• Anonym (Anony­m signat­ur)
    Fri 11 Oct 2019 20:34
    699 visningar
    30 svar
    30
    699

    Läkarundersökning

    Är inte road av att gå till doktorn. Särskilt inte om man behöver klä av sig, och det är vanligt.

    Jag har ett jobb på gång inom kärnteknisk verksamhet. För att få jobbet kräver man en godkänd läkarundersökning för att få tillträde till det som kallas kontrollerat område.

    Min fråga är nu:Hur mycket kläder får man ha på sig då man genomgår en läkarundersökning för att få tillträde till ett kärnkraftverk? Måste man ta av sig alla kläder? Och hur fungerar det i vardagen? Måste man klä av sig allt bland alla kollegor?

  • Svar på tråden Läkarundersökning
  • Anonym (Ta det lugnt)
    Fri 11 Oct 2019 21:51
    #11
    Anonym (Ångermanlänning) skrev 2019-10-11 21:30:28 följande:

    Går det inte plastikoperera då man brukar ju kunna fixa det mesta nu dom kan ju till och med skapa ett nytt underliv för dom som vill byta kön.


    Nej inte än i alla fall.

    Går inte få en större penis än vad jag har plus inte nya testiklar.

    Det som de fixar blir inte en vuxen mans penis eller riktiga testiklar.

    Kommer få leva med lågt testosteron resten av mitt liv för jag var dum i huvudet när jag var barn/tonåring.
  • Anonym (Ta det lugnt)
    Fri 11 Oct 2019 21:54
    #13

    Har läst om att det förekommer forskning på det och de har kommit långt men kommer säkert först kanske om 10 år eller nåt eller mer.

    Det tar tid.

    Plus jag vet inte om jag kommer ha råd med det själv och är inte helt säker på att det är något som vården kommer erbjuda.

  • Anonym (t)
    Fri 11 Oct 2019 22:11
    #14
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2019-10-11 21:51:51 följande:
    Nej inte än i alla fall.

    Går inte få en större penis än vad jag har plus inte nya testiklar.

    Det som de fixar blir inte en vuxen mans penis eller riktiga testiklar.

    Kommer få leva med lågt testosteron resten av mitt liv för jag var dum i huvudet när jag var barn/tonåring.
    Ah, de är du. Folks underliv ser olika ut. Mitt är åtgärdat men inte som folk som fick allt medfödda ut. Låter jättekonstigt att skylla på sig själv som tonåring, det gör inte saken bättre eller skulle troligtvis ha ändrat på något.
  • Anonym (Ta det lugnt)
    Fri 11 Oct 2019 22:12
    #15
    Anonym (t) skrev 2019-10-11 22:11:00 följande:

    Ah, de är du. Folks underliv ser olika ut. Mitt är åtgärdat men inte som folk som fick allt medfödda ut. Låter jättekonstigt att skylla på sig själv som tonåring, det gör inte saken bättre eller skulle troligtvis ha ändrat på något.


    Inte medfött.

    Fick problemen under puberteten.

    Vem ska jag skylla på då?
  • Anonym (Ta det lugnt)
    Fri 11 Oct 2019 22:19
    #16
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2019-10-11 22:12:58 följande:

    Inte medfött.

    Fick problemen under puberteten.

    Vem ska jag skylla på då?


    Växte klart väldigt mycket till 14 års ålder och lite till 15 och 16.

    Väldigt säker på att det har med åldern att göra med mera att jag inte gick till läkaren.
  • Anonym (t)
    Fri 11 Oct 2019 22:19
    #17
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2019-10-11 22:12:58 följande:
    Inte medfött.

    Fick problemen under puberteten.

    Vem ska jag skylla på då?
    Då du vägrar säga vad problemet är ( möjligtvis webbed penis utan att fått det diagnostiserat) är det svårt. De flesta går inte till läkare för underlivsproblem under tonåren om det inte är extrem smärta eller lukt. Man kan inte förvänta sig att man ska ha utvecklat och förstå sånt i tonåren.
  • Anonym (t)
    Fri 11 Oct 2019 22:20
    #18
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2019-10-11 22:12:58 följande:
    Inte medfött.

