• Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 11:07
    1183 visningar
    68 svar
    -3
    68
    1183

    Gravid - släkten beklagar sig

    LoveRain skrev 2019-10-09 22:24:09 följande:

    Många har uppfattningen om att alla föräldrar önskar sig barn av båda könen. Vissa gör också det, andra inte. Det var klumpigt och okänsligt av släkten att uttrycka sig så men det betyder ju inte att de inte kommer älska ert barn. Det betyder troligen inte att de själva önskar att det var en flicka utan att de tror att ni önskade det.

    Be din man lugnt och ödmjukt förlora för dem att de tog illa vid sig så de får en chans att be om ursäkt.

    Straffa inte dina barn genom att förneka dem kontakt med sin släkt på grund av några obetänksamma kommentarer. Latinet sånt påverka dig så här pass mycket.


    Om de särbehandlar och öppet visar att min blivande son inte är välkommen kommer jag inte låta mina barn träffa dom. Så är det. Acceptera barnen för vilka dom är och behandla alla barn lika, annars kan de kvitta. Barnen har andra som tycker om dem och välkomnar dem så det skulle inte vara någon förlust för våra barn.
  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 11:09
    #27
    -3
    LFF skrev 2019-10-10 11:06:16 följande:

    Ja, jag tycker att du överreagerar. Jag förstår att du tar illa vid dig när de säger såna saker men reaktionen att säga upp kontakten med dem för detta är väldigt överdriven.

    Bättre att kontra med saker som sätter dem på pottkanten ("åh vad trist att ni väntar en pojke till - ja, visst är det, jag hade förväntat mig en kattunge" eller något annat fånigt eller kontra med att "ja, visst är det trist att få ett friskt, levande barn till"). Finns många fina sätt som kan få folk att börja tänka till istället för att bara få frispel och ses som en hormonstyrd, galen gravid kvinna.


    Hade jag överreagerat om jag väntat en flicka och folk hade tyckt det varit roligare med en pojke också?
  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 11:55
    #34
    -3
    Anonym (K) skrev 2019-10-10 11:22:36 följande:

    Du har all rätt att ta illa upp! Det var inte okej sagt av dom. Som du själv skrev, ni är tacksamma att ni ska få ett barn. Och det hade inte spelat någon roll om ni även där att det var något avvikande med barnet heller. Folk är så tråkigt okänsliga, och det finns inget värre än folk som bortförklarar det beteendet!

    Njut av din bebis i magen och undvik släktingarna tills du är stark nog att stå emot deras bitterhet! Försök att inte låta dig påverkas!


    Tack. Håller helt med. Ursäkter och försvar av att de beklagar sig och är ledsna över blivande pojken men nästan ingen i tråden förstår mig. Och det tydligen är Jag som är en galning här, som inte vill umgås med negativa människor som faktiskt får mig att må dåligt. Nästa gång ska jag inte säga könet om jag blir gravid med en tredje. Men som sagt, de som försvarar de här beteendet skulle tycka det var ok och skulle nog vara precis lika glada som om de skulle få ett grattis eller något. Men sån är inte jag.
  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 11:57
    #35
    -3
    Richard1986 skrev 2019-10-09 22:26:32 följande:

    Fruktansvärt. Vi har fått höra liknande saker då vi har 3 tjejer (och jag har ytterligare en dotter sedan förut) En del människor (ofta människor i ens närhet tyvärr) kan uppvisa rikrigt vidriga beteenden när det kommer till frågan om andra människors graviditeter (som dom ju egebtligen inte ens har med att göra) !

    Du gjorde rätt i att bli arg och sätta ner foten! Det hade varje sunt tänkande människa gjort.


    Tack, håller helt med. Fattar inte hur folk kan beklaga sig över ett kommande friskt litet barn.
  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 12:37
    #40
    Anonym (789) skrev 2019-10-10 11:57:40 följande:

    Jag blir ganska nedslagen av att läsa alla inlägg om att TS överreagerar. Man säger inte så som släktingarna sa. Det finns inga ursäkter. Vuxna människor ska veta hur man beter sig. Jag förstår helt och fullt att du blev arg, TS. Det hade jag också blivit.

    Sedan tycker jag det är väldigt tråkigt att så fort en gravid kvinna är arg så får hon höra att det är pga gravidhormoner. Det är att förminska hennes känslor och påstå att hon inte kan ha en legitim anledning att bli arg. Ungefär som att säga "Har du mens, eller?" till en arg kvinna.


    Tack så mycket. Dina inlägg värmer! Önskar att fler var/tänkte som dig.
  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 12:41
    #42
    -2

    Jag överreagerar. Jag skulle börjat böla över att ha en pojke i magen alt gjort abort. Släkten har rätt att sprida negativ energi/kommentarer. Slut så. Hej då.

