• Tbinesh

    Vi änglamammor som vill bli gravida efter abort, MA & MF

    Hej!

    Vi var tvungna att för en vecka sen att avbryta graviditeten i v14 då vår lilla ängel hade så pass allvarliga missbildningar att hen inte skulle överleva graviditeten ens :( Värsta vi varit med om någonsin, men inget vi kunnat påverka utan det var den där jäkla slumpen och oturen..

    Vi gjorde en tvåstegsabort som gjorde fruktansvärt ont men mest psykiskt, dock gick den förhoppningsvis bra då vi fick lämna samma kväll.

    Är vi fler som gått igenom detta och vill försöka igen så fort som möjligt?
    Ni som lyckats, hur lång tid tog det för er och hur länge blödde ni?

    Ingen kan såklart ersätta den lilla ängel vi så gärna hade velat ha, men för oss känns det rätt att verkligen försöka på nytt.

  • Svar på tråden Vi änglamammor som vill bli gravida efter abort, MA & MF
  • Nillan98
    Anonym (S) skrev 2019-11-03 10:54:46 följande:

    Jag var hos gyn på återkoll i tis och han kunde inte se några rester inte heller har jag ont så ngn mens är det inte. Men de kom efter gynbesöket så känns som han petade upp såret. Det hade säkert inte läkt ordentligt! Nu ska jag verkligen låta de läka innan vi försöker igen. Han kunde ju inte heller se några folliklar så känns som ÄL är långt borta. Har dock ingen aning om hur långt tid det tar för folliklar att ploppa upp, men har ingen känsla och brukar känna av när det är på gång! Ja snark, känns som allt kretsar kring det nu :/.

    Skönt att du har någon att prata med som du trivs med! Jag fick en tid hos en kurator på sjukhuset men det va exakt samma våning som där jag gjorde avbrottet och moderkaksprov och kub och allt tråkigt och jag kände mig inte redo att gå dit igen. När jag ringde till henne och avbokade så kände jag inte alls känslan när vi pratade. Hon kändes kall och när vi la på sa jag att jag hör av mig när jag vet när jag kan komma (jag skyllde på att jag inte hade tid) då sa hon bara okej hejdå. Inget lixom ta hand om dig nu, hör av dig om du behöver prata och bla bla. Tyckte det va konstigt med tanke på att hon visste va jag gått igenom, jag kanske bara är extra känslig nu, men det är viktigt att man får ngn bra man känner rätt känsla med.

    Just nu pratar jag med min mamma och sambo, någon annan direkt har jag inte. Mina kollegor frågar inte så mkt om det längre och på ett sätt är det skönt för jag vill vara normal typ på jobbet och glömma lite där!

    Skönt att få komma till kyrkogården! Jag ser fram emot det på ngt vis även som du säger att det är väldigt sorgligt! Hur längesen var det du gjorde ditt avbrott?


    Okej jag förstår, hoppas det ?bara? var så. Då kommer det ju somsagt läka. Va skönt för dig att du kan känna sånt! Jag har inte sån bra koll på mig själv, kan känna mensvärk innan mensen men inget mer än så.

    Samma för mig, allt har varit på samma plats, samma våning, samma väntrum.. första gången car otroligt jobbigt men jag känner ändå att jag ?måste?/vill prata med kuratorn och att det kan vara bra för mig så jag tvingar mig själv även fast det är jobbigt. Jag vet inte om det är bra eller dåligt men så länge det känns rätt för en själv så ska man göra det man vill.