    Fick problemen under puberteten.

    Vem ska jag skylla på då?
    Då du vägrar säga vad problemet är ( möjligtvis webbed penis utan att fått det diagnostiserat) är det svårt. De flesta går inte till läkare för underlivsproblem under tonåren om det inte är extrem smärta eller lukt. Man kan inte förvänta sig att man ska ha utvecklat och förstå sånt i tonåren.
  • Anonym (Anony­m signat­ur) Trådstartaren
    Fri 11 Oct 2019 22:22
    #19
    neverpreggo skrev 2019-10-11 21:21:20 följande:

    Det är nog en helt vanlig undersökning utan kollegor. Som jag uppfattat så kan vissa jobb göra att man byter om i slussar/omklädningsrum med olika kön men alla har då underkläder och är fokuserade på sitt.


    Jo, själva undersökningen görs väl med endast läkaren närvarande, möjligen en sköterska också, kan jag tro.

    Men du menar alltså att man behöver klä av sig i underkläder mixat dam/herr i det dagliga arbetet? Finns det inte separata omklädningsrum på kärnkraften,
  • Anonym (t)
    Fri 11 Oct 2019 22:27
    #20
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2019-10-11 22:22:08 följande:
    Jo, själva undersökningen görs väl med endast läkaren närvarande, möjligen en sköterska också, kan jag tro.

    Men du menar alltså att man behöver klä av sig i underkläder mixat dam/herr i det dagliga arbetet? Finns det inte separata omklädningsrum på kärnkraften,
    Jag vet inte om det är så på kärnkraftsverk men vet att andra yrken där man måste byta kläder har haft så. Enklast att fråga om det kommer upp att du får jobbet. Du klarar av om det skulle vara så :)
  • Anonym (Ta det lugnt)
    Fri 11 Oct 2019 22:28
    #21
    Anonym (t) skrev 2019-10-11 22:20:06 följande:

    Då du vägrar säga vad problemet är ( möjligtvis webbed penis utan att fått det diagnostiserat) är det svårt. De flesta går inte till läkare för underlivsproblem under tonåren om det inte är extrem smärta eller lukt. Man kan inte förvänta sig att man ska ha utvecklat och förstå sånt i tonåren.


    Jag har inte webbed penis.

    Det var att jag inte gick till läkaren just för problemet och åtgärdade inte variocele. Det påverkade testikelns utveckling plus troligen andra testikeln också och mitt låga testosteron mycket troligen

    Förvisso blev jag undersökt när jag var 13 år på karolinska barnsjukhet men då tog jag inte upp riktigt om det plus det hade ändå inte haft någon betydelse då jag växte klart extremt mycket redan vid 14 års ålder.
  • Anonym (t)
    Fri 11 Oct 2019 22:33
    #22
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2019-10-11 22:28:10 följande:
    Jag har inte webbed penis.

    Det var att jag inte gick till läkaren just för problemet och åtgärdade inte variocele. Det påverkade testikelns utveckling plus troligen andra testikeln också och mitt låga testosteron mycket troligen

    Förvisso blev jag undersökt när jag var 13 år på karolinska barnsjukhet men då tog jag inte upp riktigt om det plus det hade ändå inte haft någon betydelse då jag växte klart extremt mycket redan vid 14 års ålder.
    Vad är handikappande, är du infertil? Det går väl att ha sex med det?

    Man kan inte lasta sig själv som tonåring. Vet ej ålder på dig men numera finns det mycket mer online än bara för några år sedan så att då hade man nog kunnat googla fram om man hade problem. Jag hade kunnat hitta mitt problem på google idag utan problem och antagligen sökt tidigare.