  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 12:42
    #43
    Anonym (Flickmamma) skrev 2019-10-10 12:41:11 följande:

    Herregud vad jag fick höra sånt många gånger, framför allt när jag väntade tredje flickan. Orkade dock inte ta illa upp, att många är korttänkta är inte direkt någon nyhet.


    Jag har fått höra på omvägar via min sambo när jag inte varit med av olika anledningar att de tycker synd om oss och att vi är en misslyckad familj. Men ska försöka inte bry mig. Svårt dock.
  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 12:57
    #48
    Anonym (K) skrev 2019-10-10 12:47:46 följande:

    Spännande att läsa alla tråkiga svar, hur folk tänker. Och att du fick 3 ogilla på ditt svar till mig. Antar att de som svarat och tycker att du ska vilja ha en flicka själva aldrig vare sig fått kämpa eller längta efter ett barn. Det är tyvärr inte en självklarhet för alla att kunna bli gravida, och hur man då kan ha mage att ens vräka ur sig något om att det är fel kön. (Är själv en utav dom som längtar o kämpar för att ens få ett plus).För mig är det helt galet och hemskt. Vad känner alla män i samhället om att många inte ens önskar dom som bebisar?:/ Vad är felet med pojk, eller är det just att du redan har en?


    Förmodligen är det så. Förstår inte heller varför 3 personer ogillade mitt svar till dig. Vi har fått kämpa för första barnet, förstår hur det känns för dig. Hoppas det går vägen för dig! Ja det kan man undra. Min lilla pojke skulle jag aldrig vela byta ut mot någon flicka i världen. Har aldrig känt besvikelse över att vänta ett visst kön.
  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 13:00
    #49
    Anonym (Här med) skrev 2019-10-10 12:52:15 följande:

    Känner igen mig! Första barnet - min mamma suckade. Min syster började gråta och träffade inte mig på 5 veckor och ställde in sitt stora födelsedagskalas. Men det var pga avundsjuka. Tills äldsta barnet var ett år var hon en expert på allt som gällde barn. Det var hemskt!

    Andra graviditeten - min mamma frågade om det var genomtänkt och om det var så bra för första barnet att få syskon. Hon tyckte synd om mig. Min syster tyckte som min mamma. Slutade i missfall.

    Tredje - då hade dom lärt sig då jag förklarat hur illa dom betett sig. Dom sa bara grattis, vad kul.

    Jag är en fullt fungerande vuxen med jobb, bra ekonomi, pluggat och rest. Min mammas reaktion handlade nog mest om att jag helt plötsligt blev så vuxen. Min syrra var svartsjuk.

    Jag har också två pojkar. En på tre och en på 6 månader. Jag får också höra att det är tråkigt att jag har två pojkar. Jag älskar mina barn trots kön!! :)


    Fy vilka tråkiga reaktioner, men vad bra att de lärt sig tillslut att inte bete sig så illa och grattade istället :)
  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 13:01
    #51
    Anonym (Herregud) skrev 2019-10-10 12:52:32 följande:

    Men vad är det med folk i den här tråden? Snacka om att förminska ts känslor! Ja det klart att ts hugger i sina svar när ni förminskar hennes känslor! Hur vore det om ni kunde visa lite empati istället? Förstår att ts är ledsen. Släkten är ju dumma i huvudet när de vräker ur sig en sån sak och jag hade också blivit fly förbannad. Och att familjen är misslyckad bara för att ts kommer få två pojkar??  Nä, hade också slutat umgås med dem. Varför ska man umgås med människor som tar ens energi bara för att man råkar vara släkt? Förstår inte. Kram till dig ts och grattis till den lilla pojken!


    Tusen tack fina du.
  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 13:35
    #71
    Anonym (Missy) skrev 2019-10-10 13:30:17 följande:

    Jag tycker det är hemskt okänsligt uttryckt av era släktingar!

    När vi fick vårt andra barn som var en son sa majoriteten:

    Vad roligt för er att det blev en pojke nu så att ni har en av varje.

    Förstår verkligen inte varför det är så viktigt att ha en av varje. Jag hade varit minst lika glad över att ha två små tjejer.

    Är det inte viktigare att man får friska barn än att det är en av varje kön? Förstår verkligen inte hur folk tänker.

    Grattis till ännu en liten son och lycka till med graviditeten! :)


    Förstår inte heller varför det är så viktigt med barn av varje kön. Håller med dig att det viktigaste är att de är friska. Hade blivit lika glad för en flicka i magen. Tack fina du.
  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 13:42
    #76
    +1

    Kommer inte svara elaka inlägg mer. Jag stundar i om ni tycker jag är onyanserad. Det får jag väl vara då. Men tack till er andra som förstår hur det känns för mig och håller god ton.

Svar på tråden Gravid - släkten beklagar sig