• HSOF

    Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?

    Den 28 September var det 25årsdagen för Estoniakatastrofen som kostade 852 människor varav 501 svenskar livet.

    Haverikommisionen som följde hade många brister och mycket har i efterhand mörkats av olika anledningar. Detta har fött många teorier med allt från smuggling av militär teknologi, radioaktivt avfall, bomber, ubåtar, smuggling, båt som egentligen inte var sjöfartsduglig, handhavandefel mm..

    Röster har med åren stärks över en oberoende sanningskommission som en gång för alla ska undersöka vad som egentligen hände den där ödesdigra natten för drygt 25år sedan. Speciellt från de överlevande eller anhöriga till Estoniakatastrofen. Tekniken är idag också så mycket bättre, så att en komplett 3D- scanning av hela skrovet kan idag göras utan att man ens behöver berg fartyget.

    Själv tycker jag att en grumlig undersökning med hjälp av dagens teknik ska genomföras  så att hela bilden kommer fram. Detta är precis som Palmemordet något som lämnar för många lösa trådar och bör redas ut för att de anhöriga och de överlevande kan få komma vidare på riktigt. Sedan kommer detta sätta punkt för ett alternativt spekulationer eller bevisa att dem var sanna. 

    Vad tycker ni, ska vi kräva en sanningskommission för Estoniakatastrofen?

    Motivera gärna varor du tycker som du tycker.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2019-10-08 10:51:34 följande:
    Och vilket ämne skulle finnas i militärutrustning som bara sprängs av misstag? Jag är tveksam till att det finns något sånt. 
    Jag är ingen expert inom området, men det är ju även en teori som finns eller sabotage av densamma.
  • Anonym (Ödla)
    HSOF skrev 2019-10-08 10:52:17 följande:
    Det finns ingen grundlig utredning, så varför är det onödigt med en sån?

    Du säger ju själv att det är rörigt som det är, bör vi inte städa upp i den röran och lägga allt på bordet tycker du? Inget är rörigt egentligen, alla bevis ligger nere på botten bara att gå och analysera dem.
    "Grumlig"
  • HSOF
    Anonym (Ödla) skrev 2019-10-08 10:58:36 följande:
    "Grumlig"
    Oj läste fel. Ja den som finns är väldigt grumlig om man vill utrycka sig så.
  • Flash Gordon
    HSOF skrev 2019-10-08 10:24:35 följande:
    Det har jag inte gjort men utesluter såklart inte det, så länge det inte är motbevisat. Precis som vi inte kan utesluta något. Samhället är inte så gott och fint som du tror Gordon. Även om man gärna skulle vilja tro på det.

    Vadå gynsammare förhållande? Kursk var inte gynsammare än Estonia. Kursk låg på ett djup på 110 meter. Estonia ligger på ca 60 meters djup.
    Sedan kan mycket ändra sig på så många år. Just då hade ryssarna väldigt bra kompetens just på det området. 

    För att båten var byggd så, den hade ett antal luftfyllda däck under bildäck för att just förhindra att den skulle sjunka genom att vatten kom in på bildäck. Luften skulle gjort färjan flytande även om den kantrade eller hamnade upp och ner. Inte för evigt men iallafall längre än några minuter som var fallet med Estonia. Estonia försvann från havsytan på 1 timme och 5 minuter från första krängningen. 

    Men oavsett vad jag skriver här så kommer du med egna påståenden, då du redan verkar ha en bestämd åsikt och inte är öppen för att diskutera dem. Så ingen mening att vi diskutera detta mer. Jag startade tråden för att se vad andra tyckte och du tycker uppenbarligen inte man ska undersöka detta p något sätt oavsett hur mycket fakta som kommit fram. Du kommer troligen även förneka allt även om den officiella versionen till olyckan ändras i framtiden. "Lost Case"
    Så nu ska folk motbevisa att de INTE har dödat folk avsiktligt - för att du ska tro på dem ..

    ......

    Kursk var byggd för att kunna evakueras. Det fanns två eller tre luckor gjorda för att komma åt evakueringspunkten där besättningen skulle kunna tas ut.

    Estonia var ett vanligt fartyg utan sådan punkt. Att gå ner och "leta luftfickor" vore fullständigt meingslöst och omöjligt. Särskilt som dessa med största sannolikhet skulle ligga långt inne i båten.

