• mollyoshea

    Spelar det någon roll om man inte har samma efternamn som sitt barn?

    Vi väntar barn och min kille vill väldigt gärna att barnet ska få hans efternamn (enbart). Av någon anledning är det jätteviktigt för honom. Jag hade föredragit att vi använder båda efternamnen och tycker väl typ att om vi gifter oss kan vi byta till hans. För mig känns det inte superviktigt, men spontant tycker jag att det hade känts bättre att ha samma namn som mitt barn. Jag är också orolig för om det kan bli några praktiska problem att inte ha samma namn tex. vid resor och sådant? Hur hade ni tänkt?

  • Svar på tråden Spelar det någon roll om man inte har samma efternamn som sitt barn?
  • Micka!

    Innan vi gifte oss fick barnen mitt efternamn enbart, då våra namn inte passade ihop. Jag bestämde det då jag fick bära barnen och föda dem. Inte han. Däremot fick några av barnen mellannamn från honom som var fina.

    Nu är vi gifta med ett efternamn som vi hittat på, nu väntar jag sista barnet och det är en flicka så hon kommer få namn efter mig. Då ingen av de andra har det. Så har vi gjort. Jag ville inte ha hans efternamn och han ville inte ha mitt, därför hittade vi på ett nytt efternamn.

  • Sasu

    varför vill han inte ha båda efternamnen? När man har 2 efternamn är ju ett efternamn "tilltalsnamnet" så att säga,min dotter har min sambos och mitt efternamn, mitt efternamn är tilltalsnamnet, så det namnet som inte är tilltalsnamnet nämns ju inte direkt.


    Tror inte det påverkar någonting rättsligt dock, du och han är skriven som föräldrar till barnet på skatteverket, så det ska inte påverka något så sett.

  • LoveRain

    Reser du ensam utomlands med barnet bör du ta med intyg tex utdrag ur folkbokföringen, att du är barnets förälder. Mest ifall du skulle få frågan, ifall man i tullen tror att du försöker smuggla någon annans barn över gränsen.

  • Limajo

    Det kan bli problem om du reser ensam med barnet, så man bör ha med sig papper som styrker föräldraskapet plus intyg från andra föräldern att man får resa. Jag har aldrig varit med om att det efterfrågats men tydligen är de olika petiga i olika länder, förmodligen kopplat till risken för trafficking.

    Jag tycker det låter lite snålt av din sambo att barnet bara ska ha hans namn.

  • Mint

    Nej, det spelar ingen roll. Heter själv inte samma som min mamma och det har aldrig varit något som helst problem eller känts konstigt på något vis. Hon heter för övrigt inte heller som sin mamma (eller pappa) eftersom hon och syskonen fick ett patronymikon, alltså typ Eriksson om deras pappa hette Erik.

    Att man skulle behöva bevisa det i folkbokföringen vid resor och liknande håller jag inte för troligt. I många länder förs inte efternamn över på samma sätt som hos oss. Om ni träffat på t ex flyktingar från Syrien märker ni att kvinnorna i princip aldrig har samma efternamn som sina makar.

    Till ts: eftersom ni ändå tänker gifta er och du då tänker ta din mans namn, så underlättar det väl för barnet att få hans namn redan nu? Och så gifter ni er så är problemet ur världen.

  • Sisisisi

    Jag har inte samma efternamn som mina barn och det har aldrig uppstått några problem under de 14 åren jag haft barn. Har själv dubbla efternamn och ville att barnen bara skulle ha ett. Det är jobbigare att ha dubbla efternamn än ett annat namn än barnet.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • 2barnsmorsan

    Våra barn har bara den ena förälderns efternamn. Det har aldrig uppstått några problem. Inte på resor heller.

  • Limajo

    Det räcker med en snabb googling på resa med barn olika efternamn för att inse att det kan bli problem. Att risken är liten är inte samma sak som att det inte kan hända. Beroende på vad man reser och barnets ålder får man sen göra en egen riskbedömning men det är dumt att säga att det inte är några problem bara utifrån den egna erfarenheten.

  • fluu

    Det kan möjligen innebära vissa intyg vid resor. Annars är det väl mest känslomässigt och traditioner som spelar in.

    För mig var det viktigt att dottern bara skulle ha ett efternamn och att hela familjen skulle heta samma. Vi hann aldrig gifta oss innan hon kom så hon fick makens efternamn innan vi helt bestämt oss för vilket namn vi skulle ha efter giftermålet. När vi sedan gifte oss tog vi alla ett namn ur min släkt, som alltid varit viktigt för mig.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • honutannick

    Jag har inte samma efternamn som mitt äldsta barn, har aldrig varit några problem, inte heller då jag flertalet gånger rest ensam med barnet till bla USA. Separerade från barnets pappa vid 1,5 års ålder och barnet är nu 15

  • Anotherone

    Vårt första barn fick sin pappas efternamn eftersom planen var att vi skulle gifta oss så småningom. Så de första åren hade vi olika namn men för mig var det aldrig viktigt. Nu heter vi alla samma.

  • Mightmare

    Kan du inte ta hans efternamn också då?

