• Anonym (HjälpMig)

    Hans eller mitt "fel" ?

    Hej! Förlåt för missledande fråga, visste ej hur jag skulle formulera mig. Jag ska försöka hålla mig kortfattad. Det är så att efter att ha varit tillsammans med min sambo i ca två år så har vi stött på lite relationsproblem. Bakgrund: Min sambo har egna vänner och det har jag också, framför allt vänner av samma kön. Det har såklart inte varit några konstigheter att han eller jag umgås med vänner av motsatt kön heller men nu har det kommit in en ny person i min sambos liv som vill träffa honom då och då, ber om råd m.m. Hon är "ny" till den grad att de hittills har umgåtts i grupp ett par gånger eftersom att dom har en gemensam vän, men nu föreslår hon att de ska träffas på tu man hand. Middag på helgerna ute, skriver sms med jämna mellanrum osv. Jag får en jobbig magkänsla, inte för att jag tror att min sambo någonsin skulle göra något, men mer gällande hennes intentioner. Är det vanligt att skaffa vänner på det sättet, gå ut och äta middagar på egen hand med någon av motsatt kön? Spelar det ens någon roll - överdriver jag?

    Jag kommer som sagt såklart aldrig säga åt honom att han inte får, men jag blev lite besviken häromdagen när vi pratade om det här och han inte alls förstod mig. Han menar att det är så man skaffar vänner och jag håller väl till viss grad med - min jobbiga magkänsla grundar sig mer i att jag tycker att det är lite märkligt att hon helt plötsligt föreslår att dom två ska ses på egen hand, hon frågar inte om jag vill följa med osv. Han frågade mig om jag ville följa med, så det är inte så att han väljer att umgås med henne själv. Jag tänker mer på hennes intentioner och det faktum att min sambo inte alls förstår mig utan tycker att jag är svartsjuk och osäker (?).


    Vad tycker ni? Ska jag vara glad och bara låta det fortgå, eller har jag rätt i att jag tycker att det är lite konstigt? Snälla, hjälp mig. Jag vill inte vara den osäkra flickvännen men vill inte heller sitta där och ta allt.

    Tack hörrni!


     


     

  • Svar på tråden Hans eller mitt "fel" ?
  • Anonym (Nä)

    Nä jag hade också tyckt det var konstigt. Faktiskt. Och jag hade sagt det till min sambo. Hade såklart inte ens försökt förbjuda det, men jag hade absolut vädrat mina tankar.

  • Anonym (b)

    Att umgås med motsatt kön på tu man hand utanför jobbsammanhang är inte ok för mig i en relation.
    Du mår ju inte bra av det. Varför ska du tvinga dig när din känsla säger nej? Våga lyssna på dig själv och dina behov.

  • CitronTulo

    Tycker att det är skillnad på om det är gamla kompisar av motsatta könet eller om det, som i detta fall, rör sig om en ny bekantskap! Även om din sambo inte ens tänker tanken på att det skulle vara något annat än en vän, så borde han förstå dig också! Det jag hade gjort i hans sits skulle ha varit att föreslå att ni tre kan göra saker ihop så att du och tjejen får träffa varandra lite! Då skulle du också säkerligen märka om hon är intresserad av honom på något annat vis än som en vän!

  • Anonym (Man)

    Om du är välkommen att delta känns det ok att ha den typen av relation. Nu verkar ju hon inte riktigt vilja ha med dig... Så nja, inte helt ok.

    Är hon singel skulle jag vara ganska orolig, om du inte litar 110% på din kille.

    En av mina bästa vänner är tjej, och vi har mycket gemensamt, och umgås emellanåt på tu man hand. Eller oftast är barnen med (vi har barn i samma åldrar). Min fru och hon har 0 gemensamt, så min fru brukar inte följa med när vi träffas.

    Min fru var lite orolig ett tag, men hon slutade oroa sig efter ett par år. Ingen av oss verkar ha nån romantisk ambition, vi är lyckligt gifta på varsitt håll. Så man kan vara bara vän också...

  • Tecum

    Du överreagerar inte. det är inte okej att träffa en ny vän av motsatt kön på tu man hand när man är i en relation. Det är skillnad om det vore t ex en barndomskompis eller om de haft kontakt långt innan han träffat dig. Och hon borde veta bättre, antingen är hon allmänt gränslös eller har hon planer på att ta över honom.
    Så svara ja när din kille frågar om du vil följa med på middagen, då lär hon snart tröttna...

  • Anonym (Emma)

    Ja man kan aldrig veta vad hennes intentioner är. Det kan vara så att hon hoppas på mer än vänskap eller så gör hon inte det. Om jag var du så hade jag följt med när de träffas och lärt känna henne. Lär hon känna dig kan det göra att hon tappar intresset för att bli mer än vän med din kille. Vill hon bara bli vän med han så borde det inte vara ett problem att du är med. Jag fungerar så iaf att om jag lär känna tjejen så tappar jag all attraktion för killen. Det gör också att du bara inte är ett namn utan en person som hon kanske tycker öe underbar och då kommer hon inte att korsa gränsen med din kille.

    Jag tror nog att din osäkerhet grundar sig i att du är rädd för att han ska bli kär i henne. Det betyder inte att du inte litar på din kille utan det är bara din rädsla. Alla kan bli kära och det är inget man styr över. Du behöver heller inte tro att han skulle bli kär i henne men rädslan finns där ändå och det är inget konstigt. Du känner inte henne å vet bara att hon gärna vill lära känna din kille. Inte konstigt att man blir lite misstänksam och orolig.

    Så mitt råd är att berätta om din rädsla för din kille och att du vill lära känna denna tjej.