    Djupet spelar ingen som helst roll i de här fallen. Estonia ligger på 90m och Kursk låg på 110m. Den räddingsubåt som hade varit aktuell klarar bägge djupen utan problem.

    Men ryssarna hade inte ens utrustning nog att rädda sin egen tränade besättnig på en ubåt gjord för att evakueras men leta rätt på svenska pensionärer i en möjlig luftficka i hytt i en färja under becksvarta förhållanden - det skulle de klara?

    .....

    Ja, luft i fartyget höll henne flytande ett tag. Hon låg med nästan 90 graders lutning på slutet. På sidan. Alla fönster och dörrar och andra luckor och ventilationer på babordssidan låg först exponerade mot vågorna och allt eftersom lutningen tilltog, uppåt mot himlen. Det behövs inget hål i botten för att luften skulle slippa ut och sedan sänka henne. Man har rekonstruerat hela förloppet med modeller.

    Hela förloppet, från första skadorna på bogvisiret tills hon försvvann från radarn var ungefär en timme. Från ca 00:50 till 01:48. Ungefär hälften av den tiden låg hon på sidan och flöt. Vid det laget var det redan försent för folk inne i fartyget att ta sig ut. Vägg hade blivit golv. Dörren ut ut hytten satt antingen i taket eller i golvet. Det var svart, kallt och vattnet svämmade in i hytterna. Saker ramlade ner och flöt omkring. Klämde fast folk.
  • AndreaBD
    HSOF skrev 2019-10-08 10:50:05 följande:
    Precis, det är ju det första steget man ska göra. Utan att ens röra vraket. Detta skulle ge oss en klar bild av hur hon sjönk och finns det sedan nya bevis som då måste undersökas mer så är det verkligen en avlägsenhet att gå vidare. Annars har man förmodligen fått se svaren man behöver. Dagens teknik är långt så mycket mer sofistikerad än den var för 25 år sedan.
    Jag har inget emot det heller egentligen. Däremot är jag också tveksam till om det räcker, om det bidrar med något. 
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2019-10-08 10:57:09 följande:
    Jag kollade upp det -  Jan Heweliusz fick slagsida och vände till slut sig upp och ner för att lasten lossnade och vikten blev så ojämn att båten drogs åt en sida och sedan slog runt helt. Det hade alltså inget med vatten i båten att göra (det kom nog först in när den slog runt), och kan därför inte jämföras med Estonia-olyckan, när det gäller hur lång tid det tog att sjunka. 

    Herald of free Enterprise däremot fick också in vatten på bildäck och sjönk väldigt snabbt, precis som Estonia. 
    Estonias bildäck var inte säkrat alls. Bara handbromsar på bilarna och för lastbilar, kilar under däcken.

    Pga dåligt lastschema så hade hon redan innan avfärd en lutning på ca 2 grader åt styrbord. Detta ökade sedan till 4 grader under början på resan.

    Estonia hade redan där och då utnyttjat alla sina trimtankar för att försöka räta upp henne men man gick med en konstant krängning åt styrbord på några grader.

    Typiskt dåligt sjömanskap.

    Sedan kör man henne hårdare än hon tål in i grov sjö och resten är historia.

    När väl hon börjar luta pga inträngande vatten så förflyttar sig lasten ombord och gör situationen än värre.
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2019-10-08 10:57:09 följande:
    Jag kollade upp det -  Jan Heweliusz fick slagsida och vände till slut sig upp och ner för att lasten lossnade och vikten blev så ojämn att båten drogs åt en sida och sedan slog runt helt. Det hade alltså inget med vatten i båten att göra (det kom nog först in när den slog runt), och kan därför inte jämföras med Estonia-olyckan, när det gäller hur lång tid det tog att sjunka. 

    Herald of free Enterprise däremot fick också in vatten på bildäck och sjönk väldigt snabbt, precis som Estonia. 
    Ja men den sjönk aldrig. den la sig på slagsida och mot botten då det var för grunt.
  • AndreaBD
    HSOF skrev 2019-10-08 10:47:33 följande:
    Nä så det kan vi inte veta något om. Den hade förmodligen lagt sig upp och ner den med. Det är iallafall så de är byggda. Tydigen är det även det som experter har hävdat när den officiella teorin kom ut av den inhemska statliga haveriutredningen var klar.
    Okej, de är kanske byggda så, dvs. att de inte ska sjunka, även om det kommer in vatten. Då ska portar stängas, så att vattnet håller sig på något däck och om det då inte kommer in mera vatten, så kan det inte sjunka. 

