• Anonym (Hanna)

    Sambo ogillar barnen?

    Ska försöka göra en lång historia kort.


    Har ett jätte bråk hemma just nu p.g.a mina barn. (har 2 st)


    Enda sedan jag träffade min sambo för 3-4 år sedan så visste han om att det fanns problem med mina barns pappa. Att jag nästan hade barnen hel tid då deras pappa inte var intresserad av att ha dom.


    Sedan har det funkat senaste året att barnen är oss sin pappa 2 dagar i veckan/ibland varannan helg.


    Denna veckan skulle ja ha barnen extra en av pappans dagar då han skulle iväg på kurs. Har nämnt detta hemma. Igår fick jag även samtal om att flyget går tidigt idag på morgonen så om barnen även kunde komma som igår kväll också.


    Då barnen har en mamma och en pappa och pappa inte kan vill/måste ju mamman ställa upp såklart.


    Min sambo blev då fly förbannad för jag har inte frågat honom om lov att ta hem mina barn.


    Helt ärligt måste man fråga om lov för att ta hem sina barn? Ens barn är väl alltid välkomna?


    Han har själv 2 st barn som han flyttade ifrån när de var små så han har bara haft dom varannan helg under 10 år. Han har nämnt ibland vid bråk att det är förjävligt hur mycket jag har mina barn då han knappt har sina. Avundsjuka såklart. Men det är ju inte mitt fel att han för 10 år sedan valde att flytta till en annan kommun? Och att nu när han flyttat tillbaka vill inte hans barn vara så mycket hos honom. Men vårt hem ska alltid vara öppet för om hans barn vill komma.


    Men jag måste enligt honom fråga om lov innan jag tar hem mina barn? Det räcker inte jag nämner att barnens pappa kan inte ha dom. Utan jag måste fråga om lov först och säger han nej måste jag alltså då säga nej till att ta hand om mina barn.

    Han påstår att han blir lidande för att mina barn kommer. Trots att hans plan för kvällen är ligga på soffan och sova och titta på fotboll.
    Det är inte så att han gör något med barnen eller tar hand om dom, det gör jag.
    Men det är så synd om honom och han blir så lidande för jag inte ber om lov.

    Jag tycker inte att det är rimligt nånstans. Det är mina barn som blir lidande som inte verkar vara önskade nånstans. 
    Det är inte så att jag prioriterar barnen före allt annat utan alla är lika prioriterade hemma hos oss. Men det känns inte rätt att han blir så arg (nu pratar vi alltså riktigt arg) pga detta.

  • Svar på tråden Sambo ogillar barnen?
  • Mom2be262

    Du borde prioritera dina barn över ALLT annat. Speciellt en sambo (styvpappa?) som inte ens verkar gilla barnen, iallafall inte speciellt mycket... Blir han sur tycker jag du ska säga; jaha, där är dörren. Hejdå!

  • Anonym (Louise)

    Sätt dina barn först.

    Han verkar vilja att du ska ha lika dålig relation till dina barn som han har till sina. Vad snällt...

  • Anonym (Hanna)
    Mom2be262 skrev 2019-10-16 07:51:44 följande:

    Du borde prioritera dina barn över ALLT annat. Speciellt en sambo (styvpappa?) som inte ens verkar gilla barnen, iallafall inte speciellt mycket... Blir han sur tycker jag du ska säga; jaha, där är dörren. Hejdå!


    Ja det jag menade var att jag prioriterar inte någon i familjen så det går ut över någon annan. 

    Undrar mest om andra tycker det är rimligt att man måste be om lov, att fråga sin partner först innan man tar hem sina barn? Då det handlar om dagar då det inte finns något planerat alls mer än att vara hemma.

    Det händer dagar då vi är barnlediga att han väljer att ta sina barn till bio tex.
    Inte behöver han fråga mig om lov för att få träffa sina barn och gå på bio med dom.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Louise) skrev 2019-10-16 07:55:47 följande:

    Sätt dina barn först.

    Han verkar vilja att du ska ha lika dålig relation till dina barn som han har till sina. Vad snällt...


    Ja det känns nästan så, tyvärr.
    Han vill ha sina barn mer nu efter 10 år, men hans barn vill inte. vilket jag förstår, de är stora nu också. Känns som att det är det som går utöver mina barn nu som jag nästan alltid senaste 10 åren haft på heltid.
  • Anonym (Hanna)

    Min äldsta är dessutom så stor nu att den vill välja att inte bos hos pappa mer än kanske någon helg ibland. Trivs inte där och känner sig inte välkommen där och känner att pappa inte vill ha dom där.
    Så om min partner säger nej ska jag då säga till mitt barn att nej du är inte välkommen bo hos oss, måste fråga om lov först.

  • LoveRain

    Nej, hans reaktion är helt orimlig! Tycker du ska vara väldigt tydlig att om han tänker bråka med dig om, ge dig dåligt samvete för eller sura för att du tar hand om dina barn så får du allvarligt överväga om ni kan ha en relation. Risken är att barnen känner av hans ovilja och då har han gått långt över gränsen.

    Han får öva på att hantera sin sorg kring sina barn på ett mer konstruktivt sätt.

  • CitronTulo

    Klart att du inte ska behöva be om lov för att dina barn ska komma!!
    Och om du hade frågat din sambo om lov, hade han sagt nej då?? Låter ju sinnesjukt!
    Hade kunnat förstå om du och sambon hade planerat något särskilt när ni var barnfria. Men även om så vore så hade man ju fått planera om liksom..
    Barnen ska ju inte behöva känna att de är oönskade eller i vägen!!

  • Anonym (Hanna)
    CitronTulo skrev 2019-10-16 08:21:28 följande:

    Klart att du inte ska behöva be om lov för att dina barn ska komma!!
    Och om du hade frågat din sambo om lov, hade han sagt nej då?? Låter ju sinnesjukt!
    Hade kunnat förstå om du och sambon hade planerat något särskilt när ni var barnfria. Men även om så vore så hade man ju fått planera om liksom..
    Barnen ska ju inte behöva känna att de är oönskade eller i vägen!!


    Han hade nog inte sagt nej, men accepterar inte att jag inte frågar honom först om det är ok.
    Även om han hade sagt nej så hade jag tagit mina barn ändå.
Svar på tråden Sambo ogillar barnen?