• Sun 6 Oct 2019 19:02
    17813 visningar
    443 svar
    443
    17813

    Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?

    Den 28 September var det 25årsdagen för Estoniakatastrofen som kostade 852 människor varav 501 svenskar livet.

    Haverikommisionen som följde hade många brister och mycket har i efterhand mörkats av olika anledningar. Detta har fött många teorier med allt från smuggling av militär teknologi, radioaktivt avfall, bomber, ubåtar, smuggling, båt som egentligen inte var sjöfartsduglig, handhavandefel mm..

    Röster har med åren stärks över en oberoende sanningskommission som en gång för alla ska undersöka vad som egentligen hände den där ödesdigra natten för drygt 25år sedan. Speciellt från de överlevande eller anhöriga till Estoniakatastrofen. Tekniken är idag också så mycket bättre, så att en komplett 3D- scanning av hela skrovet kan idag göras utan att man ens behöver berg fartyget.

    Själv tycker jag att en grumlig undersökning med hjälp av dagens teknik ska genomföras  så att hela bilden kommer fram. Detta är precis som Palmemordet något som lämnar för många lösa trådar och bör redas ut för att de anhöriga och de överlevande kan få komma vidare på riktigt. Sedan kommer detta sätta punkt för ett alternativt spekulationer eller bevisa att dem var sanna. 

    Vad tycker ni, ska vi kräva en sanningskommission för Estoniakatastrofen?

    Motivera gärna varor du tycker som du tycker.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?
  • Tue 8 Oct 2019 04:52
    #42
    HSOF skrev 2019-10-07 17:03:25 följande:
    Det finns inga fönster under bildäck. Det fanns två skikt under bildäck på Estonia. Det direkt under däck 1 var hytter och även poolområde, skiktet under är utrymmen för balast mm.
    De flesta som överlevde Estonia höll konstigt nog till på däck 1, alltså längst ned i båten. Och de har vittnat om att vatten kom upp underifrån och det var detta som gjorde att de började ana orod och började söka sig upp och ur båten. Detta var långt innan slagsidan och den stora turbulensen började.

    Sedan finns hålet med på bild när en tysk expedition var nere 2000 och så var det genom detta hål som undervattensroboten togs sig in vid de första observationerna oktober 94. De försökte ta sig in genom rampen men den var ju stängd så då tog de sig smidigt in genom hålet i fronten på styrbordsidan undertill.

    Och ja man vill alltid undersöka bildäck om en bilfärga förliser, det ger oftast många svar om olyckan. I videoinspelningarna har man klippt bort delar av viseomaterialet, bl.a. på bildäck men man kan tydligt höra hur de kommunicerar om just bildäck. Orsaken kan vara att man helt enkelt vill dölja vad som finns där!
    Nä.

    Det är väl inte mer än att du visar en bild på det där hålet och du har absolut ingen erfarenhet av dykning (min gissning).

    Överlevde flest från Däck 1 säger du?

    1) Vad har det för betydelse?

    2) På Däck 1 blev man förmodligen först medveten om faran när vattnet rusade in. På Däck 1 jobbade personal som var vaken. Av 137 överlevande var 50+ personal - som kände båten, räddningsutrustningen, var i rätt ålder och som var vakna och nyktra.

    3) När det gäller passagerarna så överlevde ganska exakt lika många från Däck 1, Däck 4, Däck 5, Däck 6 och Däck 7.

    Det behöver inte sitta fönster under bildäck för att luften skall kunna tömmas ur fartyget - den där teorin om att båten borde varit fylld med luft och därmed flyta.Modellförsök har  efterhand visat detta.

    Men för all del, är detta din hobby så fortsätt som du behagar.
  • Tue 8 Oct 2019 05:44
    #43
    HSOF skrev 2019-10-07 23:17:37 följande:
    Nej det är en ren lögn. Fartyget kan inte sjunka som det gjorde utan ett hål eller liknande under vattenytan.
    Varför kan det inte det menar du?

    Är du medveten om att hon låg och drev med bredsidan mot vinden i runda slängar i en halvtime med nästan 90 graders lutning innan hon slutligen sjönk med aktern först?

    Varenda fönster och dörr på fartygets ena långsida fanns tillgängligt för att släppa ut den luft som vattnet behövde trycka undan för att kunna fortsätta fylla fartyget.

    Så varför behövs ett hål under vattenytan, menar du? Hon flöt inte upp-och-ned innan hon sjönk, om du trodde det.
  • Tue 8 Oct 2019 05:49
    #44
    AndreaBD skrev 2019-10-07 23:29:03 följande:
    Som sagt, det var inte så konstigt att man inte började dyka direkt, eller att det tog lite tid. Man var ju tvungen att ta reda på hur man gör. Och det är absolut trovärdigt att det helt enkelt var för dyrt att hämta upp fartyget. Det låter väldigt rimligt. Och även att man inte vill utsätta dykare för livsfara när det enda man får för det är några ruttna lik, och alla andra anhöriga lär ju klaga. 

