• Anonym (TS)

    Hur göra barn med självgående?

    Har en bonusson som inte är det minsta självgående. Har själv en son som är i samma ålder som är väldigt självgående. De är i 7-årsåldern.

    Min uppgift är att ta båda till skolan på morgonen eftersom jag är föräldraledig.

    Jag behöver kunna lita på att de gör som de blir tillsagda. Dvs när jag väckt upp dem och ber dem klä på sig så måste jag kunna lita på att de gör det. Min son klär på sig. Men bonussonen gör det inte. Anledningen kan vara att han inte gillar byxorna som är framtagna, men han kan inte själv ta initiativ till att ta fram ett par andra utan måste bli tillsagd att göra det. Han måste bli påmind om att äta sin frukost, flera gånger under morgonen för att göra det. Jag har ingen möjlighet att mata bebisen om denne vaknar eller packa mellanmål till barnen eftersom bonussonen då inte får något gjort trots att jag sagt till.

    Man måste säga vilket plagg han ska ta på sig i vilken ordning varje morgon. Det räcker inte med att säga "Gå och ta på dig skor, jacka, mössa och vantar." Då tar han på sig skorna och sen väntar han på vidare instruktioner.

    Sambon anser att jag borde vakna tidigare med honom därför. Jag anser att 1 timme varje morgon borde räcka. Det går inte att jag ska vakna tidigare, väcka bonussonen och göra honom klar och sedan väcka min son. Jag vill hitta en strategi som fungerar. Men vad!? Jag har försökt med timstock för tiden, men han tittar inte på den och det funkar inte då. Det funkar inte att påminna honom om tiden t ex att nu är det 5 minuter tills vi ska gå osv. Man får ändå tjafsa med honom innan han lämnar bordet och sen måste man stå bredvid honom i hallen när han klär på sig. Vad kan man göra!?

  • Svar på tråden Hur göra barn med självgående?
  • LoveRain

    Han verkar behöva mer stöd, precis som du skriver.

    Kanske kan du göra det mer visuellt för honom? Gör bilder på en tröja, ett par byxor, tandborste osv och sätt upp i ordning på en tavla så han ser vad han ska göra och kan kryssa av?

    Hjälper det om han själv får välja kläderna kvällen innan?

  • MammaTillDansband

    Alla barn är olika, din bonusson verkar behöva extra hjälp och stöttning. Bildstöd kanske?
    Gör ett schema med bilder och enkel text som får sitta på ett bra ställe i hemmet, i närheten av köksklockan kanske? Där beskriver du i kort, tydlig text samt bild vad som ska hända på morgonen och i vilken ordning. Är bonussonen intresserad av klockan kan du ha en liten klocka med inritade visare till varje bild.

  • Anonym (Moja)

    På kvällen innan packar ni mellanmål och så får pojken välja kläder. Sen på morgonen, testa bildstöd med en remsa med bilder med steg för steg instruktioner

  • Fjäril kär

    Har han någon diagnos eftersom ni använder timstock?

    Det kanske mer handlar om att det blir för många instruktioner och han klarar bara en sak i taget. Därför blir han passiv efter en utförd sak.

    Hitta strategier för att få honom att bli klar med en sak i taget. Kanske bilder?

  • Anonym (Ellinor)
    Anonym (Moja) skrev 2019-10-04 20:01:45 följande:

    På kvällen innan packar ni mellanmål och så får pojken välja kläder. Sen på morgonen, testa bildstöd med en remsa med bilder med steg för steg instruktioner


    Förlåt för en OT-fråga: packa mellanmål? Får inte dina barn det på fritids?

    Till TS: jag tänkte också på bildstöd och att han själv väljer kläder på kvällen. Kan ni ha ngt system för att på ett kul sätt bocka av varje moment som han gjort? En plingande klocka, magneter, klistermärken?
  • Anonym (Moja)
    Anonym (Ellinor) skrev 2019-10-04 20:06:32 följande:

    Förlåt för en OT-fråga: packa mellanmål? Får inte dina barn det på fritids?

    Till TS: jag tänkte också på bildstöd och att han själv väljer kläder på kvällen. Kan ni ha ngt system för att på ett kul sätt bocka av varje moment som han gjort? En plingande klocka, magneter, klistermärken?


    Jag tolkade det som förmiddagsfrukt osv, vi packar alltid frukt eller ett par majskakor kvällen innan så slipper vi tänka på sådant på morgonen
  • Anonym (A)
    LoveRain skrev 2019-10-04 19:59:01 följande:
    Han verkar behöva mer stöd, precis som du skriver.

    Kanske kan du göra det mer visuellt för honom? Gör bilder på en tröja, ett par byxor, tandborste osv och sätt upp i ordning på en tavla så han ser vad han ska göra och kan kryssa av?

    Hjälper det om han själv får välja kläderna kvällen innan?
    +1
  • Anonym (TS)
    LoveRain skrev 2019-10-04 19:59:01 följande:

    Han verkar behöva mer stöd, precis som du skriver.

    Kanske kan du göra det mer visuellt för honom? Gör bilder på en tröja, ett par byxor, tandborste osv och sätt upp i ordning på en tavla så han ser vad han ska göra och kan kryssa av?

    Hjälper det om han själv får välja kläderna kvällen innan?


    Han väljer kläder tillsammans med sin pappa. Men kommer på på morgonen att han vill ha andra.

    Vi har schema med bildstöd, glömde skriva det. Funkar ej. Han tittar inte på schemat. Då får man istället hänvisa dit. "Titta på bilderna så ser du."
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2019-10-04 20:02:38 följande:

    Har han någon diagnos eftersom ni använder timstock?

    Det kanske mer handlar om att det blir för många instruktioner och han klarar bara en sak i taget. Därför blir han passiv efter en utförd sak.

    Hitta strategier för att få honom att bli klar med en sak i taget. Kanske bilder?


    Nej. Han har ingen diagnos. Min son har det däremot, därav timstocken. Vi hsr öven bildstöd. Glömde helt bort att skriva det. Men det funkar inte. Man måste då påminna honom att titta där mellan varje plagg istället.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ellinor) skrev 2019-10-04 20:06:32 följande:

    Förlåt för en OT-fråga: packa mellanmål? Får inte dina barn det på fritids?

    Till TS: jag tänkte också på bildstöd och att han själv väljer kläder på kvällen. Kan ni ha ngt system för att på ett kul sätt bocka av varje moment som han gjort? En plingande klocka, magneter, klistermärken?


    Nej. De äter mellanmål under skoltid innan fritids och är de länge på fritids äter de där med. Men våra barn äter endast mellanmål en gång och då får vi skicka med om vi vill. Det är inget de får.
Svar på tråden Hur göra barn med självgående?