• Anonym (Miljö)

    Varför svarta plastförpackningar?

    Om jag förstått rätt kan man i nuläget inte alls återvinna svarta plastförpackningar i Sverige. Ändå ser jag svart plast ofta. allt från glasskartonger till engångs kaffemugglock.

    Hur kommer det sig då att man tillverkar detta?

    Hur kan det ens vara tillåtet?

    Hur kan Ica, Coop osv ta in detta?

    Tänker du på att välja bort detta när du handlar?

    Man förbjuder sugrör men är inte plast som inte går att återvinna värre?

  • Svar på tråden Varför svarta plastförpackningar?
  • Anonym (ärlig)
    Hur kommer det sig då att man tillverkar detta? Det är billigare

    Hur kan det ens vara tillåtet? Vem ska kunna förbjuda det? Politikerna har fullt upp med saker som är viktigare än plast, iallafall just nu.

    Hur kan Ica, Coop osv ta in detta? För det är billigare än alternativet, och många av kunderna köper det som är billigare om alternativet finns.

    Tänker du på att välja bort detta när du handlar? Nä

    Man förbjuder sugrör men är inte plast som inte går att återvinna värre? Jo
  • Anonym (Miljö)

    Va? Låter ju märkligt att det skulle vara billigare Har du källa på det? Jag hittar inte

  • Långbenopluto
    Anonym (Miljö) skrev 2019-10-14 19:24:27 följande:
    Va? Låter ju märkligt att det skulle vara billigare Har du källa på det? Jag hittar inte
    Allt som tillverkas är ju alltid det billigaste alternativet när det gäller många saker. Så inlägg 1 menar nog det?
  • Glinda från Oz

    Som miljövän återvinner jag inte plast. Varje år exporterar vi 30 000 ton plastavfall från återvinningen till länder som dumpar det i haven t.ex Kina, bara 20% av plasten vi återvinner återvinns faktiskt. Det flyter omkring MASSOR av återvunnen plast i våra hav då föredrar jag att det bränns. (En stor del av plasten från återvinningen bränns förövrigt också)

  • Anonym (A)
    Glinda från Oz skrev 2019-10-16 17:22:20 följande:
    Som miljövän återvinner jag inte plast. Varje år exporterar vi 30 000 ton plastavfall från återvinningen till länder som dumpar det i haven t.ex Kina, bara 20% av plasten vi återvinner återvinns faktiskt. Det flyter omkring MASSOR av återvunnen plast i våra hav då föredrar jag att det bränns. (En stor del av plasten från återvinningen bränns förövrigt också)
    Ja, det är bättre att det bränns.
  • Anonym (Miljö)
    Glinda från Oz skrev 2019-10-16 17:22:20 följande:

    Som miljövän återvinner jag inte plast. Varje år exporterar vi 30 000 ton plastavfall från återvinningen till länder som dumpar det i haven t.ex Kina, bara 20% av plasten vi återvinner återvinns faktiskt. Det flyter omkring MASSOR av återvunnen plast i våra hav då föredrar jag att det bränns. (En stor del av plasten från återvinningen bränns förövrigt också)


    Det stämmer inte. Ca hälften återvinns och resten, bl à svart plast bränns. I Sverige. Blir t.ex fjärrvärme.

    www.dn.se/ekonomi/sverige-blir-sjalvforsorjande-pa-plastatervinning-ny-anlaggning-invigs-i-dag/
  • Jemp
    Glinda från Oz skrev 2019-10-16 17:22:20 följande:

    Som miljövän återvinner jag inte plast. Varje år exporterar vi 30 000 ton plastavfall från återvinningen till länder som dumpar det i haven t.ex Kina, bara 20% av plasten vi återvinner återvinns faktiskt. Det flyter omkring MASSOR av återvunnen plast i våra hav då föredrar jag att det bränns. (En stor del av plasten från återvinningen bränns förövrigt också)


    Källor är alltid bra. Varför skulle Kina vilja betala för plast som dumpas?
Svar på tråden Varför svarta plastförpackningar?