• Anonym (?)

    Deltidsarbetslös- Hur många sökta jobb?

    Då jag inte får ett vettigt svar från min handläggare. Hur många jobb i månaden ska man rimligtvis söka för att leva upp till kraven för A-kassa?

    Och hur ser det ut med att tvingas ta jobb som betalar mindre än min nuvarande deltidstjänst? Har väldigt bra lön i dagsläget och det tar emot att söka jobb där jag vet att lönen kommer vara lika eller lägre för heltid (Där jag dessutom kommer få kostnader för resor som jag idag saknar).

    Vill inte sitta och göra en massa extrajobb med ansökningar och tidrapporter om jag i slutändan kommer nekas för att jag inte gjort tillräckligt/valt bort att söka tjänster med lägre lön, då skiter jag hellre i ersättning.

  • Svar på tråden Deltidsarbetslös- Hur många sökta jobb?
  • Långbenopluto

    Jag skulle tycka att det skulle räcka att söka runt 20 jobb i månaden som deltidsarbetslös. 

    Vad tycker din handläggare på AF?

  • Anonym (?)
    Långbenopluto skrev 2019-10-16 14:43:33 följande:

    Jag skulle tycka att det skulle räcka att söka runt 20 jobb i månaden som deltidsarbetslös. 

    Vad tycker din handläggare på AF?


    Ingenting, babblar om "allas unika förutsättningar".

    Vill inte ge minsta fingervisning. Har 75% grundschema, men har jobbat ca 85%. Sökt 3-4 jobb i veckan typ.
  • Långbenopluto
    Anonym (?) skrev 2019-10-16 17:36:07 följande:
    Ingenting, babblar om "allas unika förutsättningar".
    Vill inte ge minsta fingervisning. Har 75% grundschema, men har jobbat ca 85%. Sökt 3-4 jobb i veckan typ.
    Oj, det är för lite om du vill behålla a-kassan.... 
  • Jemp

    Min akassa har tydliga bestämmelser på hemsidan om hur mycket lägre lön man ska acceptera. Skulle de protestera får du väl dessutom välja då.

    Jag jobbade i mindre omfattning och sökte färre jobb, fick allt godkänt. Var gravid (därav anledningen till färre sökta jobb) men tror inte det stod någonstans. Även annat runtomkring räknas som aktiviteter (prata med kontakter, uppdatera CV, arbetslivsträffar...)

  • Anonym (S)

    Söker du jobb för att du vill få ett nytt jobb, eller för att du inte vill förlora a-kassan?

  • Anonym (Sjukskriven)

    Jag är sjukskriven 75% och arbetssökande 25%.

    Min handläggare sa att utifrån heltid ska jag söka 20 arbeten i månaden som minimum. Alltså 5 i månaden som arbetssökande 25%.

    Jag söker mer än så. Den här veckan har jag sökt 7 arbeten på utannonserade tjänster. Jag har hört av mig till 4 potentiella arbetsgivare där jag personligen varit och lämnat in spontanansökningar. Förra veckan hade jag 3 inbokade intervjuer varav 2 eventuellt kan leda till arbete. Ett är ett vikariat på 18 månader och det andra är tillsvidare. Vi ska ses igen men tills att papper är påskrivna fortsätter jag att söka aktivt.

    Jag söker i första hand tjänster som ligger omkring 65-75% nattetid då jag inte klarar annat.

  • Anonym (?)

    Jag har en ny heltidstjänst från 1 jan, så syftet med A-kassan är enbart att skydda SGI perioden 1 sep-1 jan. Jag kommer vara avstängd/ha karens till mitten av nov minst. Så ersättningen i sig är ointressant, men jag måste vara berättigad för att SGI ska skyddas (om jag fattat flumhandläggaren rätt).


    Anonym (S) skrev 2019-10-17 07:42:05 följande:

    Söker du jobb för att du vill få ett nytt jobb, eller för att du inte vill förlora a-kassan?


  • Anonym (Va)

    Det finns inte ens 20 lediga jobb i min kommun!!!

    Shit alltså

  • 19Richie88
    Anonym (Va) skrev 2019-10-17 12:35:52 följande:

    Det finns inte ens 20 lediga jobb i min kommun!!!

    Shit alltså


    Hahaha Skrikandes Samma här! XD.. Vad ska man göra liksom, söka bredare"? Jo men 'tjena. Visst, skulle inte tro det nä!

    Låter man bli att göra flytten då ..och sen ändå får jobb på annan ort, okej ja det låter kanske som musik i öronen på Arbetsförnedringen.
    Men vad dom inte vill höra är när man klagar på att man måste åka till jobbet innan dess att man har hunnit hem från den tidigare arbetsdagen dessförinnan ..mest för att hinna tillbaka lagom tills det att klockan slår 8.00 på morgonen
    dagen därpå.

    Det lättaste får helt enkelt kanske bli att man sover på jobbet? Nä, det händer bara inte!
    Det är knappt ju så att man hinner hem över helgen för helvete och jag önskar att jag skojar. Tågen här går så sällan att det är bara att lägga ner och annars är det flera byten du ska ta dig genom, så pass att du har till sist åkt runt hela Sverige innan du är hemma ..Och under tiden är det t.o.m så mellan varven att man hinner glömma hur ens barn o fru ser ut, dom som väntar där hemma otåligt på dig.
    Och bussarna som en gång fanns bredvid jobbet ja dom har slutat att gå för längesen. Har man bil, antagligen direkt så blir det för dyrt så att du måste ha förskott på första lönen för att kunna klara av att tanka fram o tillbaka första hela månaden, sen är det bara utför efter det med ekonomin osv osv. Ja det spelar ingen roll hur man än gör. Det är en ond cirkel. Hihi.

    Nä, man bor helt klart för långt bort det gentemot vart jobben finns tydligen. Haha.

    Och så känns det som att även efter att man har flyttat till en annan stad om man nu reder ut att göra det och du väljer en stad som i alla fall såg bra ut tidigare på jobbfronten, lagom tills det att man kommer i ordning med allt där då. Ja då finns det inga jobb kvar till en i den staden längre. -Och det är bara glatt att börja om igen.
    Någon annan som känner igen sig?
Svar på tråden Deltidsarbetslös- Hur många sökta jobb?