 Oct 2019 07:01
    #8
    Anonym (Psss) skrev 2019-10-05 01:12:02 följande:

    Men samtidigt finns väl en regel som säger att man får vabba för barn om ordinarie vårdaren inte kan?


    Jo, men inte när föräldrarna är på förlossningen utan bara när de jobbar själva.

    Ex. 1 Barnet är sjukt men föräldrarna måste jobba. Mormor som egentligen också skulle arbeta kan ta vabb för det sjuka barnet.

    Andra exempel på vab:

    Ex. 1 Förskolan är stängd för planeringsdag. Förälder kan INTE använda vabb.

    Ex. 2. Förskolan är stängd för planeringsdag. Mormor skulle passa men mormor blir sjuk. Förälder KAN vabba eftersom ordinarie vårdare är sjuk.

    Ordinarie vårdare är i TS läge förskolan. INTE föräldrarna själva. Jag läser på f-kassans FB flera gånger i veckan där dessa frågor kommer upp
  • Anonym (Läs på f-kass­an FB!)
    Sat 5 Oct 2019 07:02
    #9
    Anonym (Psss) skrev 2019-10-05 01:12:02 följande:

    Men samtidigt finns väl en regel som säger att man får vabba för barn om ordinarie vårdaren inte kan?


    Jo, men inte när föräldrarna är på förlossningen utan bara när de jobbar själva.

    Ex. 1 Barnet är sjukt men föräldrarna måste jobba. Mormor som egentligen också skulle arbeta kan ta vabb för det sjuka barnet.

    Andra exempel på vab:

    Ex. 1 Förskolan är stängd för planeringsdag. Förälder kan INTE använda vabb.

    Ex. 2. Förskolan är stängd för planeringsdag. Mormor skulle passa men mormor blir sjuk. Förälder KAN vabba eftersom ordinarie vårdare är sjuk.

    Ordinarie vårdare är i TS läge förskolan. INTE föräldrarna själva. Jag läser på f-kassans FB flera gånger i veckan där dessa frågor kommer upp
  • Sat 5 Oct 2019 20:13
    #10
    Anonym (Läs på f-kassan FB!) skrev 2019-10-05 07:02:05 följande:

    Jo, men inte när föräldrarna är på förlossningen utan bara när de jobbar själva.

    Ex. 1 Barnet är sjukt men föräldrarna måste jobba. Mormor som egentligen också skulle arbeta kan ta vabb för det sjuka barnet.

    Andra exempel på vab:

    Ex. 1 Förskolan är stängd för planeringsdag. Förälder kan INTE använda vabb.

    Ex. 2. Förskolan är stängd för planeringsdag. Mormor skulle passa men mormor blir sjuk. Förälder KAN vabba eftersom ordinarie vårdare är sjuk.

    Ordinarie vårdare är i TS läge förskolan. INTE föräldrarna själva. Jag läser på f-kassans FB flera gånger i veckan där dessa frågor kommer upp


    Om första barnet är så litet så det inte går på förskolan utan egentligen är hemma med mamma. Då borde mormor kunna vabba för att mamma sjukanmäler sig vid påbörjad eller pågående förlossning samma dag? (nu kommer väl några säga - att vara gravid och föda barn är ingen sjukdom), nej jag vet det men det är aldrig sjukdomen i sig man sjukskriver sig för när man är sjuk utan det är det är för de negativa symptomen man upplever och de kan vara fan så mycket värre vid förlossning än de flesta vanliga sjukdomar.
Svar på tråden Ta hand om syskon under förlossning