  • Fri 11 Oct 2019 22:37
    #23
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2019-10-11 22:22:08 följande:
    Jo, själva undersökningen görs väl med endast läkaren närvarande, möjligen en sköterska också, kan jag tro. Men du menar alltså att man behöver klä av sig i underkläder mixat dam/herr i det dagliga arbetet? Finns det inte separata omklädningsrum på kärnkraften,

    På vissa tekniska arbetsplatser måste man ta på sig typ en lång rock, duschmössa, skoöverdrag och handskar för att inte påverka tex renhetsgraden i rummet. Sen är det lite varianter på det, men har aldrig hört talas om något sådant ställe som i stället för överdragskläder tvingar personal att först klä av sig och sedan ta på något annat - då funkar ju inte detta med att minimera kontaminationen. Du kanske måste ha tex en overall över dina vanliga kläder, skoskydd, handskar och mössa. Vet ju inte beträffande just tex kärnkraftverk, men skulle bli oerhört förvånad om det handlade om något annat. Vid Läkarundersökningen måste dom väl komma åt att tex lyssna på lungor, vilket du inte behöver vara naken för. För eventuell röntgen måste du ju klä av dig delvis för röntgensköterskan.
  • Anonym (Atom)
    Sat 12 Oct 2019 07:35
    #23

    Läkarundersökningen så behöver du inte klä av dig. De lyssnar på lungor, hjärta, klämmer på lymfkörtlar (hals och armhåla). Vissa av läkarna kollar din balans så du får göra lite övningar. Sen så får man lämna urinprov för kolla läckande njurar och blodprov. Sen så ska man lämna drogtest hos sjuksköterskan där. Då har de tejpat fast kranhantaget, du får inte spola i toaletten och de har dörren på glänt. Men de kommer förklara. Viktigt att du inte dricker extrema mängder vatten innan så urinet blir för utspätt för då får man göra om det. Allt detta görs var 3:e år om man inte har andra sjukdommar.

    På kontrollerad sida används speciella overaller och skor, på nästan hela anläggningen ska även hjälm och skydddsglasögon användas. Under overallen brukar man bara ha underkläder men många använder även en t-shirt men det blir en risk att man kan få strålning på kläderna och då måste slänga dem. Det är alltid separat dam och herromklädning och på kärnkraftverk är de rätt stora.

  • Anonym (Atom)
    Sat 12 Oct 2019 07:43
    #24

    Sen så är det inte bara att du ska ha en godkänd läkarintyg. Du ska bli godkänd av säpo, du får göra ett inträdesprov (de har genomgång innan). Några kurser som görs på dator som bla handlar om säkerhet etc. Nån praktisk kurs om hur du kliver över skogränser och undviker att sprida strålning och givetvis ett negativt drogtest. Nästan allt detta skall göras om vart 3:e år eller oftare

  • Anonym (t)
    Sat 12 Oct 2019 10:55
    #26
    Anonym (Flunken) skrev 2019-10-12 08:19:44 följande:

    [email protected]


    Ännu en dina runkningsfantasier?
  • Anonym (Anony­m signat­ur) Trådstartaren
    Sat 12 Oct 2019 19:04
    #27
    Anonym (Atom) skrev 2019-10-12 07:35:37 följande:

    Läkarundersökningen så behöver du inte klä av dig. De lyssnar på lungor, hjärta, klämmer på lymfkörtlar (hals och armhåla). Vissa av läkarna kollar din balans så du får göra lite övningar. Sen så får man lämna urinprov för kolla läckande njurar och blodprov. Sen så ska man lämna drogtest hos sjuksköterskan där. Då har de tejpat fast kranhantaget, du får inte spola i toaletten och de har dörren på glänt. Men de kommer förklara. Viktigt att du inte dricker extrema mängder vatten innan så urinet blir för utspätt för då får man göra om det. Allt detta görs var 3:e år om man inte har andra sjukdommar.

    På kontrollerad sida används speciella overaller och skor, på nästan hela anläggningen ska även hjälm och skydddsglasögon användas. Under overallen brukar man bara ha underkläder men många använder även en t-shirt men det blir en risk att man kan få strålning på kläderna och då måste slänga dem. Det är alltid separat dam och herromklädning och på kärnkraftverk är de rätt stora.


    Tack för bra svar. Jag får se om detta är jobbet för mig. I alla fall lite klokare.
  • Anonym (Atom)
    Sat 12 Oct 2019 21:28
    #28
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2019-10-12 19:04:19 följande:

    Tack för bra svar. Jag får se om detta är jobbet för mig. I alla fall lite klokare.


