• Anonym (förälder)

    7 åring slagen i skolan

    Min 7åriga flicka går i 1a klass och har haft flera incidenter med en annan elev på skolan, som går i 4e klass. I över en månads tid har det vart nästan dagligen konflikter. Denna äldre kille är en allmänt stökig kille som angriper flera barn, både psykiskt och fysiskt. Nästan dagligen får hon höra saker som "du är så jävla ful, alla hatar dig", "din jävla hora" "alla tycker du är äcklig" osv. Sen har han slagit henne i ansiktet, sparkat henne i magen (hon hade smärta i revbenen i två dagar), putt henne för en hög rutschkana så hon föll och slog i bakhuvudet etc.

     Fritids informera mig om de första incidenter som inträffat, när det övergick till fysiska angrepp kontakta jag dotterns mentor som upprätta en anmälan och kontakta rektorn. Dom lovade att prata med henne dagligen, öka bevakningen kring henne på rasterna, kontakta pojkens lärare och vårdnadshavare. Trotts detta så fortsätter konflikterna. Dottern säger själv att hon låtsas behöva gå på toaletten när alla går ut på rast och sitter sedan kvar inlås för att slippa honom. Eller gömmer sig bakom jackorna i kapprummet. Detta har jag informerat om. 


    För övrigt är hon en väldigt snäll och glad tjej som trivs i klassen och har många vänner. Men dessa händelser får henne att tappa hoppet om lärarna och ovilja att gå till skolan. Jag har haft möte idag men hennes lärare, som givetvis håller med om att det inte är acceptabelt. Men hänvisar till rektorn gällande frågor ang handlingsplan. Jag kontaktar rektorn och får inga svar. Han kan inte diskutera något gällande pojken, föräldrarnas ställning eller vad dom ska sätta in för insatser. Om det inte hjälper att ha mer rastvakter, vad är nästa steg? Hur ska ni kunna ge min dotter en trygg skolmiljö som ni är skyldiga till? Han ber att få återkomma som vanligt.. 

    Jag har meddelat att jag kommer upprätta en anmälan till skolinspektionen, elevombudsmannen och en socialanmälan på pojken om detta fortlöper. 
    Men hur länge ska man vänta och ge skolan en chans att vidta åtgärder? Har jag rätt att kräva information om pojken? Eller rent av kräva att dom ordnar en elevassistent som bevakar honom? Ska jag själv ringa föräldrarna? 


     

  • Svar på tråden 7 åring slagen i skolan
  • Physalis

    Angående vad du kan få reda på så kan du inte få reda på saker angående pojken eller hans handlingsplan. Däremot ska du få veta handlingsplanen för din dotter. Hur skyddas hon, om det inte hjälper, hur ökar de skyddet?

    Det låter som att skolan gör en del, men inte tillräckligt för din dotters säkerhet. Att rektorn säger att han ska återkomma duger inte. Din dotter går i skolan varje dag och kan inte vänta på att de hittar på något bättre.

    Jag tycker att du kan kräva att eftersom pojken inte hindras av vuxnas närvaro, att pojken hålls på avstånd från din dotter. Såpass att han inte kan röra henne eller säga / skrika saker mot henne.

    Om de inte är villiga att göra vad som krävs för att din dotter ska slippa detta nu, så tycker jag att det är på sin plats att anmäla i nästa instans.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (B)
    Anonym (förälder) skrev 2019-10-15 11:28:17 följande:

    Jag var med henne i torsdags i skolan, och då skedde givetvis inget. Fredag var hon i skolan själv och då var han på henne på 2 av 3 raster. Nu har hon även en äldre bror på 12 år hon anförtrott sig till, och bett honom komma med kompisar och slå honom. Och jag har meddelat skolan att det är en risk dem får ta om inte detta upphör. Sonen är ju väldigt pepp på att åka dit på rasten med sina kompisar och "skrämma honom lite" jag har sagt att han får avvakta och ge skolan en chans. 


