• Anonym (Mamma)

    Hur åka tåg med ettåring?

    Jag ska åka en ca 2 timmar lång tågresa med min ettåring. Barnet avskyr att åka bil och tåg och har svårt att sitta stil, vill klättra och gå hela tiden. Vägrar sitta i barnvagn.

    Hur gör man för att barnet ska sitta still i 2 timmar? Är ju farligt om h*n skulle gå omkring på golvet i tåget. Barnet är oerhörd svår att distrahera vid bilresor och gallskriker.

  • Svar på tråden Hur åka tåg med ettåring?
  • Anonym (The walk)
    nernu skrev 2019-10-10 19:46:24 följande:

    Så vad är det du undrar egentligen? Du har ju redab konstaterat att inget funkar men du ska absolut åka?


    TS vill ha råd för att få det att funka, trots att det inte gjort det tidigare, antar jag.
  • Zarch

    Om du är helt säker på att det inte kommer att fungera så kanske det är bättre att den andra föräldern är hemma med barnet så du kan åka själv? Om du redan har lagt ner verksamheten och känner att hela tågresan kommer bli ett haveri låter det lite som att du är väldigt stressad och kanske behöver ladda batteriet?

    Tål att tänkas på.

  • Tiina87
    Anonym (Jk) skrev 2019-10-10 20:03:56 följande:

    Vet du varför han gråter när han åker bil eller tåg? Kan det vara att han är åksjuk (isåfall kan du säkert ge åksjuketablett om det funkar för så små. Det blev i alla fall mina barn dessutom lite trötta av när vi gav. De var äldre än ett i och för sig).

    Är det för att barnet inte vill sitta still? Kan han sitta still i något annat sammanhang hemma? Isåfall - försök göra liknande situation på tåget. Kan han inte det kanske ni har större problem än en tågresa på några timmar.

    Annars vet jag som arbetar med just ettåringar några tips som håller de allra flesta i den åldern distraherande:

    Ge en hushållspappersrulle och låt honom härja med den. Dra ut papper, riva i det osv. Även städa upp allt skräp som blir av denna aktivitet och lägga i papperskorg eller påse kan hålla en ettåring sysselsatt rätt länge. Givetvis får man visa hänsyn till övriga och anpassa sig till utrymme man har. Det kan räcka med att ge en servett också.

    Som fler sktivit: pyssliga små saker att äta. Russin, peztabletter som ska trixas upp, små fruktbitar eller annat. Om barnet aldrig ätit godis kan det vara rätt tillfälle att introducera tablettask.

    Promenera fram och tillbaka i tåget.

    Surfplatta. Även om han tröttnar efter 10 min har ändå en stund gått, sedan gör man något annat och provar surfplattan igen.

    Små paket att öppna med nya småsaker. Gärna pyssliga paket med roliga presentsnören att också öppna.

    Pixiböcker.

    Men som sagt. Allt beror på vad barnet är intresserat av och vad som gör honom ledsen på tåg.


    Varför ska man introducera godis/tablettask till en ettåring som aldrig prövat tidigare bara för att man åker tåg?
  • Tiina87
    Anonym (Sköna) skrev 2019-10-10 20:23:54 följande:

    jag läser in sköna kläder pga den text som följer.


    Därav min fråga...

    Det är rätt stor skillnad på söta respektive sköna kläder.
  • Kexsmula
    Tiina87 skrev 2019-10-10 22:24:11 följande:

    Varför ska man introducera godis/tablettask till en ettåring som aldrig prövat tidigare bara för att man åker tåg?


    Därför att det kan få barnet gladare att prova något nytt, spännande och jättegott att äta och barnet kommer därför gärna vilja ha några bitar genom resans gång, vilket kan hjälpa barnet att komma på andra tankar och således blir tågresan enklare för alla inblandade.

    En tablettask eller en liten påse godis vid enstaka tillfällen kommer knappast göra ungen sockerberoende för resten av livet.
  • Anonym (Jk)
    Kexsmula skrev 2019-10-11 07:07:19 följande:

    Därför att det kan få barnet gladare att prova något nytt, spännande och jättegott att äta och barnet kommer därför gärna vilja ha några bitar genom resans gång, vilket kan hjälpa barnet att komma på andra tankar och således blir tågresan enklare för alla inblandade.

    En tablettask eller en liten påse godis vid enstaka tillfällen kommer knappast göra ungen sockerberoende för resten av livet.


    Just precis så jag tänkte. TS gör givetvis som hon/han vill men det lät som hon tyckte det skulle bli ett stort nästan oöverstigligt problem med denna tågresa och ville ha alla tips hon kunde få.

    Jag har varit ganska restriktiv med godis till mina barn men är det någon gång jag alltid ger dem så är det vid resor. De allra flesta små barn blir uttråkade att sitta still i några timmar utan att något händer. Även lite äldre barn kan tycka väntetider osv vid resor är ganska trista.

    När barnen var mindre gav jag dem pez. Inte mycket i varje tablett men tidsödande att äta eftersom de först ska trixas upp ur den lilla apparaten. Det var i och för sig trixigt för oss vuxna att få ner tabletterna men det var det värt.

    Ett annat tips som jag inte vet om ta barn är tillräckligt fingerfärdigt för är annars en klistermärkesspysselbok antingen med riktiga klistermärken eller sådana man kan flytta runt. Det höll mina barn sysselsatta. Men skillnad på om barnet just fyllt ett eller är närmare två i vad de klarar.
  • Tiina87
    Kexsmula skrev 2019-10-11 07:07:19 följande:

    Därför att det kan få barnet gladare att prova något nytt, spännande och jättegott att äta och barnet kommer därför gärna vilja ha några bitar genom resans gång, vilket kan hjälpa barnet att komma på andra tankar och således blir tågresan enklare för alla inblandade.

    En tablettask eller en liten påse godis vid enstaka tillfällen kommer knappast göra ungen sockerberoende för resten av livet.


    Det är det som kan göra att barn blir sockerberoende efter att de fått sug efter godis. Enligt mig alldeles för tidigt att introducera godis till en ettåring. Men alla gör som de vill...
  • Anonym
    Tiina87 skrev 2019-10-11 12:07:18 följande:

    Det är det som kan göra att barn blir sockerberoende efter att de fått sug efter godis. Enligt mig alldeles för tidigt att introducera godis till en ettåring. Men alla gör som de vill...


    Man triggar inte igång detta vid ETT tillfälle.
  • Tiina87
    Anonym skrev 2019-10-11 12:13:07 följande:

    Man triggar inte igång detta vid ETT tillfälle.


    Nej, oftast inte men ett tillfälle blir till fler tillfälle.
  • nernu
    Anonym (The walk) skrev 2019-10-10 20:50:49 följande:

    TS vill ha råd för att få det att funka, trots att det inte gjort det tidigare, antar jag.


    Ts svar på alla förslag är att det inte funkar...
  • Tow2Mater
    nernu skrev 2019-10-11 15:33:50 följande:
    Ts svar på alla förslag är att det inte funkar...
    Ja, hon får väl söva barnet med en spruta.
  • Anonym (The walk)
    nernu skrev 2019-10-11 15:33:50 följande:

    Ts svar på alla förslag är att det inte funkar...


    Har bara sett henne rata mobilförslaget, men jag kan ha läst slarvigt.

    Men det finns ytterligare en person i tråden, som inte är TS, som har ratat en hel del.
Svar på tråden Hur åka tåg med ettåring?