• Sun 13 Oct 2019 16:43
    1084 visningar
    17 svar
    17
    1084

    Vi bråkar om allt jag äter

    Jag känner att jag måste ventilera och be om råd, är så ledsen och frustrerad.

    Jag och min kille väntar vårt första barn, är fortfarande väldigt tidigt i graviditeten.

    Vi har varit tsm länge och på många sätt har vi ett starkt förhållande och delar många värdegrunder.

    Men en sak som vi ofta tjafsar om är kost.

    För att uttrycka det enkelt är han nyttighetsfanatiker. Inte den typer som dricker light läsk och håller koll på vikten, utan av hälsoskäl och han kan nörda ner sig rejält i diverse saker han läst är nyttigt.

    Jag vill också vara nyttigt men i jämförelse med han så framstår jag som den ohälsomaste i världen typ, fast jag inte är det.

    Iaf, vi har för det mesta kompromissat ganska bra, men sedan jag blev gravid funderar jag seriöst på om vi ens ska vara tsm...

    ALLT (förutom typ sallad) jag äter kritiseras, han ger mig dåligt samvete att jag äter saker med persilja för nånstans har han minsann läst att det är farligt, eller så är det te eller vad som känns det som. Han litar inte på livsmedelsverkets rek utan han är så långsökt att om han ens läst nånstans att det eventuellt kanske är i riskzonen, då ska jag inte äta det.

    Kan tom inte smörja in mig med lotion(en naturligt och snäll en) utan att jag får höra att det kan vara farligt.

    Jag har fått ökad aptit och ibland vill jag äta nåt gott, som sushi(veg, då vi äter mest veg) men då ska vi såklart tjafsa om det. Vi äter ?utemat? max 1 gång i månaden, då är det oftast en nyttig variant.

    Vet inte ens hur jag ska tackla eller prata om det för han får mig mest känna mig korkad... han vill väl det vet jag, men orkar inte med den här överdrivna hetsen mer! Vill bara äta för tusan.

    Jag googlar nästan allt innan jag äter det och känner mig så jävla sämst, men samtidigt blir jag förbannad för jag är ju fortfarande är individ och människa med egen vilja.

    Nog för man vill sin kille ska bry sig, men nu får det räcka... hur ska jag ens tackla detta? Snälla inga påhopp som ?vilken idiot? han eller jag är, vill ha era erfarenheter eller tips hur vi kan komma vidare.

  • Svar på tråden Vi bråkar om allt jag äter
  • Anonym (S)
    Sun 13 Oct 2019 16:54
    #1

    Du måste säga ifrån på skarpen. Det är som sagt bra att han är omtänksam, men sålänge du tar hand om dig då måste han försöka tygla sitt kontrollbehov! Klart att det måste vara svårt eftersom han inte bär barnet, men du ska inte behöva höra vad du får och inte får äta eller dricka om det inte är något uppenbart och känt som farligt för bebis! Han måste försöla slappna av lite.

  • Sun 13 Oct 2019 16:55
    #2
    +1

    Jag tycker att det verkar som om han har stora problem 
    Hur ska det bli när barnet är fött kan man ju undra? 

    Tycker att du ska ta ett snack med honom och förklara att det är din kropp och att han är lite eller mycket fel på det. 
    Han verkar bara lita på sig själv. 
    En sån hade inte jag orkat bo med 
    Lycka till 

  • Sun 13 Oct 2019 17:03
    #3
    +1

    Det låter helt sjukt. Han har inget att göra med vad du äter oavsett om du är gravid eller inte tycker jag.

    Hans åsikter låter på gränsen till vanföreställningar.

    Vill du att det ska vara ni tycker jag du ska förklara hur du känner och att ni gör upp vilka regler som gäller, du ska sätta ramarna!

  • Sun 13 Oct 2019 17:35
    #4
    +2

    Du äter precis vad du vill- gravid eller inte. Så länge man följer LVM:s rekommendationer om vad man inte bör äta står det var och en fritt att äta vad som helst. Jag tex mådde illa båda mina graviditeter och det enda som gick ner var salt mat. Jösses, vad min man hade fått höra om han hade klagat på vad jag åt! Andra gången var det så illa så jag nästan gick ner i vikt ( jag gick inte upp så egentligen ner) och tom b.m tyckte att vad jag än åt så var det bra så länge nåt gick ner.

    Du måste säga ifrån! Annars finns det risk att det bara eskalerar , kanske till andra områden också. Du behöver inte den här extra stressen, det kan vara nog så jobbigt att vara gravid första gången. Sluta googla för egen del också. Ät enligt LVM och sen får det vara bra.

  • Sun 13 Oct 2019 17:56
    #5
    +1

    Det låter inte sunt att googla allting du äter (förstår att du gör det när du är nygravid innan du skaffat koll, menar mer om du gör detta i allmänhet även när du inte är gravid).

