HSOF skrev 2019-10-08 10:24:35 följande:
Det har jag inte gjort men utesluter såklart inte det, så länge det inte är motbevisat. Precis som vi inte kan utesluta något. Samhället är inte så gott och fint som du tror Gordon. Även om man gärna skulle vilja tro på det.
Vadå gynsammare förhållande? Kursk var inte gynsammare än Estonia. Kursk låg på ett djup på 110 meter. Estonia ligger på ca 60 meters djup.
Sedan kan mycket ändra sig på så många år. Just då hade ryssarna väldigt bra kompetens just på det området.
För att båten var byggd så, den hade ett antal luftfyllda däck under bildäck för att just förhindra att den skulle sjunka genom att vatten kom in på bildäck. Luften skulle gjort färjan flytande även om den kantrade eller hamnade upp och ner. Inte för evigt men iallafall längre än några minuter som var fallet med Estonia. Estonia försvann från havsytan på 1 timme och 5 minuter från första krängningen.
Men oavsett vad jag skriver här så kommer du med egna påståenden, då du redan verkar ha en bestämd åsikt och inte är öppen för att diskutera dem. Så ingen mening att vi diskutera detta mer. Jag startade tråden för att se vad andra tyckte och du tycker uppenbarligen inte man ska undersöka detta p något sätt oavsett hur mycket fakta som kommit fram. Du kommer troligen även förneka allt även om den officiella versionen till olyckan ändras i framtiden. "Lost Case"
Så nu ska folk motbevisa att de INTE har dödat folk avsiktligt - för att du ska tro på dem ..
......
Kursk var byggd för att kunna evakueras. Det fanns två eller tre luckor gjorda för att komma åt evakueringspunkten där besättningen skulle kunna tas ut.
Estonia var ett vanligt fartyg utan sådan punkt. Att gå ner och "leta luftfickor" vore fullständigt meingslöst och omöjligt. Särskilt som dessa med största sannolikhet skulle ligga långt inne i båten.
Djupet spelar ingen som helst roll i de här fallen. Estonia ligger på 90m och Kursk låg på 110m. Den räddingsubåt som hade varit aktuell klarar bägge djupen utan problem.
Men ryssarna hade inte ens utrustning nog att rädda sin egen tränade besättnig på en ubåt gjord för att evakueras men leta rätt på svenska pensionärer i en möjlig luftficka i hytt i en färja under becksvarta förhållanden - det skulle de klara?
.....
Ja, luft i fartyget höll henne flytande ett tag. Hon låg med nästan 90 graders lutning på slutet. På sidan. Alla fönster och dörrar och andra luckor och ventilationer på babordssidan låg först exponerade mot vågorna och allt eftersom lutningen tilltog, uppåt mot himlen. Det behövs inget hål i botten för att luften skulle slippa ut och sedan sänka henne. Man har rekonstruerat hela förloppet med modeller.
Hela förloppet, från första skadorna på bogvisiret tills hon försvvann från radarn var ungefär en timme. Från ca 00:50 till 01:48. Ungefär hälften av den tiden låg hon på sidan och flöt. Vid det laget var det redan försent för folk inne i fartyget att ta sig ut. Vägg hade blivit golv. Dörren ut ut hytten satt antingen i taket eller i golvet. Det var svart, kallt och vattnet svämmade in i hytterna. Saker ramlade ner och flöt omkring. Klämde fast folk.