    Vad tråkigt för dig med det bemötandet. Jag kan hålla med dig rent allmänt att vissa känns så nonchalanta typ, att det inte är någon fara, allt blir bättre. Men det gör så ont att höra sånt. Om du vill prata med någon annan så kanske dom på gyn tex en sköterska eller någon kan hjälpa dig med det, det blir kanske ingen som jobbar dagligen med just det du/vi gått igenom men någon som kan hjälpa en att tänka på ett annat sätt eller bara få prata av sig på. Men gör det som känns rätt för just dig. <3

    Jo det var väldigt fint nu när det var allhelgona helgen också. Men det är så jobbigt. Nu är det verkligen på riktigt. Våran lilla bebis finns inte längre. Det är jättejobbigt att inse det. Det är såklart skönt att jag nu har någonstans att gå för att sörja nära men det är ändå så konstigt och jobbigt allting. Allt är bara så overkligt. Den 26/8 avbröt vi. Men sen valde vi att dom skulle ta prover och så på bebisen för att se om det fanns fler fel som dom inte såg på ultraljudet så det var därför det tog så lång tid. Det känns så sjukt, man hade hunnit föreställa sig så mycket, och nu blir inget av det av..
  • Tbinesh
    Anonym (S) skrev 2019-11-03 10:54:46 följande:
    Jag var hos gyn på återkoll i tis och han kunde inte se några rester inte heller har jag ont så ngn mens är det inte. Men de kom efter gynbesöket så känns som han petade upp såret. Det hade säkert inte läkt ordentligt! Nu ska jag verkligen låta de läka innan vi försöker igen. Han kunde ju inte heller se några folliklar så känns som ÄL är långt borta. Har dock ingen aning om hur långt tid det tar för folliklar att ploppa upp, men har ingen känsla och brukar känna av när det är på gång! Ja snark, känns som allt kretsar kring det nu :/.

    Skönt att du har någon att prata med som du trivs med! Jag fick en tid hos en kurator på sjukhuset men det va exakt samma våning som där jag gjorde avbrottet och moderkaksprov och kub och allt tråkigt och jag kände mig inte redo att gå dit igen. När jag ringde till henne och avbokade så kände jag inte alls känslan när vi pratade. Hon kändes kall och när vi la på sa jag att jag hör av mig när jag vet när jag kan komma (jag skyllde på att jag inte hade tid) då sa hon bara okej hejdå. Inget lixom ta hand om dig nu, hör av dig om du behöver prata och bla bla. Tyckte det va konstigt med tanke på att hon visste va jag gått igenom, jag kanske bara är extra känslig nu, men det är viktigt att man får ngn bra man känner rätt känsla med.

    Just nu pratar jag med min mamma och sambo, någon annan direkt har jag inte. Mina kollegor frågar inte så mkt om det längre och på ett sätt är det skönt för jag vill vara normal typ på jobbet och glömma lite där!

    Skönt att få komma till kyrkogården! Jag ser fram emot det på ngt vis även som du säger att det är väldigt sorgligt! Hur längesen var det du gjorde ditt avbrott?
    Men kan det inte vara mens ändå då?
    Jag fick min exakt när jag hoppade upp i gynstolen, så konstigt! 
    Hade inte haft någon blödning alls innan jag satte mig där, tänker att det kanske är så att man mentalt slappnar av för att man vet att någon ska kolla så man får svar (dåligt eller bra) och att kroppen då släpper fram mensen.. Eller så tänker jag jättetokigt!

    Jag blöder fortfarande, inne på dag 5 med "riklig" blödning men när det börjar avta ska jag boka en egen gynundersökning för att kolla om resterna är kvar eller om cystorna växt och isåfall skickar hon remiss till gynakuten.

    Hur mår du? hur går det med blödningen? 
    Du har inte tagit ett gravtest ännu? Jag har inte tagit ett på 2 veckor tror jag.
    Har varit på så dåligt humör denna vecka över all orättvisa att jag inte ens orkat logga in här på familjeliv. 
  • Tbinesh
    Nillan98 skrev 2019-10-29 19:44:10 följande:
    Jag har köpt b-vitamin nu :)

    Okej, jag förstår! Ja alltså det är så himla jobbigt tycker jag. Det är ju helt rätt att det bara är att försöka igen och att allt löser sig men som du säger så är det ju så jobbigt att höra.. det gör så ont.

