• Anonym (Undrande)

    Vi tar inte emot er.

    Är det verkligen ord som man ska få höra från förlossningens personal när man ringer in?

    Andra barnet vilket kan gå fortare och det gjorde det.

    När man kom in på förlossningen så var den födande öppen 6 cm och efter vattenavgång öppen 10 cm.

    43 minuter totalt, 12 minuter från vattenavgång.

    Hur hade ni reagerat och agerat?

  • Svar på tråden Vi tar inte emot er.
  • Anonym (***)

    Fast ni blev ju mottagna? Eller föddes barnet i bilen?

  • Anonym (Släppt det)

    Tja hade varit glad att mitt barn mådde bra. Var öppen 10cm vid inkomst till förlossningen. Tog 4min att föda. Har ett glatt barn som mår bra. Tänker inte så mycket på vad som kunde ha hänt. Njut av ditt barn.

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (***) skrev 2019-10-14 08:54:50 följande:

    Fast ni blev ju mottagna? Eller föddes barnet i bilen?


    Ja för att det åktes in ändå.

    Nä verkligen inte men det kunde skett.

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Släppt det) skrev 2019-10-14 08:55:29 följande:

    Tja hade varit glad att mitt barn mådde bra. Var öppen 10cm vid inkomst till förlossningen. Tog 4min att föda. Har ett glatt barn som mår bra. Tänker inte så mycket på vad som kunde ha hänt. Njut av ditt barn.


    Ja alla mår bra men ska man verkligen säga så?


     


    Då kan vi ju lägga ner förlossningen och köra på hemförlossning istället.

  • Anonym (Släppt det)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-10-14 08:57:34 följande:

    Ja alla mår bra men ska man verkligen säga så?

     

    Då kan vi ju lägga ner förlossningen och köra på hemförlossning istället.


    Fast nu är det ju väldigt ovanligt att förlossningen går så fort som för oss.

    Hur tänker du att personalen skulle ha agerat då. Lagt dig att föda i korridoren, kastat ut en nyförlösta mamma så du skulle fått plats flera timmar innan.

    Var glad att vi har gratis vård, dock medför det att vi inte kan begära allt vi anser oss ha rätt till. Platserna och personalen är få.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Släppt det) skrev 2019-10-14 09:01:08 följande:
    Fast nu är det ju väldigt ovanligt att förlossningen går så fort som för oss.

    Hur tänker du att personalen skulle ha agerat då. Lagt dig att föda i korridoren, kastat ut en nyförlösta mamma så du skulle fått plats flera timmar innan.

    Var glad att vi har gratis vård, dock medför det att vi inte kan begära allt vi anser oss ha rätt till. Platserna och personalen är få.
    Absolut.
    Naturligtvis var det inte flera timmar innan.
    Där fanns rum så det var ju inte problemet.
    Vi pratar ett förlopp på max några timmar.
    2 timmar på ett ungefär från första telefonsamtalet tills att barnet var ute.


  • Ignoramus

    Jag tycker inte ni ska acceptera det. Förlossningsvården i Sverige ska vara säker, och det är den inte om födande kvinnor inte får komma in. Nej, man ska inte vara tacksam över att allt gick bra ändå osv. Fantastiskt med gratis vård men den ska ju gälla alla. Annars beror det på nedskärningar och det är inte okej. Då får resurserna helt enkelt omfördelas.

  • Anonym (Undrande)
    Ignoramus skrev 2019-10-14 09:05:54 följande:

    Jag tycker inte ni ska acceptera det. Förlossningsvården i Sverige ska vara säker, och det är den inte om födande kvinnor inte får komma in. Nej, man ska inte vara tacksam över att allt gick bra ändå osv. Fantastiskt med gratis vård men den ska ju gälla alla. Annars beror det på nedskärningar och det är inte okej. Då får resurserna helt enkelt omfördelas.


    Eller hur?
    Och hur jäkla säkert känns det när man får ett sådant svar?

    Detta gäller inte mig personligen, ovan fall alltså.

    Men min ena egna förlossning är en 3dagars-historia som slutade med en himla massa människor överallt, inne i rummet, utanför rummet.
    En alldeles FÖR trött mamma utan krafter kvar, en påverkad bebis och personal som fick ligga på min mage för att få ut bebis.
    Jag har NOLL minnen av detta.

    Är det tryggt?
    Knappast.

    Det får inte gå till såhär.

  • Anonym (?)

    Vad var anledningen till att de inte ville ta emot er?

  • Anonym (suck)

    Så har det väl sett ut på förlossningsvården de senaste 10-15 åren?

    Enklaste sättet att undvika är väl att se till att ha ett fullgott privat alternativ, eller sluta göra barn. Annars får du göra en Greta för förlossningsvården.

    Oavsett vilket så är det dags att plocka av offerkoftan och kanske se till att allmänbilda dig lite.

Svar på tråden Vi tar inte emot er.