• LFF
    Fri 11 Oct 2019 08:57
    633 visningar
    15 svar
    15
    633

    Oplanerad graviditet - maken vill absolut INTE behålla, jag är osäker

    CoT2019 skrev 2019-10-11 08:44:02 följande:

    Hej.

    Jag lever i en bonusfamilj. Jag har två barn sedan tidigare och min man har fyra barn. Vi har inte planerat att skaffa barn. Jag har inte kunnat använda preventivmedel pga att jag får så mycket biverkningar, så vi har dumt nog kört på säkra perioder och avbrutet samlag. Och nu är jag alltså gravid. Bara vecka 5 plus någonting. Allt talar emot att behålla: ekonomi, trångbodda, maken känner sig redan överbelastad med sina fyra barn och två jobb, jag håller precis på att komma ur en utmattning och vår relation har varit lite knagglig sista tiden.

    Jag gjorde en abort för 1,5 år sedan precis i början av vår relation och har sedan dess ångrat att jag gjorde det. Nu vet jag inte om jag klarar att gå igenom en abort till. Jag känner mig så dum och skäms för att jag är i denna situationen igen ????

    Förnuftsmässigt ser jag ju att det inte finns förutsättningar för ett barn till, men mitt hjärta går sönder. Och min man är vansinnig för att jag inte är lika säker på abort som han. Han säger att han känner sig lurad, att jag är egoistisk och försöker pressa fram ett svar om hur det ska bli, låter mig veta att jag kommer få ta hand om barnet själv om jag väljer att behålla osv osv...

    Jag vet inte vad jag ska göra ???? känner mig tvingad att säga att jag ska göra abort bara för att han ska sluta pressa mig.

    Vet inte vad jag ska göra.... någon som varit i liknande situation?


    Beklagar situationen men om  han har fyra barn så vet han hur barn blir till och att avbrutet och säkra perioder inte är säkert nånstans. Om han nu var så klar med barn så borde han ha steriliserat sig, speciellt eftersom du inte kan använda preventivmedel.

    Du får fundera över om du kan hantera att bli ensamstående förälder med ett litet barn eller om du tror att han skulle ändra sig om du behåller barnet. Eller om du vill vara tillsammans med honom med tanke på hur han beter sig i detta även om du skulle göra abort.
  • LFF
    Fri 11 Oct 2019 10:30
    #9
    Solblomma30 skrev 2019-10-11 09:35:56 följande:

    Jag håller inte med de andra här i tråden om att din man får stå sitt kast eftersom ni kört med (o)säkra perioder och avbrutet samlag. Det är ju inte bara mannens ansvar att ha kondom, om man är två som har sex så ska väl båda ansvara för skyddet? Vill man inte bli gravid och inte har hormonellt skydd får man väl ta fram en kondom?

    Jag förstår att det känns hemskt att göra abort, men samtidigt, du skriver själv att det är helt fel att skaffa ett barn till nu. Er relation är knakig, ekonomin likaså, ni bor trångt och har redan sex barn tillsammans. Jag tänker att du ska fundera på hur det blir för er om du behåller barnet. Kommer er relation hålla? Och det är ju inte bara dina känslor kring en abort du måste tänka på här. Jag förstår att en abort är tuff, men hur blir det för era gemensamma barn om ni skiljer er för att du vill behålla barnet? Att leva som skilsmässobarn är INTE lätt. För mig personligen skulle de redan födda barnens välbefinnande väga tyngre här.

    Jag och min man har fyra barn tillsammans. Han vill absolut inte ha fler barn, alltså absolut inte, men jag kommer inte att äta p-piller pga att jag också har mått dåligt av hormoner. Jag tänker då att vi måste skydda oss med kondom och eller sterilisering av min man, men att skulle jag råka bli gravid skulle jag inte tvinga min man till ett barn till, för det skulle trasa sönder vår familj. Man måste ju ta hänsyn till allas bästa i en stor (och liten med såklart) familj.

    Hoppas du hittar en lösning som känns ok för dig och alla andra.


    Fast om han säger sig vara klar med barn så finns det ett ännu säkrare preventivmedel än kondom att ta till. För även med kondom så hade TS kunnat bli gravid. De flesta som kör utan kondom gör det ju för att (oftast) mannen inte vill använda kondom för "det blir ju inte samma känsla då".

    TS och hennes man har inga gemensamma barn.
Svar på tråden Oplanerad graviditet - maken vill absolut INTE behålla, jag är osäker