    Jag har varit med om liknande situationer med mina barn och från båda hållen.

    1.Sonen och hans klasskamrat höll på och retade en tjej i trean och när vi fick reda på det hade det redan pågått ett tag.

    Nej, du ska inte polisanmäla barn och anmäla rektorn och skolan oavsett hur frustrerad du känner dig. Samarbeta istället med skolan och ring pojkens föräldrar. Tycker du skulle ha gjort det så fort du fick reda på det här. Och löser det sig inte så kan skolan göra en hel del för att visa att det inte är accepterat. Sonen och hans kompis fick kränkningsanmälningar på sig varje gång de sa nåt kränkande till tjejen (de leder inte vidare men markerar för barnen att det är allvar) De fick sitta på möten med rektor och representant från trygghetsteamet varje gång och en anmälan skrevs. Självklart hade vi föräldrar snack med barnen och konsekvenser hemma varje gång. De fick en egen rastvakt och fick gå på rast under andra tiden än resten av klassen. Jag och den andra pojkens mamma kom och var med i skolan i en vecka och pojkarna tyckte det var så pinsamt så dom la av. Tjejen och hennes kompisar hade också retat pojkarna men de kallade henne för kränkande saker. Alla fick sitta på samtal och komma överens om en ?vapenvila? och det löste sig.

    2. Min tonåring blev utsatt för nätmobbning och det var helt hemska saker de skrev om henne. Jag ringde upp tjejernas mammor och mailade läraren skärmdumpar och föräldrarna löste det direkt.

    3. Dottern bråkade med ett gäng tjejer och dom skrev hemska saker om henne och hotade komma hem till oss och slå henne. Pågick en vecks och rektorn tog in på samtal utan att kunna lösa det och hotade med att stänga av dom. Jag var med dottern i affär?n en kväll och vi stötte på dom. Jag tog ett långt och lugnt samtal med dom alla och det löste sig.

    Kom ihåg att de är barn och du/ni är vuxna. Om du visar barn respekt så tar de till sig det du säger istället för att gå på och skrämma dom. Det kommer inte få honom att lägga av mot din dotter.
  • Anonym (förälder)

    Jag hade samtal igår med rektorn. Deras direkta åtgärd var just att öka bevakning på rasten, eftersom det inte hindra honom har dem ändrat hans rasttider nu. Så förhoppningen är att dom inte ska behöva träffas på alls på rasten. Hans föräldrar sitter i samtal med rektor och lärare just nu på morgonen. 

    Jag ville ta kontakt med pojkens föräldrar, men skolan påstår att dom inte fick ge information/telefonnummer. Dom fick heller inte berätta om föräldrar är underrättade eller deras syn på saken. Nu meddela rektorn att han kallat föräldrar till möte. Jag tycker också att det bästa är om skolan och föräldrar kan samarbeta för att få ett avslut. Men jag vet som sagt inte hur föräldrar tar det hela. 

    I morse lämna jag dottern till morgonfritids och allt verka ok. Men när jag var på parkeringen sprang dottern ikapp mig, gråtande och helt hysterisk och vänja om att inte bli lämnad där. Vi gick tillbaka till fritids, som inte ens märkt att hon lämnat lokalen. Jag påpeka just att hon är så upprörd iom incidenten med en annan elev, och dom var helt omedvetna. Jag tog med mig dottern till jobbet idag, och maila rektorn nu på morgonen och berätta om morgonen. Vi får se vart detta leder.

  • Anonym (Ö)

    Polisanmäl misshandeln! Hade hon varit 20+ så hade det polisanmälts, varför inte nu?

  • Giftskåneman
    Anonym (Ö) skrev 2019-10-16 12:25:44 följande:

    Polisanmäl misshandeln! Hade hon varit 20+ så hade det polisanmälts, varför inte nu?