  • Anonym (G&G)

    Självklart är du svartsjuk och därmed osäker. Skitjobbigt, jag vet men, det kanske går över.
    Men, hade hon den andra varit intressant för din sambo, hade du aldrig fått vetskap om hennes existen.

  • Ascendere

    Du skriver och frågar här och du har funderat mycket på det, det innebär att du känner att det inte är OK för dig, därmed bör du agera utifrån det.
    Vad det handlar om är vad du har för gränser för vad som är OK i en relation och inte, uppenbarligen anser du (liksom jag) att man inte umgås med personer av motsatt kön på tu man hand om man är i en relation, det får du förmedla till din kille.

    Sedan kan du inte kontrollera din killes beteende, du kan bara kontrollera dig själv. Om din kille väljer att inte respektera dina gränser måste du på sikt lämna honom. Men börja med att berätta för honom vad du anser så han får en chans att anpassa sig. 

  • Vevoz

    Låter som hon försöker bjuda in till dejt, vet hon om dig?

    Prata ihop dig med sin sambo, låt honom gå iväg en kväll o han får bete sig som om det bara är vänner o se hur hon hanterar det. Om hon verkar agera som det vore en dejt, flirtar mm så lär det ju komma fram under kvällen

  • TriC

    Om det rört sig om en tjej som han känt i många år innan ni två träffades, och som han dessutom då inte hade någon romantisk/sexuell historia med, så vore det okej om det inte händer alltför ofta. 
    Men det är en avgrundsstor skillnad mellan det och att skaffa en helt ny "vän" av motsatt kön när man samtidigt är i ett förhållande. Men "vän" menar jag då någon som man har en privat kontakt med och t ex träffar på tu man hand.

    Jag personligen skulle aldrig göra så mot min flickvän/sambo, och jag hade inte heller accepterat att hon gjorde så mot mig (vilket hon dock aldrig skulle få för sig att göra).  

  • Anonym (Jenny)

    För varken mig eller min man skulle det där vara ok.

    Ok som sagts innan, om hon var en gammal vän, men en ny bekantskap under er relation blir lite konstigt. Särskilt som att de ska gå ut på tu man hand och äta middag på helgen. Dejt!?

    Skulle din kille tycka att det var ok om du kom hem en kväll och sa: Det var så trevligt hos Sara ikväll! Hennes nye granne var där, han är jättetrevlig. Han frågade om han och jag skulle gå ut och käka i helgen och jag sa ja. Kul va älskling!?

  • Anonym (Ellie)

    Håller med övriga i tråden. Det hade varit okej om de var gamla vänner. Men en ny bekantskap av motsatt kön och gå ut och äta middag på tu man hand. Nej, inte okej. I mitt förhållande hade det verkligen inte varit okej för varken mig eller min kille.

  • Anonym (MJ)

    Det finns många som kan umgås med motsatt kön utan att se det som något annat än vänskap. Han har, vad jag förstår, andra kvinnliga vänner också. Han är van att umgås med samma kön. Se det som en fördel att han förstår sig på det kvinnliga könet mer om han umgås med olika, inte bara dig. Du kan nog aldrig få någon annan person att bli exakt som du vill. Möjligtvis ett barn som du håller isolerat.

  • Anonym (detta)

    Egentligen är det irrelevant vad hon vill frågan är vad din sambo vill dvs vill han äta middag på helger bara hon och han osv.  för isåfall är ju problemet snarare din sambo

  • Anonym (Victoria)

    Rent generellt tycker jag inte att det är konstigt att man umgås ibland på tu man hand med en kompis av motsatt kön. Men jag tycker, precis som många andra här i tråden, att det är konstigt när hon är en så pass ny bekant, att föreslå att hon och din sambo ska gå ut och äta middag ihop på en helg. För mig låter det som en dejt. Att hon inte heller bjöd med dig är lite konstigt om allt faktiskt är oskyldigt. Det skulle ju annars vara ett ypperligt tillfälle för er att lära känna varandra. Hade jag varit kompisen hade jag absolut föreslagit det för att dels kanske få en ny vän, men också visa för alla inblandade att jag inte var sugen på din sambo.

  • Anonym (A)
    Anonym (Ellie) skrev 2019-10-11 13:26:03 följande:
    Håller med övriga i tråden. Det hade varit okej om de var gamla vänner. Men en ny bekantskap av motsatt kön och gå ut och äta middag på tu man hand. Nej, inte okej. I mitt förhållande hade det verkligen inte varit okej för varken mig eller min kille.
    Håller med
  • nernu

    Nja. Det är små saker som avgör vad som är okej. Jag har manliga vänner som jag träffat efter att jag träffat min man och vi kan ta en lunch eller ses för en aw kanske. Men inte boka in en kvällsmiddag på en helg. Det känns mer intimt på något sätt. Sen håller jag inte med om att partnern absolut ska erbjudas att vara med. I mitt fall så har mina manliga vänner inget vidare gemensamt med min man utan vi har blivit vänner för att vi pluggst ihop eller haft ett gemensamt intresse. Så det behöver inte vara något konstigt. Däremot så har mina vänner träffat min man och frågar om honom så de känner ju varandra lite.

    Hårfina gränser alltså. Låter som att du har märkt det.

  • Anonym (vännen)

    att gå ut och äta med en ny, kvinnlig bekant en lördagkväll när man är i förhållande, utan att du blir medbjuden, är suspekt och udda.

    stå på dig och säg att du är obekväm till din kille, sen säger du att du vill följa med.

    även om det finns några här som tycker det är heeeelt normalt, så tycker de flesta att detta är en konstig grej.

Svar på tråden Hans eller mitt "fel" ?