    Fundera över hur din killes inställning kommer påverka ert barn. Att vara så fixerad vid vad man äter och inte äter är ju inget man vill överföra till ett barn. Det blir som upplagt för ätstörningar och neuroser.

    Du behöver vara väldigt tydlig med honom kring detta. Säg att du följer Livsmedelsverkets rekommendationer och så är det med det! Berätta att du vet att han vill väl men att du mår dåligt och blir stressad av hans ständiga prat om detta.

    Din kille verkar onormalt fixerad vid kost. Tror han behöver reda ut varför han har denna fixering och hur han ska kunna släppa den. Kanske har han själv en ätstörning?

  • Anonym (Sjuk?­)
    Sun 13 Oct 2019 18:50
    #6

    Din killes beteende låter faktiskt sjukligt. Har han tvångstankar om att dö pga av vad han äter eller varför håller han på så där? Ok att han själv håller på att undvika massa mat, men att han ska hålla på och predika för dig, nä det är inte alls ok. Du måste börja säga ifrån riktigt på skarpen varje gång han tjatar på dig om vad du äter. Försöker han påverka dig/ändra på dig på andra sätt än maten?

  • Anonym (knas)
    Sun 13 Oct 2019 18:55
    #7
    lillpeanut skrev 2019-10-13 16:43:01 följande:

    Jag känner att jag måste ventilera och be om råd, är så ledsen och frustrerad.

    Jag och min kille väntar vårt första barn, är fortfarande väldigt tidigt i graviditeten.

    Vi har varit tsm länge och på många sätt har vi ett starkt förhållande och delar många värdegrunder.

    Men en sak som vi ofta tjafsar om är kost.

    För att uttrycka det enkelt är han nyttighetsfanatiker. Inte den typer som dricker light läsk och håller koll på vikten, utan av hälsoskäl och han kan nörda ner sig rejält i diverse saker han läst är nyttigt.

    Jag vill också vara nyttigt men i jämförelse med han så framstår jag som den ohälsomaste i världen typ, fast jag inte är det.

    Iaf, vi har för det mesta kompromissat ganska bra, men sedan jag blev gravid funderar jag seriöst på om vi ens ska vara tsm...

    ALLT (förutom typ sallad) jag äter kritiseras, han ger mig dåligt samvete att jag äter saker med persilja för nånstans har han minsann läst att det är farligt, eller så är det te eller vad som känns det som. Han litar inte på livsmedelsverkets rek utan han är så långsökt att om han ens läst nånstans att det eventuellt kanske är i riskzonen, då ska jag inte äta det.

    Kan tom inte smörja in mig med lotion(en naturligt och snäll en) utan att jag får höra att det kan vara farligt.

    Jag har fått ökad aptit och ibland vill jag äta nåt gott, som sushi(veg, då vi äter mest veg) men då ska vi såklart tjafsa om det. Vi äter ?utemat? max 1 gång i månaden, då är det oftast en nyttig variant.

    Vet inte ens hur jag ska tackla eller prata om det för han får mig mest känna mig korkad... han vill väl det vet jag, men orkar inte med den här överdrivna hetsen mer! Vill bara äta för tusan.

    Jag googlar nästan allt innan jag äter det och känner mig så jävla sämst, men samtidigt blir jag förbannad för jag är ju fortfarande är individ och människa med egen vilja.

    Nog för man vill sin kille ska bry sig, men nu får det räcka... hur ska jag ens tackla detta? Snälla inga påhopp som ?vilken idiot? han eller jag är, vill ha era erfarenheter eller tips hur vi kan komma vidare.


    Han har extrema kontrollbehov och låter fanatisk. 

    Livsmedelsverket kan man lita på, de går på vetenskapliga rekommendationer. Hudlotion är inga problem. 

    Du får säga ifrån på skarpen och be honom att ge sig. Du får nog ta i och säga som du skrivit ovan att du funderar på om ni öht ska vara tillsammans (eller ha barn öht.)
  • Anonym (knas)
    Sun 13 Oct 2019 18:57
    #8

    TS! Du är INTE korkad. 

    Han låter som en besserwisser. 

    Läs "Energitjuvar" av Inga Lill Roos.

    Och ÄT! om du är hungrig ska du äta. Jag har ätit massor av bacon genom graviditeten. Du kommer behöva extra mkt kött under graviditeten. 

    Min sambo äter inte kött, men han har inga synpunkter på att jag äter det som gravid. Känner verkligen att min kropp behöver det.

  • Anonym (Stell­a)
    Sun 13 Oct 2019 19:15
    #9
    +1

    Säg till honom att han stressar dig när han tjafsar om kosten. Be honom googla hur stress påverkar ett foster och förklara att du behöver lugn och ro.

  • Sun 13 Oct 2019 20:03
    #10
    +1

    Eftersom du inte vill höra vilken idiot han är har jag inga råd att komma med.