    Mm, eller nån vuxen på skolan som blev slagen och kränkt.
  • nernu

    Hade det hänt mitt barn hade helvetet brutit löst. Din dotter har talat om att det händer och det är jättestort. Om vuxenvärlden inte gör nånting är det ju stor risk att hon lär sig att det inte går att lita på någon.

    Jag hade gjort allt. Varit med i skolan en vecka. Åkt hem till pojken och knackat på och upplyst om att han inte vidtalar min lilla guldklimp igen. Skickat anmälan till polisen och socialtjänsten och skolinspektionen och hela skiten.

  • Anonym (Poliskontakt)

    Jag upprepar: Be polisen att informellt ringa till föräldrarna och att de har ett samtal med dom. Om föräldarrna inte lyssnar så lämna in en formell anmälan. Bra om du har tider, dagar etc då mobbningen skett också. 

  • Studentpappa

    Jag hade sökt upp föräldrarna och åkt dit. Du måste ju kunna få reda på vad pojken heter via dottern, jag hade tagit ett snack med pojken på skolan också.

    Dottern har en idiot till klasskamrat som var taskig mot henne ett tag. Som tur är berättade hon ganska omgående varpå jag knatade hem till föräldrarna och tog det med ungen närvarande. Den ungen är fortfarande en idiot, men dottern får vara ifred nu.

    Jag kunde vara en bråkig jävel som ung och det jag fasade mest för var repressalier hemifrån när mamma/pappa fick reda på det. Skäll av lärare Etc. brydde jag mig inte i.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Snusen)

    Prata med föräldrarna och förklara att du inte accepterar en ändå gång till. Upphör det inte så anmäler du så jävla mycket som det går. Den där varelsen ska inte vara obevakad bland andra barn. Ju snabbare du agerar desto större chans att bespara din dotter men för livet.

  • Anonym (förälder)

    Sedan dottern vägra gå till skolan i onsdags, så fick hon feber tors-fre. Under lördagen var hon pigg och glad igen men söndag kväll var feber tillbaka. Så hon var hemma Ons-tis denna veckan. Igår var hon i skolan, och det var inga konflikter, hon har inte sett killen, och idag är hon i skolan igen. 

  • Anonym (förälder)
    Giftskåneman skrev 2019-10-24 09:13:27 följande:

    Vilka åtgärder gjorde du?


    Rektorn kallade till möte i onsdags förra veckan med föräldrar och pojken. Deras åtgärd var att öka bevakningen med fler rastvakter som informerats om situationen och sedan har dom ändrat pojkens raster så att dom inte ska behöva träffas på rasterna. Jag har inte gjort någon anmälan då jag ger rektor/personal samt föräldrar en möjlighet att få ordning på situationen. Dottern har bara vart på skolan igår och idag sedan mötet, igår var det en bra dag och hon var glad som träffat sina kompisar igen. Hon har fått en telefonklocka så hon kan ringa mig med ett knapptryck om något inträffar.
  • Anonym (förälder)
    Giftskåneman skrev 2019-10-24 11:25:50 följande:

    Men du mötte ligistens föräldrar?


    Nej jag var inte med på mötet, rektor och pojkens lärare hade mötet med föräldrar + killen. Rektorn ringde mig efter mötet och berättade att föräldrarna var väldigt ledsna och besvikna på sin son och tillmötesgående. Dom skulle göra allt i sin makt för att bra sonen till rätta och pojken själv påstår att han inte har något specifikt emot min dotter. Föräldrarna hade påpekat att dom har en till son i 2a klass och undre året har det vart mycket konflikter mellan pojkarna och dom jobbar på att hantera konflikter på annat sätt än fula ord och slagsmål mellan dem. Dvs. dom försökte få det till att "det är så pojkar är" när det blir konflikter. 

