• Anonym (M)
    Sun 6 Oct 2019 13:07
    541 visningar
    29 svar
    29
    541

    Skaffa barn på egen hand, är det dags nu?

    Jag har alltid vetat att jag vill bli förälder, och de senaste åren har jag haft en stark barnlängtan. 
    Jag har ingen partner, och börjar starkt tänka att jag ska skaffa barn ensam. 
    Till saken hör att jag är homosexuell, så även om jag skulle träffa någon skulle processen att skaffa barn tillsammans förmodligen ta rätt lång tid.
    Jag fyller snart 30, har fast jobb och bostadsrätt. Jag har vänner som kan och vill ställa upp, och familj relativt nära.

    Ni som skaffat barn själva, vad tror ni, funkar det bra?

  • Svar på tråden Skaffa barn på egen hand, är det dags nu?
  • Anonym (tänkp­åbarne­t)
    Mon 7 Oct 2019 20:12
    #11
    cleoeme skrev 2019-10-07 18:07:11 följande:

    Men gud, det är 2019 lilla vän.


    Precis. Det är 2019, vi har kommit långt i forskningen och påstår oss ha ett barnperspektiv. Då är det inte försvarbart med donationer av könsceller, surrogatmammor och liknande.

    Bara det att mitt tidigare inlägg fått två tummar ner visar på hur extremt egoistisk tiden är.
  • Anonym (Haha)
    Tue 8 Oct 2019 08:46
    #12
    Anonym (tänkpåbarnet) skrev 2019-10-07 01:36:13 följande:

    Tänk på barnet och låt bli. Ett barn förtjänar en mor och en far och att inte ens ha intentionen att ge dem det i dessa dagar när vi vet hur viktigt identitet och bakgrund är.


    Haha, läs på ffs!
  • Anonym (M) Trådstartaren
    Tue 8 Oct 2019 10:06
    #13
    Kramklubba skrev 2019-10-06 13:39:06 följande:

    Är det via surrogatmamma du tänkte? Ukraina har billiga priser.


    Nej, jag har egen fungerande livmoder. Jag är generellt emot surrogatmödraskap.
  • Anonym (M) Trådstartaren
    Tue 8 Oct 2019 10:07
    #14
    Anonym (Ina) skrev 2019-10-06 16:05:42 följande:

    Lyssna på podden "Jag vill ha barn" så får du massor av inspo,andras historier och framför allt fakta om fertilitet mm. Svt Hannas baby kanske också kan ge nåt. Är det barn du vill ha så kör på, en relation kan du få sen.... men kanske inte barn .


    Tack! Ska kolla upp det!
  • Anonym (M) Trådstartaren
    Tue 8 Oct 2019 10:09
    #15
    Anonym (tänkpåbarnet) skrev 2019-10-07 01:36:13 följande:

    Tänk på barnet och låt bli. Ett barn förtjänar en mor och en far och att inte ens ha intentionen att ge dem det i dessa dagar när vi vet hur viktigt identitet och bakgrund är.


    Nu har jag utbildning och arbetar med barn, och tror jag har ganska bra koll. Kan inte hålla med om vad du beskriver, att det skulle vara superviktigt med just en mor och en far. Snarare en trygghet och stabila vuxna omkring sig.
  • Anonym (M) Trådstartaren
    Tue 8 Oct 2019 10:11
    #16
    Biet skrev 2019-10-07 08:51:57 följande:

    Om du längtar efter ett eget barn tycker jag att du skall skaffa ett. Det är inte så hopplöst att vara ensamstående med barn i dagens samhälle. Har man dessutom egen familj o vänner som kan stötta så varför inte.

    Jag är/har varit donator och hjälpt tjejer i din situation och vet att det funkar bra efteråt.

    Vilket sätt du väljer att bli gravid på beror kanske på.

    Du kan ansöka om assisterad befruktning via sjukvården (med den kötid som finns. Söka samma hjälp utomlands men då betala för det (kostar en del beroende på vad man väljer), alternativt hitta en donator för heminsemination.

    Allt har sina plus o minus sidor.