    Jag var orolig här om dagen att jag skulle åka på en infektion nu efter skrapningen för jag började få färgade flytningar. Väntade bara på att det skulle komma mens men den kom aldrig så jag började ju oroa mig hur mycket som helst. Har ju läst vad som kan hända om man går med en infektion för länge.. började till och med googla på hur man går vidare efter fått beskedet att man inte kan få barn. det spårade totalt. Men nu äntligen är det blod som kommer så jag hoppas verkligen att det är mens och att allt är som det ska och att vi kan prova igen. Men såhär tänkte jag ju när jag började blöda förra gången också och då var det ju pga resterna så man har ju tappat lite av hoppet men..
    Jag förstår, man är ju livrädd för infektion!

    Hur går det med din blödning? Skönt att den kom igång
    Min satte igång på riktigt i fredags och fortsätter fortfarande men något mindre kanske.
    Jag ska boka ett gynbesök när den slutat, nu orkar man liksom inte med mer grejer.. Hoppas jag slipper skrapning och att resterna har kommit ut men har ju inte haft så mycket tur hittills..

    Har du fått en återbesökstid efter din skrapning? eller får man kanske inte det?

    Så fint att du kunde få gå till minneslunden, och hemskt att du har en anledning.. Fick du några nya svar från obduktionen?  Jag ska ta mig dit snart också men har inte fått någon info om det är klart ännu, man kan ju iof gå dit ändå.

    Jag har haft en så dålig vecka, inte ens orkat logga in här, varit så arg på världen som är orättvis, men vad hjälper det att vara arg på världen ens en gång..
  • Tbinesh
    Viennah skrev 2019-10-28 08:33:47 följande:

    Va underbart att höra, tack för att du skänker lite hopp <3


    Hej hej!

    Vill bara kolla hur det är med dig?

    Hur mår kropp och själ?

    Kram <3
  • Anonym (S)
    Tbinesh skrev 2019-11-06 06:11:42 följande:

    Men kan det inte vara mens ändå då?

    Jag fick min exakt när jag hoppade upp i gynstolen, så konstigt! 

    Hade inte haft någon blödning alls innan jag satte mig där, tänker att det kanske är så att man mentalt slappnar av för att man vet att någon ska kolla så man får svar (dåligt eller bra) och att kroppen då släpper fram mensen.. Eller så tänker jag jättetokigt!

    Jag blöder fortfarande, inne på dag 5 med "riklig" blödning men när det börjar avta ska jag boka en egen gynundersökning för att kolla om resterna är kvar eller om cystorna växt och isåfall skickar hon remiss till gynakuten.

    Hur mår du? hur går det med blödningen? 

    Du har inte tagit ett gravtest ännu? Jag har inte tagit ett på 2 veckor tror jag.

    Har varit på så dåligt humör denna vecka över all orättvisa att jag inte ens orkat logga in här på familjeliv. 


    Ja näe det är för sparsamt för att va mens och inget ont alls. Brukar känna litegrann ändå vid mens. Jag tror bara det va att vi börjat för snabbt innan såret läkt ordentligt och sen när jag var hos gyn så eskalerade det. Han kunde se vart det blödde ifrån. Nu har det i stort sett slutat men ska ändå vänta nu med att försöka så det inte går upp igen såret. Näe jag har inte tagit ngt mer gravtest men tog rätt många ältest förra veckan men de var väldigt svaga så tror inte gravtest visar ngt heller nu.

    Förstår precis vad du menar med deppet, känner mig också väldigt ostabil i humöret. Svårt att känna ngn livsglädje! Har också svårt att träffa släkt och familj vid sammanhang, hade födelsedagsfest förra veckan för min dotter och kände mig helt urblåst på energi efter att det vart massa folk hemma hos oss. Ville bara få det överstökat! Alla vill ju väl, det vet man ju men man orkar inte va social och glad! Hoppas alla rester försvinner med mensen nu, känns ju så eftersom du blöder så rikligt! Cystor brukar i regel också försvinna vid mens va?
  • Nillan98
    Tbinesh skrev 2019-11-06 06:26:36 följande:

    Jag förstår, man är ju livrädd för infektion!

