• Anonym (?)

    Längtar män efter barn, familj och romantik?

    Som frågan lyder i titeln: Dagdrömmer någonsin ni män om familj, barn och romantik? Längtar efter det? 

    Undrar då typ alla killar jag varit tillsammans med inte verkar längta efter dessa saker på samma sätt som jag gör, (och får för mig att många kvinnor gör, fördomsfull som jag är). 

    Drömmer ofta om att hitta min själsfrände, gifta oss, köpa hus och skaffa barn. Vill även ha ett fortsatt romantiskt förhållande med min partner där vi anstränger oss för att behålla glöd och pirr så mycket det går. Kan dagdrömma om huset ska se ut. Om att vara gravid och ta hand om barn. Kan längta efter detta så sjukt mycket, det liksom känns i hela kroppen. Men jag har aldrig träffat en kille som verkar känna likadant. Även om de vill ha barn någon gång så verkar det inte vara lika storslaget som för mig.

    Även typ alla killar jag träffat har ansträngt sig i början och verkligen visat känslor, för att sedan sunka ner sig totalt och aldrig någonsin bry sig igen om romantiska gester. Tex. bjuda på dejt av något slag, blommor, presenter, en gullig lapp eller vad som helst. För dem verkar sex vara det mest romantiska... Vilket det såklart kan vara, men behöver romantik först annars blir detta klämmande på bröst sjukligt irriterande i slutändan. Är väldigt "romantisk" själv och ger mycket sånt till min partner men får aldrig igen när 1-2 år har gått... Vilket har resulterat i att jag tappar känslor. Man känns mer som vänner/syskon tillsist och ibland känns det som att sex är det ända de vill ha ut av förhållandet... Vill ha en livspartner! Som älskar att se mig, prata med mig och leva med mig. Har även känts i de förhållanden jag haft att det alltid är på mig ansvaret ligger i att hålla koll på relationens hälsostatus, ta upp och lösa gemensamma problem med mera. Känns som relationer inte upptar killars tankar på samma sätt...

    Kanske lite luddig titel och trådstart men nyfiken på om det finns kvinnor som känner igen sig och hur ni män tänker helt enkelt.

    Förstår ju att alla är olika på individnivå bland både män och kvinnor. Kanske har jag bara träffat fel killar. (2-3 st) Men känns ibland som att det är något som faktiskt är generellt. Vad tänker ens män på? Drömmer ni någonsin om något?

  • Svar på tråden Längtar män efter barn, familj och romantik?
  • Anonym (/)

    Ja jag drömmer om familj med fru barn villa. Kanske inte vovve men inte omöjligt om resten av familjen ville det.

  • Rudbeckius

    Började känna så som 25-åring. Byggde upp familj som kraschade efter 27 år. Gjorde mitt bästa. Skaffade ny familj som jag är mycket mån om och försöker värna omsorg och romantik. Inte alltid så lätt...Glad

  • Deacon Blues

    Skulle tro att män generellt sett längtar efter barn, familj och romantik precis lika mycket som kvinnor gör. Däremot saknar nog många män insikt i hur man åstadkommer detta, hur man bär sig åt/inte bär sig åt. En slags fumlighet skulle man kanske kunna säga.

  • Anonym (Jasmime)

    Klart att män också längtar på samma sätt. Men jag tror att de använder andra uttryck för samma sak.

    Jag har upptäckt att romantik kan betyda 681 olika saker för en man men mycket sällan handlar det om uppvaktning och "lull lull" som det vi kvinnor menar med romantik.

    Jag har fått erfara att få blommor, fina middagar, prata djupa saker, månskenspromenader, ge komplimanger, gåvor och smycken, rosblad, tända ljus och massage, bistå med Alvedon och näsdroppar etc handlar om att vara en gentleman - inte att vara romantisk. Att bry sig om sin dejt/partner med omsorg och respekt är inte romantik utan att vara uppfostrad, artig och en gentleman. Kanske också att vara djup.

    Romantik för många män ja då är de redan halvvägs in i sängkammaren med lockande lättklätt, hångel i soffan, tuttkläm, mysbelysning, vinglas och pizza, gemensam dusch, barnledig etc.... Å andra sidan kan det vara samma sak som att tanka bilen åt en, köpa den där chokladbiten, koka morgonkaffet, hänga upp tvätten eller köpa den där köksprylen han vet att jag vill ha... Det är också romantiskt.

    Har upplevt att många missar det här och tar det på fel sätt. Att killen som köpt en bakmaskin är fantasilös och tråkig faktiskt har utfört en romantisk handling.

    Pratar man på dejtstadiet om romantik och barn bör man veta om att samma sak kan uttryckas på olika sätt.

  • louisa83
    Anonym (Jasmime) skrev 2019-10-14 19:18:50 följande:

    Klart att män också längtar på samma sätt. Men jag tror att de använder andra uttryck för samma sak.

    Jag har upptäckt att romantik kan betyda 681 olika saker för en man men mycket sällan handlar det om uppvaktning och "lull lull" som det vi kvinnor menar med romantik.