    Vill du veta mer om heminsemination så skicka iväg ett PM så kan du få veta mer om det om du är intresserad av att veta.

    Annars var rädd om dig o lycka till.


    Hej! Tack för ditt svar! 
    Har undersökt och läst på om olika alternativ, och tror att heminsemination med egenhittad donator skulle passa mig bäst! 
    Hör av mig och frågar mer!
  • Tue 8 Oct 2019 10:15
    #17

    Det finns INGENTING som säger att ett barn måste ha en fadersfigur och en modersfigur!

    Alla mammor är inte likadana!

    Alla pappor är inte likadana!

    Således finns ingen standard -fadersfigur- och -modersfigur-

    Vad barn behöver är stabila vuxna - oavsett kön! Goda hjärtan, smarta hjärnor, hyfs och fason - DET är vad som krävs av vuxna förebilder. Inte snopp vs snippa, det är ovesäntligt!

  • Anonym (tänkp­åbarne­t)
    Wed 9 Oct 2019 22:24
    #18
    Anonym (Haha) skrev 2019-10-08 08:46:13 följande:

    Haha, läs på ffs!


    Av precis den anledningen skriver jag som jag gör.
  • Anonym (tänkp­åbarne­t)
    Wed 9 Oct 2019 22:26
    #19
    Anonym (M) skrev 2019-10-08 10:09:03 följande:

    Nu har jag utbildning och arbetar med barn, och tror jag har ganska bra koll. Kan inte hålla med om vad du beskriver, att det skulle vara superviktigt med just en mor och en far. Snarare en trygghet och stabila vuxna omkring sig.


    Ungefär som när livsmedelsverket rekommenderade åtta brödskivor om dagen. De var ju utbildade och "experter"....

    Det handlar om basal psykologi.
  • Anonym (ånger­manlän­ning)
    Wed 9 Oct 2019 22:34
    #20

    Bra dock att du inte tänker köra med surrogat. För det är ett jävla utnyttjande av fattiga. Men har du en fungerande livmoder då bör det inte vara några problem.

  • Thu 10 Oct 2019 09:08
    #21
    Anonym (tänkpåbarnet) skrev 2019-10-09 22:26:06 följande:

    Ungefär som när livsmedelsverket rekommenderade åtta brödskivor om dagen. De var ju utbildade och "experter"....

    Det handlar om basal psykologi.


    Måste det vara en superfeminin mamma och en supermaskulin pappa? Eller räcker det med att mamman har snippa och pappan har snopp?
  • Anonym (Haha)
    Thu 10 Oct 2019 09:14
    #22
    Vildbi skrev 2019-10-10 09:08:57 följande:

    Måste det vara en superfeminin mamma och en supermaskulin pappa? Eller räcker det med att mamman har snippa och pappan har snopp?


    Hahahahaha, bästa!!!
  • Anonym (N)
    Thu 10 Oct 2019 09:18
    #23

    Om du inte ens är 30 år fyllda låter det kanske lite tidigt att ?ge upp? angående partner och tvåföräldrarskap? Men kör på om du känner att du vill, ditt liv verkar vara i sin ordning.

  • Thu 10 Oct 2019 11:29
    #24

    Om du vill o kan så kör hårt, speciellt om du tänkt använda din egna kropp o egna ägg. Efter 30 går fertiliteten utför, sen är det såklart olika från person till person.

    Klarar du av en eventuell graviditet o bebis ensam? Jag är gravid i vecka 16 o detta har varit ett helvete hittills, är sjukskriven pga illamående o kräkningar. Är helt slut o tanken på att leva såhär ensam, utan min sambo, känns så tungt. Vissa dagar orkar jag inte handla eller laga mat.

  • Anonym (tänkp­åbarne­t)
    Fri 11 Oct 2019 01:25
    #25
    Vildbi skrev 2019-10-10 09:08:57 följande:

    Måste det vara en superfeminin mamma och en supermaskulin pappa? Eller räcker det med att mamman har snippa och pappan har snopp?