    Hur går det med din blödning? Skönt att den kom igång

    Min satte igång på riktigt i fredags och fortsätter fortfarande men något mindre kanske.

    Jag ska boka ett gynbesök när den slutat, nu orkar man liksom inte med mer grejer.. Hoppas jag slipper skrapning och att resterna har kommit ut men har ju inte haft så mycket tur hittills..

    Har du fått en återbesökstid efter din skrapning? eller får man kanske inte det?

    Så fint att du kunde få gå till minneslunden, och hemskt att du har en anledning.. Fick du några nya svar från obduktionen?  Jag ska ta mig dit snart också men har inte fått någon info om det är klart ännu, man kan ju iof gå dit ändå.

    Jag har haft en så dålig vecka, inte ens orkat logga in här, varit så arg på världen som är orättvis, men vad hjälper det att vara arg på världen ens en gång..


    Jag hade bruna flytningar i två dagar sen gick det över till blod och det höll i sig i ca 4 dagar och nu har jag varit blödningsfri i 6 dagar så jag tror att det var mensen! Är så lycklig över det men jag törs inte slappna av än förrens jag plussar.. inget har ju bevisat att allt är som det ska än.

    Hoppas det är mens du har! Klokt av dig att boka en tid, än om det är något eller inte så är det skönt att ha gjort de man kan! Håller tummarna för dig! Vet hur du känner<3

    Nä jag har inte fått någon tid för återbesök, de va inget dom pratade om heller. Skulle bara höra av mig om jag hade några symtom på infektion. Något jag tycker är konstigt är att man inte fick en tid för återbesök efter avbrytandet. Hade jag fått det typ 2-3 veckor efter hade ju att gått så mycket fortare. Nu har flera månader gått till sorg och sjukhusbesök.. jag vill bara börja om på nytt..

    Nä vi väntar fortfarande på sista svaren från obduktion. Funderar på att ringa dit och fråga så dom inte har glömt bort oss. Nu har det ju gått snart tre månader..

    Ja vi hade tänkt åka dit hur som helst men då fick vi hem ett brev från kyrkan på torsdagen. Så du kan absolut gå dit om det känns bra för dig utan att du fått svar. Jag vet inte hur det funkar där du bor men vi valde sjukhusets rutiner om kremering och så men sen sa jag till att jag ville veta när askan fanns i minneslunden. Tänkte bara så du vet det, att i vanliga fall får man inget brev om man inte sagt till men det beror ju somsagt på var man bor också säkert <3

    Hoppas det känns bättre snart! Jag känner mig lite bättre nu men det är som att all glädje och sånt bara sitter på ytan, på utsidan. Inombords har jag världens klump i bröstet jämnt och det gör så ont samtidigt som man skrattar och ler utåt.. kram!
  • Tbinesh
    Anonym (S) skrev 2019-11-06 12:06:28 följande:
    Ja näe det är för sparsamt för att va mens och inget ont alls. Brukar känna litegrann ändå vid mens. Jag tror bara det va att vi börjat för snabbt innan såret läkt ordentligt och sen när jag var hos gyn så eskalerade det. Han kunde se vart det blödde ifrån. Nu har det i stort sett slutat men ska ändå vänta nu med att försöka så det inte går upp igen såret. Näe jag har inte tagit ngt mer gravtest men tog rätt många ältest förra veckan men de var väldigt svaga så tror inte gravtest visar ngt heller nu.

    Förstår precis vad du menar med deppet, känner mig också väldigt ostabil i humöret. Svårt att känna ngn livsglädje! Har också svårt att träffa släkt och familj vid sammanhang, hade födelsedagsfest förra veckan för min dotter och kände mig helt urblåst på energi efter att det vart massa folk hemma hos oss. Ville bara få det överstökat! Alla vill ju väl, det vet man ju men man orkar inte va social och glad! Hoppas alla rester försvinner med mensen nu, känns ju så eftersom du blöder så rikligt! Cystor brukar i regel också försvinna vid mens va?
    Hoppas du läker ordentligt nu, skönt att du inte hade rester kvar!

