• Anonym (Ts)

    Fångar skolhälsovården upp alla överviktiga barn?

    Bara nyfiken. Reagerar skolhälsovården på barns övervikt och hur agerar man? Utifrån flera trådar om barns övervikt som ökar kraftigt i samhället och att jag också har ett barn i bekantskapskretsen med rätt mycket övervikt så undrar jag om det är standard att skolan fångar upp detta och framför allt hur man agerar?

  • Svar på tråden Fångar skolhälsovården upp alla överviktiga barn?
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2019-10-14 12:55:20 följande:

    Bara nyfiken. Reagerar skolhälsovården på barns övervikt och hur agerar man? Utifrån flera trådar om barns övervikt som ökar kraftigt i samhället och att jag också har ett barn i bekantskapskretsen med rätt mycket övervikt så undrar jag om det är standard att skolan fångar upp detta och framför allt hur man agerar?


    Nej, ibland missar skolhälsovården saker.
  • Anonym (nja)

    Jag tror det beror på hur skolhälsovården ser ut. I småskolan här är den nästan icke-existerande. I skolan ovan är barnen så pass stora att de lätt gör som de vill när de kallas till skolsköterskan.

  • Anonym (E)

    Utifrån min erfarenhet så är de rätt nitiska på att kontrollera barns vikt idag jämfört med vad jag upplever från min egen barndom.

    I mina barns klasser så har typ hälften av barnen med föräldrar gått på extra kontroller pga vikt. Många av dessa barnen är inte ens överviktiga men deras viktkurvor pekar för mycket uppåt så det är en förebyggande åtgärd.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (E) skrev 2019-10-14 13:48:12 följande:
    Utifrån min erfarenhet så är de rätt nitiska på att kontrollera barns vikt idag jämfört med vad jag upplever från min egen barndom.

    I mina barns klasser så har typ hälften av barnen med föräldrar gått på extra kontroller pga vikt. Många av dessa barnen är inte ens överviktiga men deras viktkurvor pekar för mycket uppåt så det är en förebyggande åtgärd.
    Men vad gör man då? Bara kontrollväger? Får barnen och föräldrarna dietiststöd?
  • Furienna
    Anonym (Ts) skrev 2019-10-15 20:46:52 följande:

    Men vad gör man då? Bara kontrollväger? Får barnen och föräldrarna dietiststöd?


    Eller så kan man accepteta att alla inte kan vara magrs som tändstickor.
  • Anonym (Ts)
    Furienna skrev 2019-10-15 20:53:51 följande:
    Eller så kan man accepteta att alla inte kan vara magrs som tändstickor.
    Eller så får man bara acceptera att vissa är deprimerade så att de inte orkar gå ut genom dörren...

    (du hade lite otur när du tänkte nu va, när du tyckte att ett barns lidande är värt viktigt än andras)
  • Anonym (Fun)
    Anonym (Ts) skrev 2019-10-15 21:01:19 följande:

    Eller så får man bara acceptera att vissa är deprimerade så att de inte orkar gå ut genom dörren...

    (du hade lite otur när du tänkte nu va, när du tyckte att ett barns lidande är värt viktigt än andras)


    Va?
  • Anonym (mamma)

    Har en son som blev överviktig. Vi fick gå på många extra kontroller. vi fick träffa dietist på sjukhuset och skriva matdagbok på allt han åt. Det fick vi göra många gånger. De hittade inget fel i hans mat. Däremot visade det sig att han har problem med ämnesomsättningen i hjärnan. En biverkning som han fick efter att han fick  inflammation i lilla hjärnan som han fick pågrund av att han hade vattenkoppor som barn. Det inte kan åtgärdas. Hur mycket han än tränar och äter minimalt med kalorier så kommer han alltid väga lite för mycket.  

  • Furienna
    Anonym (Fun) skrev 2019-10-15 21:11:54 följande:

    Va?


    Ja, jag begrep inte heller vad TS snackade om där.

    Men sak är i alla fall säker: Ett barn lider mer av bantningshets från vuxna än av ett par kilo övervikt.
  • got

    Jag tror att du är lite fel ute om du per automatik tror att alla överviktiga barn lider. De barn som upplever ett hinder kring sin vikt, alltså inte orkar leka som de vill eller känner obehagvid ombyte osv mår förmodligen dåligt av sin vikt men det är ju långt ifrån alla överviktiga som har dessa problem.

    Är själv lärare och ser att olika barn växer på olika sätt. Under en period kan någon vara rund för att ett halvår senare ha haft en växtspurt och därmed smalnat av. På min skola väger skolsköterskan barnen extra gånger, när hon ser att barnen har ökat oproportionerligt mycket i vikt i förhållande till sin kurva eller om de är överviktiga redan nör de börjar skolan. Hon tar dessutom kontakt med hemmet om hon märker att ?det går åt fel håll? och ökningen av vikten är ihållande. I de fall det behövs remitterar hon vidare till barnmottagningen på sjukhuset.

Svar på tråden Fångar skolhälsovården upp alla överviktiga barn?