    Anonym (Haha) skrev 2019-10-10 09:14:05 följande:

    Hahahahaha, bästa!!!


    Tycker du verkligen att barns väl och ve är något att skämta om? Oavsett om du är man och gillar bilar eller sömnad så är du barnets historia och en viktig del i barnets identitetsbyggande. Det var väl ändå vad vi talade om? Sömnad eller bilar påverkar biologi, instinkter och psykologi mycket lite.

    Du måste inte bekräfta dina egna inlägg förresten
  • Anonym (Jaa..­.)
    Fri 11 Oct 2019 01:37
    #26
    Anonym (tänkpåbarnet) skrev 2019-10-07 01:36:13 följande:

    Tänk på barnet och låt bli. Ett barn förtjänar en mor och en far och att inte ens ha intentionen att ge dem det i dessa dagar när vi vet hur viktigt identitet och bakgrund är.


    Fast med tanke på hur många fäder som totalt diskvalificerar sig som förälder och sviker sitt barn så tror jag en unge mår betydligt bättre av en kärlekfull förälder och ett liv utan svek och misstro
  • Anonym (tänkp­åbarne­t)
    Fri 11 Oct 2019 08:59
    #27
    Anonym (Jaa...) skrev 2019-10-11 01:37:45 följande:

    Fast med tanke på hur många fäder som totalt diskvalificerar sig som förälder och sviker sitt barn så tror jag en unge mår betydligt bättre av en kärlekfull förälder och ett liv utan svek och misstro


    Kärlek är viktigt, men inte allt. Naturen har ordnat det av en anledning. Bristen på en far är förödande och "en god förälder är nog" är en myt enligt så många studier(bland annat en nedan). Identitetsbyggande och rötter är en mycket stor del av oss.

    Det finns hur mycket intressant i ämnet som helst:

    papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4240051/

    www.natcom.org/communication-currents/who-am-i-adopted-individuals%E2%80%99-identity-based-adoptive-and-birth-family

    m.washingtontimes.com/news/2012/jun/10/study-children-fare-better-traditional-mom-dad-fam/

    www.ucg.org/the-good-news/children-need-both-a-father-and-mother

    billmuehlenberg.com/2010/10/18/why-children-need-a-mother-and-a-father/

    www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/jan/14/children-family-histories-tales

    research.vu.nl/ws/portalfiles/portal/1840745/Meerum+Terwogt+Zeitschrift+fur+Familienforschung+14+2002+u.pdf

    www.jstor.org/stable/41350298
  • Anonym (Haha)
    Fri 11 Oct 2019 09:11
    #28
    Anonym (tänkpåbarnet) skrev 2019-10-11 08:59:24 följande:

    Kärlek är viktigt, men inte allt. Naturen har ordnat det av en anledning. Bristen på en far är förödande och "en god förälder är nog" är en myt enligt så många studier(bland annat en nedan). Identitetsbyggande och rötter är en mycket stor del av oss.

    Det finns hur mycket intressant i ämnet som helst:

    papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4240051/

    www.natcom.org/communication-currents/who-am-i-adopted-individuals%E2%80%99-identity-based-adoptive-and-birth-family

    m.washingtontimes.com/news/2012/jun/10/study-children-fare-better-traditional-mom-dad-fam/

    www.ucg.org/the-good-news/children-need-both-a-father-and-mother

    billmuehlenberg.com/2010/10/18/why-children-need-a-mother-and-a-father/

    www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/jan/14/children-family-histories-tales

    research.vu.nl/ws/portalfiles/portal/1840745/Meerum+Terwogt+Zeitschrift+fur+Familienforschung+14+2002+u.pdf

    www.jstor.org/stable/41350298


    Sök hjälp!
  • Anonym (tänkp­åbarne­t)
    Fri 11 Oct 2019 09:33
    #29
    Anonym (Haha) skrev 2019-10-11 09:11:36 följande:

    Sök hjälp!


    Jag har sökt fakta. Men din inställning talande för dagens barnsyn och sociala klimat.
Svar på tråden Skaffa barn på egen hand, är det dags nu?