• Mon 7 Oct 2019 22:48
    1733 visningar
    6 svar
    6
    1733

    När slutar det vara plus efter missfall?

    Hej!

    Jag hade ägglossning och sex kring den 14e september. Den 26e september börjar jag få bruna flytningar/mörkt gammalt blod, som fortsätter smått fram till den 28e då jag får en riklig blödning natten mellan 28-29 september. Sedan fortsätter det med ljusrosa små blödningar och bruna flytningar till 3e oktober. Tog sen ett gravtest den 4e oktober som visade starkt plus, även ett cb digital som stod på 1-2 veckor. Var hos gynekolog idag och gjorde ett VUL för att se om det fanns något där. Hon såg ingen graviditet och trodde på tidigt missfall. Tog även ett blodprov. Hur länge kan det visa plus efter missfallet?

  • Svar på tråden När slutar det vara plus efter missfall?
  • Mon 7 Oct 2019 22:55
    #1
    Magnapull skrev 2019-10-07 22:48:10 följande:

    Hej!

    Jag hade ägglossning och sex kring den 14e september. Den 26e september börjar jag få bruna flytningar/mörkt gammalt blod, som fortsätter smått fram till den 28e då jag får en riklig blödning natten mellan 28-29 september. Sedan fortsätter det med ljusrosa små blödningar och bruna flytningar till 3e oktober. Tog sen ett gravtest den 4e oktober som visade starkt plus, även ett cb digital som stod på 1-2 veckor. Var hos gynekolog idag och gjorde ett VUL för att se om det fanns något där. Hon såg ingen graviditet och trodde på tidigt missfall. Tog även ett blodprov. Hur länge kan det visa plus efter missfallet?


    Hej beklagar missfallet, jag själv precis vart i samma situation som dig..fick också missfall förra veckan/ i veckan hade samma cykel som du i stort sett förutom att jag hade bruna spottings 26 och 27 sen blödning 28-29-30sept-1okt.
    Jag dock haft tur och det negativt härom dagen redan, mitt hcg prov hos gyn i torsdags var 14 så väldigt lågt.
    Tror det varierar från person till person hur lång tid det tar...beror lite på hur högt HCG man haft... dem brukar rekommendera ett test 2 veckor efter missfallet för att see om positivt eller negativt det fick jag i allafall.
    Fast jag e testgalen så kollade som sagt härom dagen redan och då var det negativt.
    Så tyvärr e allt olika... beklagar igen.
  • Anonym (K)
    Mon 7 Oct 2019 23:15
    #2

    Har fått två mf i v 7. Efter första fick jag negativt gravtest först tre veckor efter jag slutat blöda (blödde i fem veckor). Efter det fick jag inte heller någon äl innan första mensen kom och sen fortsatte äl strula. Blev ändå gravid på andra äl efter mf vilket var fyra månader efter mf.

    Efter andra mf fick jag negativt gravtest åtta dagar efter jag började blöda (blödde i sex dagar) och två dagar senare hade jag äl. Trots en regelbunden cykel med äl varje månad tog det åtta försök innan jag blev gravid igen.

    Så det kan vara väldigt olika hur kroppen reagerar vid ett mf, inte bara för olika kvinnor utan även för samma kvinna. Jag håller tummarna för att äl kommer igång för dig och att du snart är gravid igen. Lycka till!

  • Wed 9 Oct 2019 11:05
    #3

    Det är olika, men min BM sa att det kan ta flera veckor innan hormonen försvinner ur kroppen, därför att testa för att kolla MF är inte alls informativt.

  • Anonym (J)
    Sat 12 Oct 2019 10:55
    #4

    Upp till 9 veckor efteråt kan man få utslag på ett gravtest. Så sa läkaren till mig efter mitt MA.

  • Tue 15 Oct 2019 01:39
    #5

    Tack för alla svar! Jag var ju hos gyn den 7e oktober och gjorde VUL men hon såg ingen graviditet. Tog blodprov för att kolla hcg värde och fick svar samma dag att det låg på 250. Hon ville att jag skulle göra ett nytt blodprov en vecka senare, alltså igår den 14/10, och hon ringde upp samma kväll vid 20-tiden och sa att det inte hade sjunkt som vi ville utan att det låg nu på 1200. Hon ville att jag skulle komma in nu på onsdag och göra ett nytt VUL. Det enda jag kan ha i mitt huvud är utomkvedshavandeskap... Jag är så rädd!

  • Anonym (Sally­)
    Tue 15 Oct 2019 02:12
    #6

    Jag har haft tre missfall, det ena var tidigt i vecka 6- 7, då testade jag negativt en vecka senare, och blev gravid igen efter ytterligare en vecka. Fick aldrig någon mens emellan.

    Det andra var missed abortion i vecka 9, blev gravid igen 8 veckor senare.

    Vid mitt sena missfall (inte spontant, utan framkallat), i vecka 13, testade jag fortfarande positivt över 7 veckor senare.

    Tog ett år innan jag blev gravid igen.

    Jag hoppas att det går bra för dig! Det kan ju vara jättesvårt att se en graviditet så pass tidigt.

    Kanske blev du gravid senare än du trodde också?

    Jag var med om en märklig sak en gång. 6 dagar efter ägglossningen (enligt ägglossningstest och symptom) blev jag kraftigt illamående och yr. Frös och kände mig allmänt konstig.

    Det var ju för tidigt för graviditetstest, men tog ett ändå, och det visade 2-3 veckor!

    Två veckor senare fick jag en blödning, och testen pendlade mellan 1-2 veckor och 2-3 i flera veckor framöver.

    Gjorde ultraljud, och det visade ett levande foster som var en vecka mindre än beräknat (alltså borde jag blivit gravid vid den tidpunkten när jag redan testade positivt för graviditet, och under den perioden hade vi dessutom inte ens sex, pga mitt illamående).

    Ultraljudet visade också ytterligare ett (icke levande)foster som stannat i utvecklingen.

    Jag kommer aldrig förstå vad som egentligen hände, för inget var logiskt alls.

    Med det vill jag säga att det kan bli knasigt, men ändå bra till slut!

Svar på tråden När slutar det vara plus efter missfall?