• Anonym (N)

    Exet styr

    Hans ex styr fullständigt. De har barn o det utnyttjas till fullo. Hon har ingen ny man utan ringer honom hela tiden. Om allt. Inte bara barnen.

    Säger jag nåt blir han vansinnig. Försvarar henne i allt. Han kallar mig svartsjuk o så är det punkt.

    Han har även avbokat saker med mig pga henne.

    Varför är de inte bara ihop då liksom. Fattar nada.

    Jag älskar honom o känner mig maktlös...

  • Svar på tråden Exet styr
  • Anonym (jA)
    sextiotalist skrev 2019-10-13 07:41:13 följande:

    I din situation hade jag avslutat förhållandet, för en man som prioriterar sin relation med exet framför sin nya relation är inget att satsa på


    håller med.
  • Anonym (jA)
    Anonym (N) skrev 2019-10-13 01:49:14 följande:

    Hans ex styr fullständigt. De har barn o det utnyttjas till fullo. Hon har ingen ny man utan ringer honom hela tiden. Om allt. Inte bara barnen.

    Säger jag nåt blir han vansinnig. Försvarar henne i allt. Han kallar mig svartsjuk o så är det punkt.

    Han har även avbokat saker med mig pga henne.

    Varför är de inte bara ihop då liksom. Fattar nada.

    Jag älskar honom o känner mig maktlös...


    Som vanligt urartade tråden till att handla om någon konstig principdiskussion med ett troll som folk tyvärr svarar på, istället för att besvara ditt dilemma. 

    Du har fått några bra svar här.

    Jag tycker tyvärr du ska avsluta relationen. Även om du älskar honom kan du inte förtvina din egen själ. Och just att han blir vansinnig och inte vill ta till sig din bild av saken visar ju att han inte respekterar dina känslor. Det kommer göra ont, men du är verkligen värd bättre behandling.

    Man måste ändå behandla sin partner bra = han borde lyssna på vad du känner.
  • Anonym (svartsjuk!)
    Anonym (Titti) skrev 2019-10-13 07:27:47 följande:

    Vilka fina tips du kommer med! Skrika och bråka och avsluta relationen. På vilket sätt menar du att det där ?fungerade? för dig? För att du slapp ta itu med dina svartsjukeproblem eller vad? Rekommenderar terapi.


    Nja, jag måste ha uttryckt mig oklart, ber om ursäkt för det, jag bekräftade högljutt hans felaktiga påstående om att jag var svartsjuk. Dittills hade jag förnekat, bedyrat, lovat att jag inte var svartsjuk. När jag sedan bekräftade hans felaktiga påstående så visste han inte riktigt hur han skulle hantera situation. Under en hel vecka avvisade han exets kontaktförsök och jag trodde att jag fått honom att vakna till.

    Men sedan blev det som tidigare, då insåg jag att hans känslor för mig var rätt ytliga. Efter några månader avslutade jag relationen.

    Jag tror/gissar att han ville att jag skulle vara svartsjuk, det stärkte hans ego.
  • Anonym (2-krona)
    Zarch skrev 2019-10-13 09:30:21 följande:

    Nu hamnade vi någon annan där det inte var TS det gällde.

    Sedan så har TS och andra i liknande situationer givetvis ett val men man har absolut rätten på sin sida att ställa ultimatum också. Är lite trött på den här standardfrasen att nya kvinnan bara ?ska gilla läget? eller dra, givetvis ska man göra det om ingen förändring sker för sin egen skull men luften är fri om man vill upp till debatt innan dess.


    dream on skrev 2019-10-13 09:34:30 följande:

    Fast just detta handlade i och för sig inte alls om TS, eller? Bara en liknande sits.

    Som jag ser det har männen i båda exemplen skyldighet främst gentemot sina eventuella barn och sina nuvarande partners. För mig skulle det inte handla om svartsjuka utan om prioriteringar, gränser och respekt för den aktuella relationen. Tycker det är märkligt att sopa undan alla såna frågeställningar, liksom det egna ansvaret för att beroendesituationen får fortgå genom att gasta om svartsjuka.


    Jo, det är sant. Det var en liknande situation, inte TS. Och självklart kan TS ställa ultimatum. Min erfarenhet är dock tyvärr att man sällan kan förändra människors beteende så i praktiken gäller ändå till syvende och sist acceptera eller dra. I många fall åtminstone.

    Och det finns så många andra män värda att satsa på istället, som sätter gränser, tar ansvar och visar respekt. Istället för att dansa efter exets pipa.
  • Anonym (Länge?)

    Hur länge har ni varit ihop ts?

    Hur länge har det varit slut mellan dem.

    Jag känner att jag ringer mitt ex rätt mkt hade jag dock veta att han haft tjej så hade jag minskat. Jag jobbar regelbundna tider och MÅSTE prata tyvärr då vårat barn är väldigt litet.

