• Mon 14 Oct 2019 18:09
    1085 visningar
    8 svar
    8
    1085

    Förändrad livmodertapp

    Just innan jag plussade kände jag en liten, liten knöl på livmodertappen. Och nu sen nån vecka tillbaka känns den mjuk, lite öppen och inte riktigt knölig men den har iaf ändrat "ytskikt" om man kan kalla det så. Är bara gravid i vecka 9 och försökt läsa på men allt det står är att den mjukar upp sig innan förlossning och att den tills dess ska vara helt stängd och hård. Kan det vara cellförändringar eller är detta helt normalt i tidig graviditet? Ska såklart kontakta min BM men är just nu väldigt orolig för cellförändringar. Nån som känner igen sig? Är första barnet, alltså ingen omföderska, har haft ett MA innan runt nyår.

  • Svar på tråden Förändrad livmodertapp
  • Wed 16 Oct 2019 13:06
    #1

    Ingen som vet nått? Barnmorskan har inte haft nån telefontid o oron äter upp mig. Den känns nästan ännu konstigare nu :/

  • Wed 16 Oct 2019 13:17
    #3
    Anonym (?) skrev 2019-10-16 13:13:52 följande:

    Menar du att du har som knottror på livmodertappen?


    Nja den är inte knottrig direkt, vet inte hur jag ska förklara. Men den är mjuk och är inte slät som den ska och brukar vara. Det började med att jag hade en liten knottra på den o sen har det blivit mer o mer. Antar att den börjat förändras iom graviditeten men ska den verkligen bli såhär?
    Anonym (?) skrev 2019-10-16 13:13:52 följande:

    Menar du att du har som knottror på livmodertappen?


  • Wed 16 Oct 2019 13:28
    #6
    Anonym (?) skrev 2019-10-16 13:20:04 följande:

    Det kan bero på endometrios, det kan kännas som knottror på livmodertappen när man har det. Endon växer av hormoner och härdarna (knottror) är olika stora beroende på var i menscykeln man är.

    Vid graviditet går endo i vila.


    Har faktiskt misstänkt endo under en tid tillbaka, även läkarna har det då jag ibland fått så svåra smärtor att jag svimmat och fått åka ambulans till akuten flera gånger vid mens. Det här har ju börjat med graviditeten så låter rimligt. Men ska kanske ändå boka ett cellprov så jag slipper oroa mig, är bara 21 så inte blivit kallad dit nånting, tror det är från 23 års ålder. Alltså aldrig tagit ett cellprov.

    Tack för svaren! Finns det nån mer som har nån tanke som kan lugna mig lite är det såklart väldigt välkommet.
  • Wed 16 Oct 2019 21:09
    #8
    Anonym (Samma) skrev 2019-10-16 17:46:42 följande:

    Jag hade samma och blev orolig så jag tog ett cellprov hos barnmorskan. Hon sade att det var normalt och provet visade inget. Ta ett cellprov du med.


    Fick tag i en sjuksköterska som trodde att det var hormonellt, ska ringa imorgon till bm o boka in tid för det ändå. Tack!
Svar på tråden Förändrad livmodertapp