• Anonym (Mina80)

    3 årig dotter säger att fröken slog henne

    Hej!

    Min dotter som är 3 år säger att en av fröknarna slog henne på handen på dagis. Och jag frågar henne varför och då svarar hon att fröken säger lyssna. Jag tror på min dotter, hon brukar alltid tala sanning. Har hon gjort fel så brukar hon säga direkt att det var hon. Jag rabblade upp namnen på alla fröknar och frågade om de var snälla, och alla utom den som slog henne var snälla tyckte hon. Då säger jag till henne att fröken absolut inte får slå henne och då tittar hon på mig och sen kramar och pussar hon mig. Det känns absolut inte tryggt att detta händer. Jag kommer ta upp det med denna person och undrar om jag även ska säga till chefen?

  • Svar på tråden 3 årig dotter säger att fröken slog henne
  • LoveRain
    AndreaBD skrev 2019-10-15 10:28:50 följande:

    3-åringar ljuger inte, utan de förstår inte ens skillnaden mellan lögn och sanning. Det är snarare det som är det tokiga här. 


    Ja, precis de blandar ihop verklighet och fantasi.
  • Anonym (Lfldldn)
    Anonym (A2) skrev 2019-10-15 11:47:12 följande:

    Så då är du beredd imorgon när dottern berättar på förskolan att du slagit henne?

    För eftersom din dotter aldrig ljuger, så ska de ju anmäla dig...


    Men man kan ju inte sitta på ett forum och anta att det inte har hänt heller. Det kan man omöjligt veta. Att påstå att barn bara ljuger eller har mycket fantasi tycker jag är fel. Jag fattar hur man menar. Men även om det är ett litet barn så kan ändå vuxna vara dumma mot barn. Det KAN ju ha hänt menar jag. Om det har det så är det ju hemskt. Man måste ju ändå ifrågasätta det och lyssna på vad barnet säger
  • Anonym (Lfldldn)

    Förhoppningsvis har det ju inte hänt. Men att sitta här och säga det inte var det och hon ska glömma det. Alltså nej?

  • Anonym (J)
    Anonym (A2) skrev 2019-10-15 11:44:50 följande:

    Konstigt, varför skulle de inte anmäla?

    Ponera att det är TS dotter som säger det, hon ljuger ju aldrig, enligt TS. Ska man då låta bli att anmäla och istället prata med föräldern, som naturligtvis  inte har problem med att ljuga, och sedan låta det vara?


    Absolut , men samtidigt är det en konstig och ologisk resonemang att föräldern ska man genast anmäla , medan förskolepersonalen ska man prata istället...

    Om man slår barn och eller ljuger beror på individen , inte om hen är förälder eller förskollärare i sammanhanget.
  • Anonym (LL)
    Anonym (J) skrev 2019-10-15 13:29:00 följande:

    Absolut , men samtidigt är det en konstig och ologisk resonemang att föräldern ska man genast anmäla , medan förskolepersonalen ska man prata istället...

    Om man slår barn och eller ljuger beror på individen , inte om hen är förälder eller förskollärare i sammanhanget.


    Fast nu är det ju lagstadgat hur förskolan ska gå tillväga om barnet berättar om våld hemifrån. Inte tvärtom.
  • AndreaBD
    Anonym (Lfldldn) skrev 2019-10-15 12:16:45 följande:
    Men man kan ju inte sitta på ett forum och anta att det inte har hänt heller. Det kan man omöjligt veta. Att påstå att barn bara ljuger eller har mycket fantasi tycker jag är fel. Jag fattar hur man menar. Men även om det är ett litet barn så kan ändå vuxna vara dumma mot barn. Det KAN ju ha hänt menar jag. Om det har det så är det ju hemskt. Man måste ju ändå ifrågasätta det och lyssna på vad barnet säger
    Oavsett så blir det kan det vara ganska negativt för barnet om det blir en stor grej av det. Då utgår jag ifrån att det antagligen inte har hänt något farligt
  • AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2019-10-15 13:29:00 följande:
    Absolut , men samtidigt är det en konstig och ologisk resonemang att föräldern ska man genast anmäla , medan förskolepersonalen ska man prata istället...