    Köp hem chips och cola och be honom hålla käften.

    Sluta vara en mes. Han fortsätter eftersom det funkar.

    Låt honom gräla med sig själv. Svara inte. Sätt på dig hörlurar och ät vad du vill.

    Eller så fortsätter du jamsa med och googla och känner dig som en dålig människa...

  • Anonym (knas)
    Sun 13 Oct 2019 20:50
    #11
    Anonym (Stella) skrev 2019-10-13 19:15:33 följande:

    Säg till honom att han stressar dig när han tjafsar om kosten. Be honom googla hur stress påverkar ett foster och förklara att du behöver lugn och ro.


    klockren idé. då kan han googla ihjäl sig med det.
    Drottningen1970 skrev 2019-10-13 20:03:14 följande:

    Eftersom du inte vill höra vilken idiot han är har jag inga råd att komma med.

    Köp hem chips och cola och be honom hålla käften.

    Sluta vara en mes. Han fortsätter eftersom det funkar.

    Låt honom gräla med sig själv. Svara inte. Sätt på dig hörlurar och ät vad du vill.

    Eller så fortsätter du jamsa med och googla och känner dig som en dålig människa...


    bra rutet
  • Kickio­hm
    Sun 13 Oct 2019 21:59
    #12

    Din kille behöver hjälp. Beteendet du beskriver är inte sunt.

    Säg åt honom att han stressar dig och därmed försätter både dig och ert barn i fara. Förstår han inte det då hade jag tagit upp problemet med min barnmorska och låta vården hjälpa till.

    Det låter som att du inte vet hur du ska tackla honom vilket du inte heller borde behöva göra. Det är han som ska stötta dig. Hans beteende stressar dig vilket inte är bra i en graviditet eller i ett förhållande överhuvudtaget.

    Har du ingen närstående (vän eller släkting) som kan stötta dig?

    Tänk på dig och barnet i första hand. Er hälsa och välbefinnande är det viktigaste.

    Sluta googla och lyssna på din barnmorska istället. Nätet är fullt med sanning och skitsnack. Kan vara svårt att navigera i den djungeln.

    Jag hoppas att du får honom i en bättre riktning. Men du måste ta hjälp av någon annan om han inte kan/vill förstå.

  • Sun 13 Oct 2019 22:05
    #13

    Sluta googla allt. Följ lvm:srekommendationer och säg till din kille att skärpa sig.

  • Sun 13 Oct 2019 22:12
    #14

    Följ Livsmedelsverkets råd och om han ska tjaffsa så säg åt honom av vara tyst. Saknar han utbildning in nutrition / bio-kemi på högre nivå är oddsen att hans "internetråd" är rätt ogrundade och direkt inkorrekta.

    Vad som är bra kost varierar helt mellan människor sett till deras livsstil, sjukdomshistoria samt hur fysiskt aktiva de är.

    Lycka till att dra i sig 5k + i kalorier dagen på sallad och vegankost om du inte halsar olja som exempel.

  • Pentra
    Sun 13 Oct 2019 22:54
    #15
    +1

    Din killes noja och extrema kontrollbehov håller på att undergräva dig, så att ditt psykiskt dåliga mående nu skadar det blivande barnet, och det absolut mer än det som du normalt äter! Den stress som din sambo utsätter dig och barnet för är väldigt skadlig för er båda två! Grönsaker är nyttigt, men vad du och barnet behöver är en blandad kost. Att bara äta vegetariskt genom hela graviditeten är mycket skadligt, framför allt för barmet som du väntar, eftersom det, och framför allt hjärna ich psyke, inte kan utvecklas normalt på en rent eller överdriven vegetarisk kost! Och, sluta genast upp med att googla på allt som du vill äta; för även denna noja kan skada mer än vad den kan göra nytta. Kroppen känner oftast själv av vad den behöver och ger dig sug efter rätt mat, och detta upplevs oftast starkare när man är gravid. Så, ät det du är sugen på, men med sunt förnuft. T.ex. blir du extremt sugen på att äta krita så är det antagligen kalk du behöver; så, ät då något gott och nyttigt som innehåller mycket kalk ist såsom förslagsvis sesamfrön. Låt honom få veta detta! Och, om du inte orkar säga ifrån, så be någon annan att sätta honom på plats! Du och barnet behöver lugn och harmoni. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (vikin­gafrun­)
    Mon 14 Oct 2019 05:37
    #16
    -1

    Du blir tillsammans med en sojapojke och blir förvånad när han beter sig som en sådan...?

  • Anonym (Ö)
    Tue 15 Oct 2019 07:35
    #17

    Fräs åt honom att han behöver söka hjälp! Sen svarar du inte på hans kommentarer när du äter. Silent treatment.

Svar på tråden Vi bråkar om allt jag äter