    Det har man ju sett ritningar på då också, när det hände. Men om det fungerar i praktiken när olyckan är framme - det är inte så säkert. Det skulle ju räcka med någon liten grej, någon dörr eller lucka som inte är stängd eller som går sönder  (kanske inte var så hållbar som man hade trott), och så kommer det in massor med vatten och så sjunker den ändå.
  • HSOF
    Flash Gordon skrev 2019-10-08 11:53:40 följande:
    Så nu ska folk motbevisa att de INTE har dödat folk avsiktligt - för att du ska tro på dem ..

    ......

    Kursk var byggd för att kunna evakueras. Det fanns två eller tre luckor gjorda för att komma åt evakueringspunkten där besättningen skulle kunna tas ut.

    Estonia var ett vanligt fartyg utan sådan punkt. Att gå ner och "leta luftfickor" vore fullständigt meingslöst och omöjligt. Särskilt som dessa med största sannolikhet skulle ligga långt inne i båten.

    Djupet spelar ingen som helst roll i de här fallen. Estonia ligger på 90m och Kursk låg på 110m. Den räddingsubåt som hade varit aktuell klarar bägge djupen utan problem.

    Men ryssarna hade inte ens utrustning nog att rädda sin egen tränade besättnig på en ubåt gjord för att evakueras men leta rätt på svenska pensionärer i en möjlig luftficka i hytt i en färja under becksvarta förhållanden - det skulle de klara?

    .....

    Ja, luft i fartyget höll henne flytande ett tag. Hon låg med nästan 90 graders lutning på slutet. På sidan. Alla fönster och dörrar och andra luckor och ventilationer på babordssidan låg först exponerade mot vågorna och allt eftersom lutningen tilltog, uppåt mot himlen. Det behövs inget hål i botten för att luften skulle slippa ut och sedan sänka henne. Man har rekonstruerat hela förloppet med modeller.

    Hela förloppet, från första skadorna på bogvisiret tills hon försvvann från radarn var ungefär en timme. Från ca 00:50 till 01:48. Ungefär hälften av den tiden låg hon på sidan och flöt. Vid det laget var det redan försent för folk inne i fartyget att ta sig ut. Vägg hade blivit golv. Dörren ut ut hytten satt antingen i taket eller i golvet. Det var svart, kallt och vattnet svämmade in i hytterna. Saker ramlade ner och flöt omkring. Klämde fast folk.
    Kanske det kan vara så, men utan en riktig besiktning av vraket som aldrig har gjorts så kan man inte veta allt detta. Men det skulle  man å ett enkelt och billigt sätt idag kunna göra med dagens sonarteknik. 

    Sedan har vi det här lilla problemet med det utåtriktade hålet under vattenlinjen i fören, hur ska det förklaras... Eller äsch vi struntar i det, det är säkert inte av någon betydelse. Varför lägga så mycket energi på 852 ändå döda människor och 1000-tals anhöriga. De är bara bittra ända.

    Du får lära dig att vara lite självkritisk. Även den bästa sanningen kan ha brister.
  • HSOF
    Flash Gordon skrev 2019-10-08 11:58:17 följande:
    Estonias bildäck var inte säkrat alls. Bara handbromsar på bilarna och för lastbilar, kilar under däcken.

    Pga dåligt lastschema så hade hon redan innan avfärd en lutning på ca 2 grader åt styrbord. Detta ökade sedan till 4 grader under början på resan.

    Estonia hade redan där och då utnyttjat alla sina trimtankar för att försöka räta upp henne men man gick med en konstant krängning åt styrbord på några grader.

    Typiskt dåligt sjömanskap.

    Sedan kör man henne hårdare än hon tål in i grov sjö och resten är historia.

    När väl hon börjar luta pga inträngande vatten så förflyttar sig lasten ombord och gör situationen än värre.
    Att både säkerhet, rutiner och mycket annat var undermåligt är det ingen som inte påstår. Detta kunde i sig mycket väl ha lett till olyckan men det är för många obesvarade frågor som gör att vi behöver en ny och grundlig haverikommission av oberoende part.

    Skulle det då uppkomma uppenbara bevis för tvivel så bör man gå vidare, om inte så skriver man en utförlig rapport och resultatet blir att vi får en utförlig berättelse hur det hela gick till. End of story.
Svar på tråden Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?