    Om man slår barn och eller ljuger beror på individen , inte om hen är förälder eller förskollärare i sammanhanget.
    Jo visst, men det är mindre sannolikt att en förskollärare gör det, eftersom det ju oftast finns vittnen också. 
  • Anonym (J)
    Anonym (LL) skrev 2019-10-15 14:00:36 följande:

    Fast nu är det ju lagstadgat hur förskolan ska gå tillväga om barnet berättar om våld hemifrån. Inte tvärtom.


    Det innebär inte att föräldrar inte kan anmäla personalen i samma situation.
  • Anonym (J)
    AndreaBD skrev 2019-10-15 14:31:17 följande:

    Jo visst, men det är mindre sannolikt att en förskollärare gör det, eftersom det ju oftast finns vittnen också. 


    Det kan stämma rent statistiskt , men flera personer som jobbar på skola/förskola osv. har blivit dömda för misshandel och övergrepp på barn , så man kan inte heller ta för givet att ev. vittnen avskräcker just de fåtal sjuka individer som skulle göra någonting sådant.
  • Anonym (OMG)

    Skulle bara bli glad om mina barns fröknar säger till mina barn på skarpen om dom inte lyssnar. Självklart inte slå, men ibland måste man ju ta tag i barnen för att få deras uppmärksamhet.

    Jobbar även på förskola och många barn är inte på fsk som hemma. Vissa är craaaazy! Häromdagen ville inte ett barn lyssna på min kollega, barnet tjata och tjata om en sak och min kollega sa att om du inte lyssnar får du gå ner. Hen satt i kollegans knä, tillslut lyfte hon ner barnet varpå barnet skriker ?ajajaj titta vad du gjorde, detta ska jag tala om för min pappa?. Barnet hade rödfärg kvar på armarna efter att ha målat. En annan kollega ser även detta och hon tog inte hårt i barnet. Detta barn är också 3år.

  • 1234568
    Anonym (OMG) skrev 2019-10-15 20:07:00 följande:

    Skulle bara bli glad om mina barns fröknar säger till mina barn på skarpen om dom inte lyssnar. Självklart inte slå, men ibland måste man ju ta tag i barnen för att få deras uppmärksamhet.

    Jobbar även på förskola och många barn är inte på fsk som hemma. Vissa är craaaazy! Häromdagen ville inte ett barn lyssna på min kollega, barnet tjata och tjata om en sak och min kollega sa att om du inte lyssnar får du gå ner. Hen satt i kollegans knä, tillslut lyfte hon ner barnet varpå barnet skriker ?ajajaj titta vad du gjorde, detta ska jag tala om för min pappa?. Barnet hade rödfärg kvar på armarna efter att ha målat. En annan kollega ser även detta och hon tog inte hårt i barnet. Detta barn är också 3år.


    Min dotter var bra på att ljuga redan som 3 åring. Så 3 åringar kan visst ljuga.

    Håller med dig, en dagis fröken måste kunna tillrättavisa ett barn. Självklart inte slå, men att ta i barnet för att få uppmärksamheten ser jag inget problem med.

    Att en 3 åring säger "ska berätta åt pappa"..betyder ju att pappan redan haft någon sorts disskution om saken med sin 3 åring..

    Föräldrar i Sverige blir bara galnare och galnare..
  • AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2019-10-15 15:00:56 följande:
    Det kan stämma rent statistiskt , men flera personer som jobbar på skola/förskola osv. har blivit dömda för misshandel och övergrepp på barn , så man kan inte heller ta för givet att ev. vittnen avskräcker just de fåtal sjuka individer som skulle göra någonting sådant.
    Ja, men det är då dem sjuka individerna medans den här förskolläraren antagligen bara har visat lite fysiskt att barnen inte ska göra så.
  • Anonym (Överdrivet)

    Känns som att TS förstorar upp händelsen och överdrivet ganska rejält.

    Kanske dotter pillade på något trots tillsägning

Svar på tråden 3 årig dotter säger att fröken slog henne