    Jag har fått erfara att få blommor, fina middagar, prata djupa saker, månskenspromenader, ge komplimanger, gåvor och smycken, rosblad, tända ljus och massage, bistå med Alvedon och näsdroppar etc handlar om att vara en gentleman - inte att vara romantisk. Att bry sig om sin dejt/partner med omsorg och respekt är inte romantik utan att vara uppfostrad, artig och en gentleman. Kanske också att vara djup.

    Romantik för många män ja då är de redan halvvägs in i sängkammaren med lockande lättklätt, hångel i soffan, tuttkläm, mysbelysning, vinglas och pizza, gemensam dusch, barnledig etc.... Å andra sidan kan det vara samma sak som att tanka bilen åt en, köpa den där chokladbiten, koka morgonkaffet, hänga upp tvätten eller köpa den där köksprylen han vet att jag vill ha... Det är också romantiskt.

    Har upplevt att många missar det här och tar det på fel sätt. Att killen som köpt en bakmaskin är fantasilös och tråkig faktiskt har utfört en romantisk handling.

    Pratar man på dejtstadiet om romantik och barn bör man veta om att samma sak kan uttryckas på olika sätt.


    Precis. Den där gentlemannabiten som du nämner, det är bara nåt som de har lärt sig att man ska göra och att tjejer tycker om (och att de måste komma ihåg anniversaries och sånt).

    Den andra delen du nämner, det är det som kommer från hjärtat. Därför betyder den mycket mer.

    Killar visar sin kärlek genom handlingar i vardagen. Inget extravagant. Iallafall så är det min erfarenhet. Jag har förstått det mer och mer med åren och nu uppskattar jag det mer. Min man hämtar mig varje dag efter jobbet med bilen så jag ska slippa gå. Detta är ett exempel på en sån handling.

    Jag har också tänkt på det där, hur mycket män egentligen verkligen tänker på att de vill ha familj innan de skaffar en. Det verkar ju som att de inte tänker alls. Jag tror att de tänker på det, för sig själva. Jag tror sällan att de sitter och pratar om det med sina killkompisar??? Det här med män och barnlängtan...vet inte hur naturligt det känns för dem att prata om det öppet? Men man ser ju också hur lyckliga de flesta män är när de väl gifter sig och får sitt första barn. Är det en längtan som de flesta haft även innan de träffat den rätta, eller kommer de känslorna efteråt? Upplysning tack.

    Undantaget är i och för sig min kusin som var 40 och var väldigt ärlig med att han hade en sån himla barnlängtan och att han brydde sig inte ens om vem som skulle bli mamman, nästa förhållande skulle här göras barn! Och så gjordes det barn också. De själva skildes två år senare...;)
  • Anonym (olof)

    Du träffar ansvarsrädda småpojkar. Träffa män istället så får du se på annat.

  • Fjäril kär

    Ja såklart att män längtar också.

    Vad gäller barnlängtan är dock vi kvinnor milslångt i förväg på den punkten eftersom vi bokstavligen känner av "befrukta-mig-nu" - känslan på annat sätt. Män kan inte riktigt visualisera det på samma sätt.

  • Anonym (?)
    Fjäril kär skrev 2019-10-15 16:15:47 följande:

    Ja såklart att män längtar också.

    Vad gäller barnlängtan är dock vi kvinnor milslångt i förväg på den punkten eftersom vi bokstavligen känner av "befrukta-mig-nu" - känslan på annat sätt. Män kan inte riktigt visualisera det på samma sätt.


    Tack för alla intressanta svar!

    Intressant det du skrev. Jag är bara 22 men har senaste typ 2 åren längtat SÅ efter barn.  Det kom från ingenstans. Vet rationellt att jag inte är redo än mentalt, ekonomiskt och liknande. Behöver få vara ung ett tag till. Men än dock är det som att min livmoder värker som faaaan ibland av längtan. Kan känna precis som du skriver "befruka mig NU! Vill vara gravid NU!" Kan tom. känna sorg över att inte kunna skaffa barn än ibland. Knäppt.

    Visste inte att det var en grej men då är det alltså en biologisk drift? Visste inte att fler kände så faktiskt haha. 
  • Anonym (FIFA)

    Tjohoo :)

    Den bilden jag har är att många män verkar vara lite "sena" med att längta efter just barn. Kvinnor (generellt sett) vill gärna ha barn mellan 27-40 medan män verkar börja mkt senare, typ 43-47 års ålder. Har ingen statistik på detta men bara erfarenhet.

    Sedan undrar jag en sak, min pappa sa en sak (då min väninna hade just det här problemet. Hennes man sa nej till barn, hon trodde han skulle ändra sig, nu när hon närmar sig 40 är hon nära att lämna mannen då hon vill ha barn). Min pappa sa då "män som oftast säger "jag vill inte ha barn" menar egentligen "jag vill inte ha barn med (just) dig (kvinnan). Stämmer det tror ni?

Svar på tråden Längtar män efter barn, familj och romantik?