• Anonym (mamma­)
    Mon 14 Oct 2019 21:52
    399 visningar
    10 svar
    10
    399

    I stället för fritids för 11-åring?

    Jo, så här är det att mitt äldsta barn går i femman. Han har plats på fritidsklubben som skolan anordnar men är nästan aldrig där för ingen av hans kompisar är där. Så nu började jag och pappan (vi bor inte ihop) prata om att säga upp platsen. Problemet är att en gång i veckan har barnen en aktivitet som börjar två timmar efter att skolan slutar. Jag brukar hämta barnen en halvtimme innan, så det är 1,5 timmar som behöver fördrivas på något vis. Åker han hem hinner han vara hemma max en halvtimme innan han måste åka igen, mindre om bussarna inte går som de ska.

    Det känns orimligt att betala 800 kr för två-tre timmars vistelse per månad. Men vad ska barnet hitta på? Tror ni de kan vara flexibla och låta honom stanna de dagarna? Det är bara mina veckor som vi har det här problemet.

    Det enda säkra alternativet jag kommer på är att han ska gå till bibblan, den är en bit bort men inte lika långt som hem och på vägen för mig att hämta upp honom.

    Han får inte vara hos sin pappa tyvärr.

    Finns det andra lösningar?

  • Svar på tråden I stället för fritids för 11-åring?
  • Anonym (troli­gen)
    Mon 14 Oct 2019 21:57
    #1

    De kommer troligen inte att vara flexibla, det är många som behöver pussla och greja för att få det att gå ihop och får en måste alla få. 


    Biblioteket är väl jättebra om han kan vara där? Finns någon mor-eller farförälder annars? 

  • Mon 14 Oct 2019 21:58
    #2

    Han kommer ju inte få vara på fritids om ni väljer att sägs upp platsen, det säger ju sig självt. Låt han gå hem och äta mellis.

  • Anonym (Pappa­)
    Mon 14 Oct 2019 21:59
    #3

    Bibblan hördes jättebra.

    Finns det inte studieverkstad på skolan? Annars typ cafe kanske?

    Tänker att han borde hitta ett ställe där han kan passa på att göra läxor. Med lite effektivitet hinns det med många läxor på den tiden.

  • Smultr­onmarm­elad
    Mon 14 Oct 2019 22:10
    #4

    Fritidsgård?

  • Anonym (mamma­) Trådstartaren
    Mon 14 Oct 2019 22:13
    #5
    Anonym (troligen) skrev 2019-10-14 21:57:57 följande:

    De kommer troligen inte att vara flexibla, det är många som behöver pussla och greja för att få det att gå ihop och får en måste alla få. 

    Biblioteket är väl jättebra om han kan vara där? Finns någon mor-eller farförälder annars? 


    Jo det kanske blir för pyssligt för skolan. Inga släktingar i närheten tyvärr. Han skulle säkert kunna lösa många tillfällen med att gå till nån kompis men man kan ju inte räkna med att det funkar jämt.
    mammatill6 skrev 2019-10-14 21:58:28 följande:

    Han kommer ju inte få vara på fritids om ni väljer att sägs upp platsen, det säger ju sig självt. Låt han gå hem och äta mellis.


    Som sagt kommer han knappt hinna hem för att sen behöva vända. Det blir en lång dag ändå med aktiviteten så det vill jag helst undvika.
    Anonym (Pappa) skrev 2019-10-14 21:59:17 följande:

    Bibblan hördes jättebra.

    Finns det inte studieverkstad på skolan? Annars typ cafe kanske?

    Tänker att han borde hitta ett ställe där han kan passa på att göra läxor. Med lite effektivitet hinns det med många läxor på den tiden.


    De har något de kallar studiecafé på skolan men tyvärr inte just denna veckodag. Men han kan ju ta med sig skoldatorn till bibblan och göra läxor eller läsa, surfa osv om han inte har någon läxa. Det måste väl vara ok att en elvaåring hänger själv på biblioteket? Han är ingen stökig pojke.
  • Anonym (mamma­) Trådstartaren
    Mon 14 Oct 2019 22:14
    #6
    Smultronmarmelad skrev 2019-10-14 22:10:18 följande:

    Fritidsgård?


    Det är han för liten för tyvärr.
  • Mon 14 Oct 2019 22:18
    #7

    Biblioteket låter som ett utmärkt alternativ. 

  • Mon 14 Oct 2019 22:56
    #8

    Om han är med kompisar alla andra dagar, varför inte även denna dagen? Finns inga kompisar som går på samma aktivitet?

  • Anonym (Vanta pa aktivi­tetspl­atsen?­)
    Tue 15 Oct 2019 11:36
    #9

    Sager som manga andra - biblioteket later som en bra ide, likasa att ga hem till nagon kompis de ganger han kanner for det. Annars kanske han sjalv kan ta sig till aktiviteten (istallet for att ta sig hem) och sitta och gora laxorna dar istallet, om det finns nagon vra med bord/stolar, cafeteria eller linkande dar aktiviteten halls? Da slipper du dessutom stressa for att skjutsa honom och kommer dit tidigare (med de andra barnen) tack vare att du slapp omvagen om hans skola/biblioteket? Och sa tar du med dig mellis som han far nar du kommer (om det inte finns en cafeteria pa stallet eller om du inte redan skickat med nagot).

  • Wed 16 Oct 2019 21:27
    #10

    Jag tror inte de kommer att vara flexibla, och det tycker jag inte vore shysst mot de som betalar för sin plats heller. Antingen kan barnet åka hem, eller ta med en bok eller något annat som kan underhålla en stund och hitta en plats att vänta på. 

    Mina barn är 10 och 11, och båda har valt att gå hem efter skolan. Vi har fritidsklubbsplats åt dem ändå, men de går aldrig dit så vi kommer nog säga upp dessa. Det fungerar bra att de går hem. Iofs jobbar jag cirka 5 minuters promenad från hemmet så de kan enkelt komma till mig om de glömt nycklar eller liknande.

Svar på tråden I stället för fritids för 11-åring?