• Anonym (Handels)

    Sjuk när vi bytt pass, vem ska jobba?

    Jag och en kollega har bytt pass i helgen för hen ska resa bort. Jag är supersjuk och kanske inte kommer kunna jobba. Ingen annan verkar inte heller kunna göra det. Hur blir det då....?

  • Svar på tråden Sjuk när vi bytt pass, vem ska jobba?
  • Lilyje

    Eftersom det nu är ditt pass så är det du som ska jobba, annara får arbetsgivaren ta in vikarie.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (någon)

    Om inte verksamheten kan stängas när ingen kan jobba så får chefen beordra någon att jobba, vilket inte blir du som är sjuk, men vem som helst av de andra (som inte tex är bortrest) borde kunna komma i fråga. Det är inte ditt problem att lösa, men du borde säga till redan nu om du inte kan jobba i helgen så chefen får tid att ordna detta.

    Har ni möjlighet att byta tillbaka pass så är det naturligtvis sympatiskt.

  • Anonym (Sara)

    Det är ditt pass nu. Du får sjukskriva dig som du skulle ha gjort i vanliga fall, och chefen får ta in en vikarie.

  • Qlöz

    På min gamla arbetsplats var tanken att den som hade original-passet skulle gå in och jobba om ersättaren blev sjuk. Dock hände det aldrig i princip. Man lyckades alltid hitta en ersättare.

    På min nuvarande arbetsplats kvittar det helt och hållet. Har man bytt pass och den är sjuk så skaffar man vikarie.

    Oroa dig inte ts. Det löser sig. Krya på dig och se till att bli frisk istället!

  • Anonym (GS)

    Har ni bytt så är passet ditt och måste du sjukskriva dig så gör du det precis som om det varit ditt pass från början. 


    Dessutom - Är du så sjuk att du inte orkar med jobbet och/eller riskerar att smitta någon ska du inte gå. En vettig chef är glad om han/hon slipper få fler sjuka anställda. 

  • Anonym (Handels)

    Jag och den som har bytt är vikarierna :/

  • LoveRain

    Beror ju helt på vilka rutiner ni har kring byten.

    På min förra arbetsplats var det tydligt: inga byten var ok att göra utan chefens godkännande. Hade ett byte blivit godkänt och den som bytt till sig passet blev sjuk behandlades det som vilken sjukfrånvaro som helst.

    Ring din chef och fråga helt enkelt

Svar på tråden Sjuk när vi bytt pass, vem ska jobba?