• anonym2005

    Fest med Buffémat, vad gör man med veganer?

    Hej alla!

    Kommer att ha en liten fest inom kort och bjuda på buffé mat, gott och enkelt!

    Många som kommer är laktosintoleranta och det är ju lätt att byta ut, men det kommer även en vegan...

    Vad ska man hitta på där?

    Jag kommer bjuda på kallskuret, alltså kött, kyckling, kalla tillbehör som potatissallad, såser - vad ska jag göra med veganens kostvanor?

    Någon som har något tips?

  • Svar på tråden Fest med Buffémat, vad gör man med veganer?
  • Aikido

    Enstaka veganer kan man mala ner. Större mängder får man frysa in eller fermentera.

  • IceKitten
    Anonym (Hmmmm) skrev 2019-10-16 18:13:45 följande:

    Ska det inte vara crème fraiche i guacamole? Personen är ju vegan liksom.


    Nopp, inte i en traditionell. Men om man vill ha det (skulle gissa på att fler svenska familjer har det) så finns det vegansk créme fraiche.
  • milkimi
    Barbro45 skrev 2019-10-16 15:35:07 följande:

    TS talar om att det är en som är vegan, vegetarisk mat fungerar inte då. Vegetariskt så tillåts mjölkprodukter (grädde, mjölk, ägg). Veganskt så tillåts inget från djurriket, inte ens gelantin. Potatissallad bör alltså vara en fransk potatissallad.


    Finns många olika veganska creme fraicher, ex havre eller sojabaserade, så behöver absolut inte vara fransk. Likaså att det finns många alternativ till grädde. Ingen nämnvärd skillnad i smaken.
  • Anonym (I)

    Fråga veganen vad hen gillar.

    Och det är inte alls säkert att veganen vill ha hel/halvfabricerad köttersättning från frysdisken.

  • Anonym (Vegan)

    Servitris: Har ni hittat något i menyn?

    Veganen: Jag är vegan, vad kan jag beställa?

    Servitris: En taxi!

  • Anonym (Zzzz)
    Anonym (Vegan) skrev 2019-10-17 10:45:05 följande:

    Servitris: Har ni hittat något i menyn?

    Veganen: Jag är vegan, vad kan jag beställa?

    Servitris: En taxi!


    Antikt skämt. Vad bidrog du med till tråden? Ganska lätt att få vegansk mat på restaurang i övrigt.
  • Anonym (ed)

    Ett förslag är att ha libanesiska rätter, t.ex. falafel, tabbouleh, hummus, muhammara (en slags paprikaröra), dadlar, marinerad svamp, pitabröd och kanske någon enkel bönsallad.

    Små portioner soppa tycker jag kan vara trevligt att få på buffé. Fick våffelhjärtan en gång, med tångkaviar och vegansk färskost (t.ex. Oatlys påMackan) med pepparrot i. En god sallad är ju alltid bra, nu på hösten kanske det kan bli gott med rotfruktssallad, förslagsvis med ingefära i dressingen. Något gott bröd till, och kanske tapenade eller någon liknande röra att ha på brödet (den färdigköpta tapenaden innehåller dock ofta fisk, så laga egen eller köp färdig hummus istället). Det finns en grej som heter tzay, som är ett slags låtsaskött som finns att köpa färdigt på spett. De är goda, tycker jag och passar rätt bra på ett buffébord. Och så kan du göra tacopaj, pizzasnurror (med vegansk ost), crostini med vit bönhummus, focaccia... 

    Länktips: https://www.ica.se/recept/vegan/buffe/

    Potatissallad kan du förresten också göra veganskt. Det finns flera olika veganska majonnäser att köpa i butiken. (Det är t.o.m. rätt enkelt att göra egen vegansk majonnäs.) Och Plantis "greek style gurt" är en bra ersättare för gräddfil/creme fraiche/matyoghurt. 

      

  • Anonym (Vegan)
    Anonym (Zzzz) skrev 2019-10-17 19:56:58 följande:

    Antikt skämt. Vad bidrog du med till tråden? Ganska lätt att få vegansk mat på restaurang i övrigt.


    Haha, mupp! Jag är själv vegan, vad är ditt problem.

    Fossil.
  • 19Richie88

    Om inte "Att be Veganen ta med sig sin egen mat, vilket gör det lätt om inget annat.
    Så..
    Annars sätt fram en skål med Isbergssallad.. sådär. Fixat.
    Nä skämt åsido..

    Hur som helst..
    Mycket Tofu är populärt just nu, ts"

    Här är tre förslag.
    Grillspett med svamp, paprika, tofu m.m. Det brukar alltid gå hem.

    Friterad tofu
    Och Buffalo Wings gjort av/ på blomkål är en favorit hos många av mina släktingar tex.

    Lycka till.

  • Kusinen

    Det enklaste är väl att göra några en liten salladsstation där man kan komponera sin egen sallad så kan där finnas både sånt som är veganskt och sånt som inte är det. Gott att ha i är egenmarinerade bönor (mycketenkelt man kan göra en variant med medelhavskryddor och en starkare med chili), belugalinser, olika vanliga grönaakeer (salladsblas, tomater, gurka, oliver, rödlök, blomkål, champinjoner osv) och frukt (tex mango), och en vegansk dessing på creme fraiche substitut och en vanlig på vanliga mjölkprodukter. Då blir det enkelt, inte så mycketjobb att göra.

    Det passar också ill kallskuret och potatissallas för de andra. Man kan också göra en fransk potatissallad för att den ska passa alla. Då behöver det inte vara ett veganskt alteenativ, utan allt finns för alla och det är bara att välja.

  • Anonym (Sluta tramsa)
    Kusinen skrev 2019-10-22 06:11:38 följande:

    Det enklaste är väl att göra några en liten salladsstation där man kan komponera sin egen sallad så kan där finnas både sånt som är veganskt och sånt som inte är det. Gott att ha i är egenmarinerade bönor (mycketenkelt man kan göra en variant med medelhavskryddor och en starkare med chili), belugalinser, olika vanliga grönaakeer (salladsblas, tomater, gurka, oliver, rödlök, blomkål, champinjoner osv) och frukt (tex mango), och en vegansk dessing på creme fraiche substitut och en vanlig på vanliga mjölkprodukter. Då blir det enkelt, inte så mycketjobb att göra.

    Det passar också ill kallskuret och potatissallas för de andra. Man kan också göra en fransk potatissallad för att den ska passa alla. Då behöver det inte vara ett veganskt alteenativ, utan allt finns för alla och det är bara att välja.


    Nej, det enklaste är att bjuda på en helt vanlig buffé. Om det kommer någon som inte gillar något på buffébordet, så får denne avstå.

    Vegan är man av fri vilja, inte för att man har någon allergi eller liknande, så då får man stå sitt kast och själv avstå från den mat som bjuds om det är vanlig mat som bjuds. Det är veganen som tramsar, vanliga människor behöver inte låta veganen hållas.
Svar på tråden Fest med Buffémat, vad gör man med veganer?