• Wed 16 Oct 2019 19:17
    20315 visningar
    6 svar
    6
    20315

    Otäcka nätter med undertemp!

    Min son på 11 månader hade feber ett par dagar i slutet av augusti, helt utan andra symptom. Tempen skiftade mellan 38-40 grader under dygnens gång och han fick Alvedon till natten då han mådde för dåligt för att kunna sova. Inga konstigheter.

    Men när febern gått över fick han istället sänkt temperatur under flera nätter i rad, då mellan 35,3-36 grader. Han vaknade flera gånger per natt, gråtandes, iskall, slö, blek och svår att få kontakt med. Det var oerhört obehagligt, hans blick var helt annorlunda och inget gav tröst. På dagarna var tempen normal, men han var nästan alltid ledsen, gnällig och stressad.

    Vi tog givetvis kontakt med vården varje gång detta inträffade och vid ett av tillfällena fick vi ambulans skickade till oss. När de väl kom fram hade tempen blivit normal och därför åkte de igen.

    Jag har försökt få vidare hjälp flera gånger, genom jourläkare på närakuter, större akutmottagning, BVC och vanlig vårdcentral. Vi upplever att vi inte riktigt tagits på allvar, eftersom sonen haft normaltemp vid läkarbesöken på dagtid och då ansetts vara frisk. Vi fick rådet att inte bry oss så mycket om tempen nattetid och se om detta kunde ge med sig.

    I fem veckors tid var nätterna ett rent helvete. Sonen gnällde och grät (antingen vaken eller i sömnen) var 10:e minut HELA nätterna genom. En gång i timmen gallskrek han och var extremt svår att trösta. Ibland fick vi lov att kliva upp och vara vakna en timme eller två för att ?komma ur? gråtet. Tempen tror jag med tiden blev normal på nätterna eftersom han slutade kännas kall, men någonting var ju uppenbarligen fortfarande fel. Han hade inga nya tänder på gång, ingen öroninflammation. Under den här perioden fick bara jag (mamma) sova med honom, försökte pappa sova bredvid blev det konstant skrik. Det här gjorde att min sömn var nästintill obefintlig i över en månad och jag blev själv så dålig att jag höll på att läggas in på sjukhus.

    Vi fick rådet från vårdcentralen att ta sonen till en privat barnklinik och påbörja en utredning. Vi ringde direkt och fick en tid. Men som av ren magi släppte allt två dagar innan vårt bokade besök. Sonen sov gott nätterna genom! Givetvis gick vi dit ändå och bl.a. togs blodprover (?allmän blodbild? och snabbsänka). Båda visade normalt. Han fick även medicin mot reflux, bara för att testa. Nu har ett par veckor gått och sömnen har vart utmärkt och han har vart pigg och glad.

    Men. För några dagar sedan fick han feber igen, även denna gång utan symptom. Den gav med sig efter två-tre dygn. På natten vaknade han återigen iskall, slö och livrädd med temp på 35,5 grader. Precis som sist. Det tog timtals att trösta honom och hålla honom varm tills tempen steg en aning. Han somnade om och vaknade på samma sätt igen efter någon timme. Under dagen har han vart lite trött och gnällig men i övrigt normal.

    Nu känner jag mig så oroad att allt ska börja om igen. Finns det någon som känner igen detta?

    Jag kommer att ringa barnkliniken imorgon, men vill höra om fler delar liknande upplevelser.

  • Svar på tråden Otäcka nätter med undertemp!
  • Wed 16 Oct 2019 21:41
    #2
    Anonym (M 37) skrev 2019-10-16 19:33:50 följande:

    Jag är inte sjukvårdsutbildad.

    Jag har hört att barn kan få låg temperatur om de har någon svårläkt infektion i kroppen. Man bör ta prover på bland annat urinvägsinfektion och lunginflammation.

    Ligg hårt på vården och se till att er son får rätt hjälp.


    Tack så mycket för din input! Jag ska föreslå detta till läkaren på barnkliniken så fort jag får kontakt med henne igen. Sonens lungor har blivit lyssnade på av flera läkare, men det kanske inte räcker för att avgöra om det handlar om lunginflammation? Däremot har ingen gjort urinprov.
  • Wed 16 Oct 2019 23:05
    #4
    Flikkan92 skrev 2019-10-16 21:51:11 följande:

    Min dotter på 1,5år har bara haft feber 1 gång i sitt sitt liv (vad jag vet om och jag tar temp ofta). Hon hade då vad som kallas 3 dagars feber, hon låg mellan 39-40 grader i tre dagar och fick sen utslag på kroppen som gick över på ett dygn. Efter denna feber dök hon ner och låg strax över 35 i flera dagar. Vi pratade med Vårdguiden och de sa åt oss att det var bäst att en läkare fick undersöka henne. Hon mådde bra, ingen förhöjd sänka och blodsockret var bra. Enligt läkarna där så sa dom att små barn kan få undertemp framförallt om de haft väldigt hög feber innan.

    Det här är nog ett halvår sedan och hon kan fortfarande få undertemp ibland, men hon visar aldrig att hon mår dåligt med andra symptom.


    Intressant, tack för ditt svar! Så skönt att din dotter inte blir påverkad och lider av den sänkta temperaturen. Får hon undertemp även utan att ha haft feber först? Min son mår däremot fruktansvärt dåligt vid undertemp, så jag tänker att de kanske har olika orsaker till varför den sjunker.
Svar på tråden Otäcka nätter med undertemp!