    Mitt barn har inte samma som varken jag eller pappan (hade mitt men jag bytte sen och barnet ville ha kvar gamla). Det har inte varit några problem vid resor hittills iaf. Barnet har alltså samma namn som mormor och morfar.

  • cosinus

    Om din kille inte kan tänka sig två namn får han bara beredd att det inte blir hans.

    Jag delar din killes åsikt. Jag ville inte ha två efternamn på barnen. Därmed fick de ta mannens. Nu är vi gifta men jag har inte bytt namn.

  • trollhona
    mollyoshea skrev 2019-10-12 07:36:46 följande:

    Vi väntar barn och min kille vill väldigt gärna att barnet ska få hans efternamn (enbart). Av någon anledning är det jätteviktigt för honom. Jag hade föredragit att vi använder båda efternamnen och tycker väl typ att om vi gifter oss kan vi byta till hans. För mig känns det inte superviktigt, men spontant tycker jag att det hade känts bättre att ha samma namn som mitt barn. Jag är också orolig för om det kan bli några praktiska problem att inte ha samma namn tex. vid resor och sådant? Hur hade ni tänkt?


    När du får namnblanketten från skatteverket får du kryssa i om barnet ska ha ditt efternamn, makens efternamn, dubbelt efternamn eller namn som tex syskon har.
    Alla varianterna är godkända.
    Det blir inga direkta problem med resor iaf inte vad jag känner till inom Europa.
    Min syster har två barn med sin pojkvän, de reser massor och han + barnen har samma namn.
    Hon har ju tänkt gifta sig med honom så i slutändan avser hon ha samma namn inom hela familjen.

    Hur du sedan känner är upp till dig. Om du tänkt byta namn vid äktenskap kan det ju vara rimligt att barnet får det efternamnet. Om du ska ha kvar ditt namn eller dubbelnamn så får ni diskutera saken.
  • Amina03

    Jag hade inte samma efternamn som mitt barn och blev stoppad i kontrollen på semester i min mans hemland (i afrika)....sonen är mörkare än mig och man ville tala med min man innan vi släpptes förbi. Böt till mins mans efternamn så fort vi kom hem.

  • Alexi

    Jag tyckte det var självklart att hela familjen heter samma så vi gifte oss först och jag bytte till hans namn.

  • Connie07

    Jag har inte samma efternamn som mitt barn.Det är ingenting som stör mig,men visst hade det varit trevligt att heta samma.Tänker inte på det så mycket.

  • Myrkrypet
    mollyoshea skrev 2019-10-12 07:36:46 följande:

    Vi väntar barn och min kille vill väldigt gärna att barnet ska få hans efternamn (enbart). Av någon anledning är det jätteviktigt för honom. Jag hade föredragit att vi använder båda efternamnen och tycker väl typ att om vi gifter oss kan vi byta till hans. För mig känns det inte superviktigt, men spontant tycker jag att det hade känts bättre att ha samma namn som mitt barn. Jag är också orolig för om det kan bli några praktiska problem att inte ha samma namn tex. vid resor och sådant? Hur hade ni tänkt?


    Jag har inte samma efternamn som mitt barn o man har aldrig varit problem vid resa mer än de vanliga när man reser ensam med barn, de allra flesta kräver intyg från vårdnadshavare att det är ok att en reser med barnet och det är inte beroende på vad barnet heter i efternamn utan pga att man är två vårdnadshavare. För mig spelar det ingen roll vad mina barn heter i efternamn och om ni inte är gifta så kommer det ju isåfall bli ?problem? för din sambo om barnet bör ditt namn? Enklaste är ju att bara gå till rådhuset, gifta er och ha samma namn allihop! Kram til er
  • GGN

    Beror väl på. Vi är väldigt familjära och tighta i min släkt så att barnen inte ska heta som oss, eller att vi ska byta namn när vi gifter oss är för många otänkbart.

    Så jag och min man behöll våra respektive efternamn. Ingen av oss såg någon poäng med att byta.

    Både syrran och hennes sambo tycker det är jobbigt med dubbla efternamn men eftersom båda ville att dottern skulle ha deras så fick det bli så. Sen får hon välja när hon blir äldre.

    Hade jag inte varit så fäst vid mitt efternamn så hade jag nog ändå inte bytt, fattar inte varför mannen automatiskt ska ha företräde. Förlegat. Däremot hade eventuella barn fått det som varit snyggast eller ovanligast, såvida det inte är dökrångligt att stava.

  • MammaTillDansband
    mollyoshea skrev 2019-10-12 07:36:46 följande:

    Vi väntar barn och min kille vill väldigt gärna att barnet ska få hans efternamn (enbart). Av någon anledning är det jätteviktigt för honom. Jag hade föredragit att vi använder båda efternamnen och tycker väl typ att om vi gifter oss kan vi byta till hans. För mig känns det inte superviktigt, men spontant tycker jag att det hade känts bättre att ha samma namn som mitt barn. Jag är också orolig för om det kan bli några praktiska problem att inte ha samma namn tex. vid resor och sådant? Hur hade ni tänkt?


    Du kan säga till din kille att du inte vill föra vidare hans patrilinjära sunk-tradition (googla patrilinjär om du inte vet vad det betyder)!
Svar på tråden Spelar det någon roll om man inte har samma efternamn som sitt barn?