    Stackare, jag har hittills lyckats undvika alla jag inte orkar träffa, men känns lite dumt samtidigt som jag faktiskt inte orkar.
    Jag har bokat en gynundersökning till imorgon för att kolla angående resterna, och hoppas även cystorna försvunnit men har fått en kallelse för att kolla just cystorna i januari. Så tröttsamt!
    Läst om så många som blir gravida direkt efter osv, blir så avis även om det är jättekul för dem!
  • Tbinesh
    Nillan98 skrev 2019-11-06 12:38:53 följande:
    Jag hade bruna flytningar i två dagar sen gick det över till blod och det höll i sig i ca 4 dagar och nu har jag varit blödningsfri i 6 dagar så jag tror att det var mensen! Är så lycklig över det men jag törs inte slappna av än förrens jag plussar.. inget har ju bevisat att allt är som det ska än.

    Hoppas det är mens du har! Klokt av dig att boka en tid, än om det är något eller inte så är det skönt att ha gjort de man kan! Håller tummarna för dig! Vet hur du känner<3

    Nä jag har inte fått någon tid för återbesök, de va inget dom pratade om heller. Skulle bara höra av mig om jag hade några symtom på infektion. Något jag tycker är konstigt är att man inte fick en tid för återbesök efter avbrytandet. Hade jag fått det typ 2-3 veckor efter hade ju att gått så mycket fortare. Nu har flera månader gått till sorg och sjukhusbesök.. jag vill bara börja om på nytt..

    Nä vi väntar fortfarande på sista svaren från obduktion. Funderar på att ringa dit och fråga så dom inte har glömt bort oss. Nu har det ju gått snart tre månader..

    Ja vi hade tänkt åka dit hur som helst men då fick vi hem ett brev från kyrkan på torsdagen. Så du kan absolut gå dit om det känns bra för dig utan att du fått svar. Jag vet inte hur det funkar där du bor men vi valde sjukhusets rutiner om kremering och så men sen sa jag till att jag ville veta när askan fanns i minneslunden. Tänkte bara så du vet det, att i vanliga fall får man inget brev om man inte sagt till men det beror ju somsagt på var man bor också säkert <3

    Hoppas det känns bättre snart! Jag känner mig lite bättre nu men det är som att all glädje och sånt bara sitter på ytan, på utsidan. Inombords har jag världens klump i bröstet jämnt och det gör så ont samtidigt som man skrattar och ler utåt.. kram!
    Jag förstår det, hoppas din kropp verkligen är igång nu! Känner du av när du har ÄL? Jag känner typ inte av sånt alls..

    Ja men tack!! Jag har faktiskt bokat en gyntid redan imorgon för att få veta om det ser bra ut, vill kunna slappna av och börja försöka nu!!

    Eller hur, jag fattar inte heller varför man inte får återbesök, man ska gå runt och oroa sig helt i onödan och i både ditt och mitt fall hade vi ju rester!!

    Ja ring dit, har läst om flera som ringt och då hade dem svar från obduktion men glömt skicka det vidare!
    Vi har fått tid för återbesök på fostermedicin 2a dec, vet inte alls vad dom ska prata om, blir svimfärdig bara av tanken på att gå dit.. Funderar på att ringa innan och fråga. Kanske är helt onödigt men detta ovetande hela tiden om allt gör mig galen!

    Jaha.. jag minns inte alls vad som sades, förutom vilken minneslund.. För mycket information på kort tid, har inte koll på något känns det som.

    Vad skönt att det är bättre för dig, det går så upp o ned för mig med.. Vi får kämpa på! kram <3
  • Nillan98
    Tbinesh skrev 2019-11-08 02:08:26 följande:

    Jag förstår det, hoppas din kropp verkligen är igång nu! Känner du av när du har ÄL? Jag känner typ inte av sånt alls..

