• Anonym (ungdom)

    Kopparspiral

    Hej! Jag satte in en kopparspiral nyligen, men hade bara tänkt höra om det är okej och ganska säkert att ha oskyddat samlag nu? Har en pojkvän som jag varit med ett bra tag nu och vi båda är varandras första så vi kan omöjligt ha någon sjukdom. Vi har har oskyddat innan utan nått slags preventivmedel oxå. Tror ni det är säkert för honom att även komma i mig?

  • Svar på tråden Kopparspiral
  • Kikoyus87

    Kopparspiral ger inte skydd mot könsjukdomar vad jag vet. Däremot skall det vara ett säkert skydd mot graviditet. Dock finns det alltid risk för graviditet, jag själv är ett sådant exempel :) . Så kontrollera alltid trådarna, mina var för långt ner och spiralen hade lämnat sin plats i livmodern=inget skydd. Ett annat tips är att ni skyddar er exempelvis med kondom före och under ägglossning om du ni vill undvika en graviditet.

  • Anonym (Tål inte)
    Kikoyus87 skrev 2019-10-11 00:29:30 följande:

    Kopparspiral ger inte skydd mot könsjukdomar vad jag vet. Däremot skall det vara ett säkert skydd mot graviditet. Dock finns det alltid risk för graviditet, jag själv är ett sådant exempel :) . Så kontrollera alltid trådarna, mina var för långt ner och spiralen hade lämnat sin plats i livmodern=inget skydd. Ett annat tips är att ni skyddar er exempelvis med kondom före och under ägglossning om du ni vill undvika en graviditet.


    Ta skriver ju att båda var oskulder när dom träffades. Så hur skulle dom kunna smitta varandra med en sjukdom? Jo om en av dom är otrogen såklart. Själv tålde jag inte kopparspiral. Hade den i 2 år och led under hela den tiden. Kändes som jag hade miljoner små små sår i hela underlivet. Som jag gnuggat muttan med glasfiber. Lugnade sig under mensen men kom sen tillbaka oavsett vad jag gjorde. Prövade alla sorters krämer och stolpiller man stoppade upp i underlivet och inget hjälpte. Under ett cellprov bad jag bm plocka ut skiten vilket hon gjorde och mina besvär försvann samma kväll. Och har inte kommit tillbaka sen dess. Jag tålde inte kopparn. Dessutom blödde jag extremt mycket mer när jag hade mens. Men gravid blev jag inte. Men såklart vi kunde ju inte ha sex så ofta eftersom jag hade så jävla ont hela tiden.
  • Apan1982

    Hej,

    Ni kan ha sex för den ska redan ge skydd. För det står överallt att den kan sättas in som akut preventivmedel inom fem dagar efter samlag. Och du har den ju redan så det är bara att sexa på.

  • Anonym (A)
    Kikoyus87 skrev 2019-10-11 00:29:30 följande:
    Kopparspiral ger inte skydd mot könsjukdomar vad jag vet. Däremot skall det vara ett säkert skydd mot graviditet. Dock finns det alltid risk för graviditet, jag själv är ett sådant exempel :) . Så kontrollera alltid trådarna, mina var för långt ner och spiralen hade lämnat sin plats i livmodern=inget skydd. Ett annat tips är att ni skyddar er exempelvis med kondom före och under ägglossning om du ni vill undvika en graviditet.
    +1
Svar på tråden Kopparspiral