    Har han barnet/barmen mkt?

    Kan det vara så att hon är ensam och frustrerad då hon inte har tid att hinna träffa folk?

    Om det är så att han kanske kan ta barnen mer och tala om för henne att han ställer upp för henne när det gäller barn men inte har lust att prata om annat. Hon kanske blir gladare och mår bättre om hon får ett eget liv också så hon med kan träffa någon ny.

    Oavsett så bör han lyssna och prata igenom med dig sen också ha en diskussion med exet om vad som är ok el inte att ringa om.

  • Anonym (Länge?)

    Jobbar oregelbundna tider menade jag ;) därav mkt samtal då man inte har dagis på helger och kvällar.

  • Zarch
    Anonym (2-krona) skrev 2019-10-13 11:04:54 följande:

    Jo, det är sant. Det var en liknande situation, inte TS. Och självklart kan TS ställa ultimatum. Min erfarenhet är dock tyvärr att man sällan kan förändra människors beteende så i praktiken gäller ändå till syvende och sist acceptera eller dra. I många fall åtminstone.

    Och det finns så många andra män värda att satsa på istället, som sätter gränser, tar ansvar och visar respekt. Istället för att dansa efter exets pipa.


    Ja i många fall är det så och jag tycker personligen att man ska be karln att fara dit pepparn växer ifall han fortsätter att sätta exet främst.

    Däremot så vet jag exempel på liknande fall likt TS där par faktiskt har rett ut det och poletten har fallit ner hos mannen att han måste ?man up? och sluta curla sitt gamla ex. Mycket hänger på hur kär han faktiskt är i sin partner och tyvärr måste jag säga när dom på riktigt inser att den nya partnern menar allvar med att lämna.
  • Anonym (nja)
    Anonym (avsluta) skrev 2019-10-13 07:53:05 följande:

    Min man var likadan, gjorde allt hon ville för att hon använde 'du bryr dig inte om ditt barn' tricket var gång. 

    Jag ifrågasatte varje gång att på vilket vis påverkar detta ert barn? Efter sex månader då han konstant 'stöttade' henne med pengar så sa jag ifrån att nu har vi inte gemensam ekonomi längre, för nu har du lagt ut 10 000 kr extra utöver underhållet! Vi testade en månad sen sa han: Nä, jag vill ha gemensam igen, jag kommer inte ge henne mer pengar än underhållet. (OBS! Det gick alltså ingen nöd på barnet, det var mamman som ville ut och festa även om hon använde barnet och att hon inte kunde köpa mat till honom osv)

    Han har hållit sitt löfte och diskuterar numer med mig när hon ber om pengar till något. Nya regnkläder tex, det är helt ok att betala hälften av eftersom sonen älskar att vara ute i alla väder, men vi köper hellre kläderna och skickar dit än ger pengar. 

    Din sambo måste göra ett val. Att sätta dig eller henne i första rummet.


    han 'förstodä alltså int ehur fel det var förrän han själv fick betala allt själv, så när du inte betalade hans ex då kunde han sätta ner foten, nej fy han utnyttjade dig och du tycker det var ok jag hade inte varit dörrmatta åt någon som antingen är dum i huvudet och 'inte förstår själv' förrän han själv får stå för kalaset eller som medvetet utnyttjar din ekonomi.

    Din sambo satte inte dig först - han satte sin ekonomi först, sorry

    Har han betalat tillbaka dom 10000 kr till er då?det hade varit det minsta man skulle begära, men jag gissar på att han inte gjort det och du inte ställt det kravet
  • Nymphaea
    sextiotalist skrev 2019-10-13 07:41:13 följande:

    I din situation hade jag avslutat förhållandet, för en man som prioriterar sin relation med exet framför sin nya relation är inget att satsa på


    Håller med till fullo.

    Dessutom passar han på att kalla henne svartsjuk... Kanske önsketänkande från hans sida? Att alla vill ha honom.
  • molly50
    Anonym (N) skrev 2019-10-13 01:49:14 följande:

    Hans ex styr fullständigt. De har barn o det utnyttjas till fullo. Hon har ingen ny man utan ringer honom hela tiden. Om allt. Inte bara barnen.

    Säger jag nåt blir han vansinnig. Försvarar henne i allt. Han kallar mig svartsjuk o så är det punkt.

    Han har även avbokat saker med mig pga henne.

    Varför är de inte bara ihop då liksom. Fattar nada.

    Jag älskar honom o känner mig maktlös...


    Varför stannar du kvar med honom? Jag hade aldrig accepterat detta.
    Och det är ju väldigt bekvämt för honom att skylla på att du är svartsjuk istället för att själv ta tag i situationen.
Svar på tråden Exet styr