  • Giftskåneman
    Anonym (förälder) skrev 2019-10-24 12:00:07 följande:

    Nej jag var inte med på mötet, rektor och pojkens lärare hade mötet med föräldrar + killen. Rektorn ringde mig efter mötet och berättade att föräldrarna var väldigt ledsna och besvikna på sin son och tillmötesgående. Dom skulle göra allt i sin makt för att bra sonen till rätta och pojken själv påstår att han inte har något specifikt emot min dotter. Föräldrarna hade påpekat att dom har en till son i 2a klass och undre året har det vart mycket konflikter mellan pojkarna och dom jobbar på att hantera konflikter på annat sätt än fula ord och slagsmål mellan dem. Dvs. dom försökte få det till att "det är så pojkar är" när det blir konflikter. 


    Pojkar är pojkar, alltid denna förklaring när föräldrarna misslyckas.
  • Tiina87
    Anonym (förälder) skrev 2019-10-15 10:59:49 följande:

    Min 7åriga flicka går i 1a klass och har haft flera incidenter med en annan elev på skolan, som går i 4e klass. I över en månads tid har det vart nästan dagligen konflikter. Denna äldre kille är en allmänt stökig kille som angriper flera barn, både psykiskt och fysiskt. Nästan dagligen får hon höra saker som "du är så jävla ful, alla hatar dig", "din jävla hora" "alla tycker du är äcklig" osv. Sen har han slagit henne i ansiktet, sparkat henne i magen (hon hade smärta i revbenen i två dagar), putt henne för en hög rutschkana så hon föll och slog i bakhuvudet etc.

     Fritids informera mig om de första incidenter som inträffat, när det övergick till fysiska angrepp kontakta jag dotterns mentor som upprätta en anmälan och kontakta rektorn. Dom lovade att prata med henne dagligen, öka bevakningen kring henne på rasterna, kontakta pojkens lärare och vårdnadshavare. Trotts detta så fortsätter konflikterna. Dottern säger själv att hon låtsas behöva gå på toaletten när alla går ut på rast och sitter sedan kvar inlås för att slippa honom. Eller gömmer sig bakom jackorna i kapprummet. Detta har jag informerat om. 

    För övrigt är hon en väldigt snäll och glad tjej som trivs i klassen och har många vänner. Men dessa händelser får henne att tappa hoppet om lärarna och ovilja att gå till skolan. Jag har haft möte idag men hennes lärare, som givetvis håller med om att det inte är acceptabelt. Men hänvisar till rektorn gällande frågor ang handlingsplan. Jag kontaktar rektorn och får inga svar. Han kan inte diskutera något gällande pojken, föräldrarnas ställning eller vad dom ska sätta in för insatser. Om det inte hjälper att ha mer rastvakter, vad är nästa steg? Hur ska ni kunna ge min dotter en trygg skolmiljö som ni är skyldiga till? Han ber att få återkomma som vanligt.. 

    Jag har meddelat att jag kommer upprätta en anmälan till skolinspektionen, elevombudsmannen och en socialanmälan på pojken om detta fortlöper. 

    Men hur länge ska man vänta och ge skolan en chans att vidta åtgärder? Har jag rätt att kräva information om pojken? Eller rent av kräva att dom ordnar en elevassistent som bevakar honom? Ska jag själv ringa föräldrarna? 

     


    Eftersom skolan inte agerar helt så hade jag personlig gjort en polisanmäla för misshandel och så hade socialen fått ta över. Hade förmodligen även anmält till skolinspektionen för brist i agerande från skolans sida.
  • Anonym (eee)

    Hoppas att din dotter får hjälp och att pojken som är utåtagerande också får den hjälp han har rätt till. Om jag var dig skulle jag ta en kontakt med föräldrarna. Väldigt vanligt att barn med npf blir/är utåtagerande om de inte får rätt hjälp.

    Att polisanmäla/ anmäla till soc skulle jag göra först efter en kontakt med föräldrarna och om man ser att de inte tar tag i problemet.

Svar på tråden 7 åring slagen i skolan