• Anonym (Förälder)

    När man inte är överens

    Hur gör ni när ni inte är överens om saker gällande barnen? Tex om ett barn vill ha en ny telefon och ena föräldern är okej med det och andra inte?

  • Svar på tråden När man inte är överens
  • Anonym (E)
    Anonym (Förälder) skrev 2019-10-09 18:15:08 följande:

    Barnet har en fullt fungerande telefon, den har dock ganska många år på nacken. Barnet går aldrig ut själv och hämtas alltid i skolan, så skulle den plötsligt säga upp sig så är det ingen panik. Telefonen används hemma till att ringa och smsa vänner.

    Vi föräldrar har precis köpt nya telefoner så att hen ska få någon av våra kommer inte på tal.

    Men telefonen är ju bara en av många diskussioner. Det är även saker som aktiviteter, kläder osv.


    Vi diskuterar sånt vi inte är överens om tills vi kommer fram till en gemensam lösning, antingen kompromiss eller att den ena ändrar sig. Det är ju väldigt sällan som något är så extremt viktigt att man absolut inte kan ändra sig eller gå med på vad den andra tycker.

    Kommer ni aldrig överens och alltid tycker olika så kanske ni behöver diskutera er relation istället. Är det så att ni alltid tar motsatta ståndpunkter bara för att och ingen av er vill ge er på grund av någon sorts prestige?
  • Ess
    Anonym (Förälder) skrev 2019-10-09 18:55:19 följande:
    Oavsett vad den andra föräldern tycker?
    Ja, naturligtvis så betalar jag för den och abonnemanget. Jag byter själv telefon och tycker inte att mina barn ska ha sämre.
  • Anonym (Förälder)
    Ess skrev 2019-10-09 19:06:35 följande:

    Ja, naturligtvis så betalar jag för den och abonnemanget. Jag byter själv telefon och tycker inte att mina barn ska ha sämre.


    Du tycker alltså det är okej att köra över den andra föräldern?
  • Erkens mamma
    Anonym (Förälder) skrev 2019-10-09 19:12:09 följande:

    Du tycker alltså det är okej att köra över den andra föräldern?


    Hur kul tycker du det är när den andre föräldern gör så mot dig?

    Jag hade blivit skit-förbannad.
  • Erkens mamma
    Erkens mamma skrev 2019-10-09 19:21:57 följande:

    Hur kul tycker du det är när den andre föräldern gör så mot dig?

    Jag hade blivit skit-förbannad.


    Ursäkta Citerade fel inlägg ovan...
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Förälder) skrev 2019-10-09 18:15:08 följande:

    Barnet har en fullt fungerande telefon, den har dock ganska många år på nacken. Barnet går aldrig ut själv och hämtas alltid i skolan, så skulle den plötsligt säga upp sig så är det ingen panik. Telefonen används hemma till att ringa och smsa vänner.

    Vi föräldrar har precis köpt nya telefoner så att hen ska få någon av våra kommer inte på tal.

    Men telefonen är ju bara en av många diskussioner. Det är även saker som aktiviteter, kläder osv.


    Vad har ni för överenskommelse sedan tidigare angående kläder osv?

    Vi köper kläder vartannat år. Förra året köpte mamman vinterkläder och vinterskor. Vi köpte sommarkläder. Vi har satt en budget på 1500 kr per barn i familjen så vi köper det som är nödvändigt och ryms inom vår budget. Duger inte det får mamman komplettera eller köpa det hon vill ha.

    Samma med aktiviteter. Bonus rider, spelar fotboll, handboll och innebandy. Ridningen var först och vi delar på kostnaden. Der övriga var mammans initiativ och det får hon stå för. Hon får även hämta och lämna för övriga aktiviteter på vår vecka. Hon har flyttat till en annan kommun. Vi har tre andra barn i familjen att ta hänsyn till och de har en aktivitet var. Hon har bara ett barn. Det har kostat oss mycket att gå ner i arbetstid samt skjutsa till och från skola nästan 20 mil om dagen varannan vecka så där har vi varit benhårda.

    Familjeaktiviteter som vi tar initiativ till står vi såklart för själva.
  • Ess
    Anonym (Förälder) skrev 2019-10-09 19:12:09 följande:
    Du tycker alltså det är okej att köra över den andra föräldern?
    Jag är en egen person med egna åsikter och egen ekonomi, anser jag att barnet behöver en telefon så köper jag en. Att den andra föräldern är envis och dum får stå för hen. Jag tycker inte att det är en så stor sak som man måste va överens om. Det är dessutom inget som kräver engagemang från den andre.
  • Ess
    Erkens mamma skrev 2019-10-09 19:21:57 följande:
    Hur kul tycker du det är när den andre föräldern gör så mot dig?

    Jag hade blivit skit-förbannad.
    Jag hänger inte upp mig på petitesser. Det är ju en annan sak om han står och lovar att jag ska göra eller köpa något. 
    Han köpte nya datorer till dem för både han och barnen tyckte att de gamla var dåliga. 
  • Limajo

    Jag och barnens pappa har kommit överens om alla stora saker utom en sak. Då blev nej:et avgörande. Vi skulle dock inte tjafsa om en telefon. Tycker jag att barnen behöver något och pappan inte håller med bekostar jag det själv.

  • Anonym (Förälder)
    Ess skrev 2019-10-09 19:39:55 följande:

    Jag är en egen person med egna åsikter och egen ekonomi, anser jag att barnet behöver en telefon så köper jag en. Att den andra föräldern är envis och dum får stå för hen. Jag tycker inte att det är en så stor sak som man måste va överens om. Det är dessutom inget som kräver engagemang från den andre.


    Men barnet HAR en telefon och behöver ingen ny! Det är bara en jag-vill-grej och ekonomin är inte den enas att bestämma över själv. Jag är inte okej med att lägga femhundra i månaden på något hen inte behöver.
Svar på tråden När man inte är överens