• Anonym (orolig)

    11-årig tjej med komplex. Vad gör man!?

    Har en bonusdottern som inte har en ålderstypisk kropp. Hon börjar få former med större rumpa och större lår. De flesta andra i hennes klass är spinkiga och smala och hon har otroligt komplex över detta.

    Hon vägrar använda något annat än stora pösiga kläder och alla 30 par andra byxor hon har i garderoben ratar hon med anledning av att hon har "tjocka lår" och det "ser fult ut". Hon vill se ut som alla andra. Har försökt prata med henne om detta och att alla det olika ut och försökt på alla sätt och vis.

    I perioder ska hon läsa på alla förpackningar innan hon äter. Se om saker innehåller socker. Frågar om saker är nyttiga osv.

    Är orolig att detta snart kommer utvecklas till någon ätstörning eller liknande. Vad gör man!?

    Som det ser ut just nu går hon runt i likadana kläder VARENDA dag och vägrar ta på sig något annat...

  • Svar på tråden 11-årig tjej med komplex. Vad gör man!?
  • Anonym (Dennadär)

    Hjälp henne att hitta nyttiga sätt att äta. Inte dieter utan en god sund kosthållning. Ni kan kolla hur mycket man behöver av diverse näringsämnen på livsmedelsverket tex. Sen kan ni ju börja träna nått tillsammans kanske.

    Visa henne att man kan vara sund. Sen får du helt enkelt förklara att alla utvecklad olika och hon kommer snart inte se likadan ut. Att alla är osäkra på sina kroppar även de snyggaste tjejerna i världen.

  • Praktisk58

    Och du är rädd att hon ska äta nyttigt och få sockerbrist.

  • Panduro
    Praktisk58 skrev 2019-10-14 20:33:41 följande:

    Och du är rädd att hon ska äta nyttigt och få sockerbrist.


    Varför tror du det?
  • Anonym (o)
    Anonym (Dennadär) skrev 2019-10-14 20:32:56 följande:

    Hjälp henne att hitta nyttiga sätt att äta. Inte dieter utan en god sund kosthållning. Ni kan kolla hur mycket man behöver av diverse näringsämnen på livsmedelsverket tex. Sen kan ni ju börja träna nått tillsammans kanske.

    Visa henne att man kan vara sund. Sen får du helt enkelt förklara att alla utvecklad olika och hon kommer snart inte se likadan ut. Att alla är osäkra på sina kroppar även de snyggaste tjejerna i världen.


    NEJ! Fokus ska ej vara på mat och träning som om det vore där problemet ligger. Det enda det som du föreslår kommer att leda till är mer ängslighet över kroppen, mat kommer att bli skamfullt. I flickans huvud kommer de känslor och tankar hon redan har om sig själv att bekräftas - att det är fel på hennes kropp.

    TS - i januari kommer den här boken ut: www.adlibris.com/se/bok/livsviktigt-en-handbok-i-kroppspositivt-foraldraskap-9789137154978
  • LoveRain

    Fundera på hur ni pratar om egna och andras kroppar hemma.

    Ge henne böcker som handlar om vad som händer i puberteten.

    Fokusera mer på vad kroppen kan göra än hur den ser ut. Gör aktiviteter, prata om hur kroppen fungerar, hur fantastiskt det är att kroppen fungerar och ger oss möjlighet att göra en massa roliga saker.

  • Anonym (orolig)
    Anonym (Dennadär) skrev 2019-10-14 20:32:56 följande:

    Hjälp henne att hitta nyttiga sätt att äta. Inte dieter utan en god sund kosthållning. Ni kan kolla hur mycket man behöver av diverse näringsämnen på livsmedelsverket tex. Sen kan ni ju börja träna nått tillsammans kanske.

    Visa henne att man kan vara sund. Sen får du helt enkelt förklara att alla utvecklad olika och hon kommer snart inte se likadan ut. Att alla är osäkra på sina kroppar även de snyggaste tjejerna i världen.


    Vi äter redan nyttigt. Hon äter inte speciellt mycket socker. Tycker det däremot är fel att börja träna tillsammans etc det är som att bekräfta åt henne att hon är tjock, vilket hon inte är.

    Vi har förklarat otaliga gånger det du skrev sist.
  • Anonym (orolig)
    Praktisk58 skrev 2019-10-14 20:33:41 följande:

    Och du är rädd att hon ska äta nyttigt och få sockerbrist.


    Hur tänker du nu?
  • Anonym (K)

    Åh jag känner såväl igen mig själv. Jag var 12 tror jag när jag började utveckla former framför allt höfter lår och rumpa. När jag var 13 hade ingen annan en ens i närheten så stor rumpa som jag hade och åh vad jag både skämdes och hatade det. Gjorde allt för att dölja den. Mamma gjorde sitt bästa att förklara hur alla utvecklas olika och att jag inte alls var udda, andra skulle utvecklas likadant senare medan andra knappt skulle få former. Och många skulle blir missnöjda med vad de hade eller inte hade. Men i den åldern lyssnar man inte på sånt. Det är bara nuet som gällde och i nuet hade jag en jätterumpa som både killarna och tjejerna i klassen kommenterade.

    Var där för henne och låt henne för guds skull inte tro hon behöver banta eller liknande.

  • Ignoramus

    Man blir för fan mörkrädd av det mesta i det här kommentarsfältet. En 11-åring tycker att hon har tjocka lår - försök arbeta bort låren på olika sätt!!! Nej, det är en pissig period i livet och det är svinjobbigt att vara först eller sist genom den.

    Men den är lyckligtvis rätt kort. Låt henne ha samma pösiga kläder varje dag om det får henne att känna sig bättre. Gör väl ingenting. Fult av de andra barnen att stirra och kommentera, det är väl snarare deras föräldrar som hade behövt rycka in här.

    Det där med att kolla förpackningarna låter dock oroväckande. Försök förklara att puberteten inte låter sig hindras av det. Hon kan förändra det lika lite som hon kan förändra sin naturliga hårfärg eller ögonfärg. Och hitta på roliga saker tillsammans som får henne att tänka på annat!

  • IceKitten

    Alltså svaren här... Självfallet är det inte rätt väg att börja prata om kostråd, träning osv. Hennes former kommer fortsätta utvecklas oavsett så länge hon inte får anorexia eller något.

    Sedan, jag vet exakt hur hon känner sig. Jag fick bröst och rumpa långt innan alla andra och jag har väldigt mycket former dessutom (inte fett...).

    Mitt råd är att låta henne gå i sina pösiga tröjor, tjat om andra kläder sätter bara ytterligare fokus på utseendet, jag gjorde exakt samma sak och hade något tvingat på mig något figursytt hade jag bara fått ångest. Sedan dels att förklara för henne att alla ser olika ut och det är helt ok, bara när det finns anledning att förklara dock (typ om hon drar upp det själv eller när hon läser på förpackningarna) men att låta det vara annars. Du kan till exempel leta upp lite kändisar med hälsosamma kurvor (alltså inte Kardashians osv) och visa henne att folk hyllar dem just för sina figurer, alla måste inte se ut som Gigi Hadid. Självfallet ska hon inte få räkna kalorier och annat sådant trams.

    Sannolikt kommer mycket av detta gå över när hon blir större och hennes vänner börjar komma ikapp.

Svar på tråden 11-årig tjej med komplex. Vad gör man!?