    Och jag tror inte heller att man hade varit så orolig för att något skulle upptäckas.  Så nytt eller ovanligt är det inte att olika länder försöker få reda på varandras militära hemligheter. Då och då märks det också, och det händer inga katastrofer för det. Det blir inget krig för det. 
    Framförallt är det fullständigt tekniskt omöjligt att plocka upp ett 160 m långt fartyg på nästan 16000 bruttoton från 90 meters djup.

    Då som nu.

    bruttoton är alltså ett volymmått, inte ett viktmått
  • Tue 8 Oct 2019 07:11
    #45

    Nej, konspirationer är inte nog för gräva upp gravar.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Eston­ia behöve­r utreda­s)
    Tue 8 Oct 2019 08:04
    #46
    Anonym (suck) skrev 2019-10-08 03:42:16 följande:

    Att ni inte ger er någon gång... Det spelar ingen roll hur mycket bevis som finns för saker, ni konspirationsteoretiker har bestämt er för att allting är en konspiration. Och du har inte kommit med några bevis för dina påståenden, bara innehållslöst svammel som du hört "från en kompis", eller "det läste jag någonstans." Det kommer inte bli någon ny utredning för det finns inget mer att utreda, respektera att det är en gravplats nu. 


    Det finns ingen riktig haverikommission. Jo det kommer komma en någon gång, men frågan är när. Det är väldigt tydligt att det fortfarande finns starka intressen att Estonia inte undersöks.

    Det finns fler frågor än svar när det kommer till Estonia.
  • Tue 8 Oct 2019 08:19
    #47
    Flash Gordon skrev 2019-10-08 04:52:39 följande:

    Nä.

    Det är väl inte mer än att du visar en bild på det där hålet och du har absolut ingen erfarenhet av dykning (min gissning).

    Överlevde flest från Däck 1 säger du?

    1) Vad har det för betydelse?

    2) På Däck 1 blev man förmodligen först medveten om faran när vattnet rusade in. På Däck 1 jobbade personal som var vaken. Av 137 överlevande var 50+ personal - som kände båten, räddningsutrustningen, var i rätt ålder och som var vakna och nyktra.

    3) När det gäller passagerarna så överlevde ganska exakt lika många från Däck 1, Däck 4, Däck 5, Däck 6 och Däck 7.

    Det behöver inte sitta fönster under bildäck för att luften skall kunna tömmas ur fartyget - den där teorin om att båten borde varit fylld med luft och därmed flyta.Modellförsök har  efterhand visat detta.

    Men för all del, är detta din hobby så fortsätt som du behagar.


    Hålet är knappast någon hemlighet, den finns väl dokumterat på bild från den tyska dykningen som var de sista som lyckades dyka vid vraket officiellt. Och det var även genom detta hål den första dykroboten togs sig in när de första officiella bilderna släpptes från vraket.

    Det du inte tycks förstå är människor inte är ute efter att smutskasta myndigheter eller enskilda personer de vill helt enkelt veta vad som hände det har aldrig gjorts en ordentlig haveriutredning av Estonia.

    Jag rekommenderar att du lyssnar till Stefan Thorsell som både är erfaren sjöman och även jobbade för sjöfartsverket på 90-talet och under eftertiden av olyckan.

    Jag har ingen aning om vem du är flachen men du hävdar tydligen att du är någon slags expert inom området. Då får du gärna berätta varför just du är så pass lämpad för att kunna detta så mycket bättre än alla andra här.
  • Tue 8 Oct 2019 08:19
    #48
    +1

    Finns det andra fall när båtar sjunkit och dom hänvisat till gravfriden? Samt dumpat betong och stenar över?

  • Tue 8 Oct 2019 08:20
    #49

    Nej. Använde de pengarna till något mer användbart.

  • Tue 8 Oct 2019 08:24
    #50
    Flash Gordon skrev 2019-10-08 05:49:52 följande:

    Framförallt är det fullständigt tekniskt omöjligt att plocka upp ett 160 m långt fartyg på nästan 16000 bruttoton från 90 meters djup.

    Då som nu.

    bruttoton är alltså ett volymmått, inte ett viktmått


    Man lyckades plocka upp Kursk på 110 meters djup så att bärga Estonia bör inte vara omöjligt. Samma Norska bolag som tog upp Kursk var även redo att ta upp Estonia redan veckorna efter förlisningen av Estonia men istället blev de plötsligt smutskastade för att inte vara ett seriöst företag av svenska myndigheter.
  • Anonym (Mörkl­äggnin­g)
    Tue 8 Oct 2019 08:50
    #51
    +1
    Nyvaken skrev 2019-10-08 08:19:46 följande:

    Finns det andra fall när båtar sjunkit och dom hänvisat till gravfriden? Samt dumpat betong och stenar över?


    Ja det är standard såklart, synd bara att de glömde hur man brukade göra när det inte fungerade som de hade tänkt?!

    Estonia är mer än en färja som är begraven.
Svar på tråden Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?