• Anonym (Hur?)
    Mon 14 Oct 2019 09:20
    596 visningar
    23 svar
    23
    596

    Total kontroll över min vän!!

    Igår fick jag ett samtal av en gammal kompis som berättade för mig en del sjuka grejer om hennes sambo..

    Jag önskar lite tips och råd att kunna ge henne.

    Hon har vart tillsammans med sin sambo i typ 6-7 år, det framkom att han bl.a slagit henne vid något tillfälle. Att han nu verkar vara i någon psykos där han tror att folk utnyttjar henne sexuellt när hon är på jobbet, att det är typ vad jag förstod det som också olika ?nätverk? som är efter honom.

    Han hotar hennes föräldrar indirekt till henne, han tror folk springer och söver dom på natten när dom sover för att utnyttja henne osv. Helt sjuka saker med andra ord, min kompis sa igår att förra veckan fick hon inte åka till jobbet ens utan han tvingade henne hemma.

    Jag blir jätteorolig såklart och vill försöka hjälpa henne, hon vill inte polisanmäla och inte kontakta någon myndighet.

    Hon är rädd för honom osv, jag får inte smsa henne eller något.

    Vad kan man som vän göra i detta??

  • Svar på tråden Total kontroll över min vän!!
  • Anonym (Hur?) Trådstartaren
    Mon 14 Oct 2019 09:42
    #5
    Anonym (N) skrev 2019-10-14 09:29:02 följande:

    Jag hade övervägt att faktiskt ringa polisen. Att hon ens lyckandes ringa dig och berätta allt detta när han kontrollerar henne såhär var nog tur!

    Alternativt kontakta en kvinnojour?

    Kontakta någon och rådfråga vad du ska göra? Kvinnojourer har erfarenhet och är vana att hantera sånthär så de kommer säkert veta vad som ska göras.

    All lycka till, jag lider verkligen med din vän. Hon måste befinna sig i en fruktansvärd situation.


    Ja han va och köpte cigaretter så de va ett ganska kortfattat snabbt samtal..

    Hon vill inte kontakta någon myndighet pga rädsla då hennes syster tydligen fick massa skit av socialen med sina barn efter det.

    Vad ska man säga till polisen då?

    Är rädd att det kanske inte gör något och så får hon ännu mer skit?

    Ja detta är verkligen en helt absurd sits, och som vän känner man sig maktlös.

    Jag vill verkligen hjälpa henne på rätt sätt för att det ska bli så bra som möjligt.
  • Anonym (Hur?) Trådstartaren
    Mon 14 Oct 2019 09:46
    #8
    pyssel skrev 2019-10-14 09:45:14 följande:

    Detta betyder att det finns barn?


    Hon har inga egna men han har två äldre barn!
  • Anonym (Hur?) Trådstartaren
    Mon 14 Oct 2019 09:47
    #9
    Anonym (Hur?) skrev 2019-10-14 09:46:32 följande:

    Hon har inga egna men han har två äldre barn!


    Som hon tagit sig an som sina egna :/!
  • Anonym (Hur?) Trådstartaren
    Mon 14 Oct 2019 09:49
    #10
    Duppedu skrev 2019-10-14 09:45:07 följande:

    Förklara för henne att han är psykiskt sjuk, har vaneföreställningar och behöver vård. Att han eftersom han varit våldsam tidigare inte är en beräknelig människa hon kan lita på och att om hon bryr sig om sin egen psykiska och fysiska hälsa måste lämna honom.

    Säg att hon får sova på din soffa och ev. kontakta kvinnojour och rådfråga.

    Fråga henne också vilket råd hon hade gett till dig om du blivit misshandlad och hållen fången i ditt eget hem.


    Tror hon sa att han verkar ha psykos, men kan jag då göra något för att han får vård?

    Jag sa att hon får komma hit men hon vill inte lämna hans barn själva med honom (hon har två bonusbarn som hon är som en mamma till). Så de verkar vara en knivig sits liksom.
  • Anonym (Hur?) Trådstartaren
    Mon 14 Oct 2019 10:19
    #14
    pyssel skrev 2019-10-14 09:57:15 följande:

    Orosanmäl om de är hemmavarande och under 18, eller ff går i skolan. Genast!


    Dom är över 18 tror jag.
  • Anonym (Hur?) Trådstartaren
    Mon 14 Oct 2019 10:20
    #15
    Duppedu skrev 2019-10-14 09:51:36 följande:

    Nej det kan du inte, om de inte är en direkt fara för sig själv eller andra går det inte att tvinga någon till vård.

    Du skulle däremot kunna göra en anonym orosanmälan till socialtjänsten...


    På honom?
  • Anonym (Hur?) Trådstartaren
    Mon 14 Oct 2019 10:29
    #18
    LoveRain skrev 2019-10-14 10:27:11 följande:

    Hon behöver komma därifrån! Kan låta drastiskt men det är fara för hennes liv om hon stannar där hon är!

    Om hon hör av sig om misshandel pågår just få eller hon hör av sig och betittar att han håller henne hemma från jobbet så ska du ringa polisen!

    Du kan ringa polisen nu också och berätta situationen och trycka på att han är en fara för sig själv och andra.


    Okej, jag ska kontakta polisen och i vart fall fråga om de kan hjälpa till på något sätt.
  • Anonym (Hur?) Trådstartaren
    Mon 14 Oct 2019 10:42
    #20
    LoveRain skrev 2019-10-14 10:33:30 följande:

    Gör det!

    Sedan kan du även ringa Kvinnofridslinjen och få lite råd huruvida kan gå tillväga också.

    Vilken bra vän du är! All kärlek till dig!


    Jag ringer båda :)!

    Tack för dina fina ord, det värmer!
Svar på tråden Total kontroll över min vän!!