    Ja det är en speciell arbetsplats. Och tycker man det är jobbigt att gå i underkläder i omklädningsrum gör det svårare. För man klär av sig vid sitt skåp, går igenom till ett annat rum över en "skogräns" där man får ta på sig overallen. Sen när du ska tillbaka så är det av med overallen och sen gå igenom och läsa av sig i speciella avläsare innan man kommer tillbaka till sitt skåp. Och det är oftast folk runt omkring. Det är stora arbetsplatser med mycket personal men man vänjer sig fort. Man kan ju ta på sig ett underställ men inget jag rekommenderar för många av platserna är väldigt varma och man måste ev ta på sig engångsoveraller över den vanliga overallen. Sen vet jag inte vilken yrkeskategori du ansök jobb inom men är inte säkert du kommer spendera så mycket tid inne på kontrollerad sida. Men man behöver oftast göra alla tester ifall om man behöver gå in. Jag älskar dock att jobba inom kärntekniskt och på min arbetsplats är det trevlig atmosfär där folk är hjälpsamma. Och vårt största fokus ligger på säkerhetstänk för arbetaren och anläggningen.
  • Anonym (Anony­m signat­ur) Trådstartaren
    Sat 12 Oct 2019 23:59
    #29

    Har försökt att komma underfund med vilka tester som behövs för kärnteknisk verksamhet.

    Drogtest är ju vanligt, registerkontroll mm är ju mer ovanligt.

    Läkarundersökningen känns också främmande, jag tror mig ha hört att man även tittar efter hudsjukdomar och gör EKG. Men det kanske inte är så, som sagt? Slipper gärna läkare helt i livet överhuvudtaget.

    Det dock ganska spännande och välordnat med kärnkraft, så det är intressant utom de mer jobbiga bitarna med all administration. Det händer väl aldrig att någon får strålning på sig och inte blir utsläppt för att nå sitt skåp?

  • Anonym (Atom)
    Sun 13 Oct 2019 06:47
    #30
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2019-10-12 23:59:41 följande:

    Har försökt att komma underfund med vilka tester som behövs för kärnteknisk verksamhet.

    Drogtest är ju vanligt, registerkontroll mm är ju mer ovanligt.

    Läkarundersökningen känns också främmande, jag tror mig ha hört att man även tittar efter hudsjukdomar och gör EKG. Men det kanske inte är så, som sagt? Slipper gärna läkare helt i livet överhuvudtaget.

    Det dock ganska spännande och välordnat med kärnkraft, så det är intressant utom de mer jobbiga bitarna med all administration. Det händer väl aldrig att någon får strålning på sig och inte blir utsläppt för att nå sitt skåp?


    Som sagt du måste bli godkänd av säpo.

    Hudssjukdomar ja, har man t.ex. psoriasis får man inte vara inne på kontrollerad sida. Har inte kollat något EKG alls under de 7 läkarundersökningar jag har gjort. Utan det har varit mellan 10-40 min. Och då har jag en kronisk sjukdom som gör att en av läkarna på företaghälsan som utfärdar läkarintygen vill träffa mig varje år. Men de går ju igenom om du har några sjukdomar sen innan och anpassar undersökningen via detta. Som sagt den första läkarunderskningen jag gjorde tog 10 min och var lyssna hjärtat, lungor, klämma på hals i armhåla och 2 balansövningar. Snabb genomgång av min sjukdomshistoria. De andra tar lite längre nu förtiden för att just den läkaren älskar att prata om allt möjligt.

    De har flera olika ramar under vägen man söker igenom sig på och ofta är det så simpelt att man bara tvättar bort den strålningen. Eller om dina skor blir kontaminerade så byter man dem. Vanligast är att man får strålning på hand, huvud eller fot. I extrema fall finns det folk som har fått bli sanerade av andra men har bara hört om 3 sånna tillfällen.

    Sen så får man under alla genomgångar information hur allt ska hanteras.
Svar på tråden Läkarundersökning