    Ja men tack!! Jag har faktiskt bokat en gyntid redan imorgon för att få veta om det ser bra ut, vill kunna slappna av och börja försöka nu!!

    Eller hur, jag fattar inte heller varför man inte får återbesök, man ska gå runt och oroa sig helt i onödan och i både ditt och mitt fall hade vi ju rester!!

    Ja ring dit, har läst om flera som ringt och då hade dem svar från obduktion men glömt skicka det vidare!

    Vi har fått tid för återbesök på fostermedicin 2a dec, vet inte alls vad dom ska prata om, blir svimfärdig bara av tanken på att gå dit.. Funderar på att ringa innan och fråga. Kanske är helt onödigt men detta ovetande hela tiden om allt gör mig galen!

    Jaha.. jag minns inte alls vad som sades, förutom vilken minneslund.. För mycket information på kort tid, har inte koll på något känns det som.

    Vad skönt att det är bättre för dig, det går så upp o ned för mig med.. Vi får kämpa på! kram <3


    Nä jag känner inte heller när jag har ägglossning.. har försökt räkna via någon hemsida men vet inte om det är att lita på.. enligt den har jag ägglossning typ nu snart och jag blir så stressad. Det är bara på kvällarna vi har tid att försöka igen och det är även på kvällarna jag är som mest ledsen under dagen.. jag har längtat så mycket till den här tiden då vi kan försöka igen men jag blir så arg på mig själv att jag jämnt är ledsen och då är det inte riktigt läge att försöka.. sen blir det så känslosamt allting. Det gör så ont i mig att vi måste försöka igen d vi redan har plussat en gång.. vi kan ju vänta tills jag mår bättre psykiskt men jag vill bara bli gravid igen, det känns som att det hade dämpat sorgen lite. Men då det är så svårt.. nä jag vet inte.

    Bra gjort av dig! Lycka till!!

    Jaha ojdå, ja men då ska jag verkligen ringa! Det är ju så frustrerande att måsta vänta ifall allt är klart.. Ja men det kan ju vara skönt för dig, så du kan förbereda dig lite om vad ni ska prata om och så, då hinner du ju fundera om du har några frågor eller så. Då man är ledsen brukar de vara ganska svårt att vara delaktig i samtalet och tänka efter vad man undrar över på samma sätt som annars. Då kan det va bra med lite extra tid innan att få fundera på<3

    Om du vill veta kan du ju fråga någon på sjukhuset så hjälper dom dig säkert att ta fram vad som blev sagt och hur det ligger till. Men hur som helst så tycker jag att du ska åka dit om det känns bra för dig. Känns det bara fel så vänta en stund, det är bara du som kan bestämma.

    Ja.. i veckan har det verkligen varit upp och ner. Både i förrgår och igårkväll var jag helt förstörd. Det känns som att jag håller på att bli knäpp eller något. Jag är så trött på att vara ledsen och ha en klump i bröstet hela tiden..

    kommer inte ihåg om jag frågat det, men jobbar du eller är du sjukskriven? Hur funkar/känns det för dig?

    kram!
  • Anonym (NOVA)

    Hejsan tjejer!

    Känner mig helt knäckt och behöver någon att prata med! Läst lite i tråden och tror att jag passar in här.

    Fick MF i torsdags 7/11, var då i v 7+1. Vi är så himla ledsna men vill givetvis försöka igen så fort det går. Den 8/11 kom det lilla grynet ut i trosskyddet... helt sjuk ipplevelse, fy fan asså så hemskt, önskar ingen något sådant här! :(

    Hur går det för er?

    Min blödning började direkt avta efter klumpar kommit ut. Har endast lite kvar av blödningen, brunt smått i trosskyddet. Äl-tester börjar också bli mindre och mindre positiva. HCGnivån i torsdags när allt började var 1317 och i lördags var det 291. Så det minskar snabbt... vill bara ha tillbaka äl igen. Vågar man köra på direkt är frågan? Hur har ni resonerat?

Svar på tråden Vi änglamammor som vill bli gravida efter abort, MA & MF