• Anonym (A)

    Hur hjälpa barn med explosivt humör?

    Elin P skrev 2019-10-15 09:10:46 följande:
    Om det "bara" handlar om att hon blir arg och är explosiv är det inte kriterier för en diagnos. Kan hålla med om att BUP inte är rätt instans. Jag skulle ha försökt prata med henne mycket när hon lugnat sig, om vilka konsekvenser det kan få om man har svårt att tygla sitt humör (t.ex. kompisar tar avstånd och inte vill leka). Kanske hjälpa henne med strategier som hon kan ta till istället för att skrika och bli arg (gå undan, be att få vara ifred etc.). En del människor är ju mer temperamentsfulla, hon kanske bara är sådan? Barn har ju inte samma impulskontroll och det är väl fullt troligt att hon faktiskt lär sig med tiden att hantera det. Blir det däremot värre och värre får ni tänka om och kanske ändå söka på BUP i ett senare skede.

    Jag tänker också på om man kan se mönster i när hon lätt blir arg. Är hon trött då? Hungrig? Har långa dagar? Stressad över något annat? Min son på 8 år får ibland explosiva utbrott men det är ofta i samband med att han mår dåligt fysiskt (han lider bl.a. av migrän ibland). Vi försöker prata mycket om det att det är bättre att han går till oss eller personalen och talar om att han är trött eller mår dåligt istället för att bli arg och skrika. Det har faktiskt fungerat mer och mer.
    Håller med
Svar på tråden Hur hjälpa barn med explosivt humör?