• Anonym (ensam­)
    Wed 16 Oct 2019 22:05
    671 visningar
    11 svar
    11
    671

    Gillar ''folk'' inte sådana här personer?

    Jag är en ung tjej som har funderat lite på min personlighet. Jag är rätt lågmäld, inåtvänd, inte så ''spontan'' och föredrar rutiner, kan gräva ner mig djupt i vissa specifika ämnen och analysera. Ler sällan, skrattar sällan, detta kommer inte naturligt för mig, däremot har jag humor och kan känna glädje, bara att det inte syns så tydligt vad jag känner, jag är helt enkelt väldigt seriös/allvarlig eller hur man ska beskriva det. Jag är inte så uttrycksfull varken i kroppsspråk eller röst, men inte heller helt stel och monoton. 

    Det känns bara som att ingen gillar min personlighet, att folk dömer ut mig totalt. Tänker t ex på relationer, tycker att de flesta killar säger att de vill ha någon ''spontan, sprallig, lätt till skratt'' osv, det är som någon sorts standard. Samma med jobb, i varje annons vill man ha en person med alla egenskaper som jag inte har. 

    Har alltid haft det svårt med sociala relationer av olika slag och känner aldrig att jag ''klickar'' med någon, oavsett om det är en formell kontakt (typ jobbintervju, läkare) eller informell. 

    Jag är inte tråkig, känslolös eller helt tom inuti, men det känns som att folk antar det. Jag är t ex väldigt allmänbildad och kan diskutera saker som nog många tjejer i min ålder är helt ointresserade)ovetande av. 

    Hur tänker andra kring detta? Någon som liknar mig, vad är era upplevelser? 

  • Svar på tråden Gillar ''folk'' inte sådana här personer?
  • Anonym (Trasd­ockan)
    Wed 16 Oct 2019 22:09
    #1

    Det är inget fel på dig! Det är nummer ett.

    Istället för att försöka anpassa dig till alla andra eller känna dig utanför pga alla andra så gör andra val istället.

    Sök arbete där nogrannhet och analysering är viktigare än ett ansikte utåt. Översätt bruksanvisningar tex. Vem bryr sig om personen som suttit och översatt har haft ett leende på läpparna eller ej? Huvudsaken att det är översatt!

    Relationer. Finns massor med människor som är som dig!

    Vänner likadant. Om det är det du söker och vill. En del trivs ensamma.

  • Anonym (Ylva)
    Wed 16 Oct 2019 22:27
    #2

    Alla personligheter har sina för och nackdelar. Jag skulle säga att det med att visa känslor uppskattas då man får en direkt respons på sitt egna beteende om det gillas eller ej. Berättar man något rolig och inte får så mycket skratt från personen så tolkar man det som att hen tycker att det inte va så roligt.

    Personer som du är ofta svåra att lära känna, iaf min uppfattning. Mitt ex låter väldigt lik dig och han va en svår person för alla andra i min närhet att lära känna. Uppskattade många av hans egenskaper men dem drev mig också till vansinne då det blev för mycket rutin och struktur.

    Att vara spontan handlar nog mer om att släppa kontrollen, inte planera och fundera nogrannt inför varje beslut utan att man kan släppa loss lite.

    Jag skulle nog beskriva mig som den spontana lättsamma och glada personen men det har sina nackdelar med när det kommer till jobb. De jobb jag söker nu är mer ansvarsfulla och på chefsnivå. Jag har inga problem med att klicka med den som intervjuar mig men jag gör det på fel plan, de får inte se min mer seriösa sida då jag enbart tar fram den när situationen kräver det. Alla har sina motgångar.

    Dejtingvärlden är ju bara en enda djungel och ofta vet man inte vad man vill ha. Sålla inte bort dig själv direkt bara för att dem har skrivit egenskaper du inte tycker att du har. När jag skrev med mitt ex var jag inget vidare intresserad men gick med på att träffas och föll pladask. Det höll ändå i tre år. Så jämför dig inte med andra utan se dina bra sidor. Är det något du vill bli bättre på så jobba på det. Jag har jobbat sjukt mycket med min blyghet att folk inte kan tro att jag var väldigt blyg förr. Det är bra att kliva ut från sin comfortzone, det är du man växer som person. Men gör det inte för att du tror att andra ska gilla dig mer utan gör det för att det är en sida av dig du vill utveckla.

  • Wed 16 Oct 2019 22:27
    #3

    Personer med väldigt återhållsamt kroppsspråk kan vara svåra att läsa och därmed också att närma sig. Samma sak med de som inte ler och skrattar särskilt mycket. Det är inget man gör medvetet utan mer omedvetet.

    Kan säkert vara så att du uppfattas som stel och inte så lätt att connecta med. Säger inte att du ska ändra personlighet men kanske behöver du lägga lite mer fokus på att vara approachable? Då får du lättare det du vill ha.

    Tror det blir lättare med åren också. Du blir sökte i dig själv med tiden och det är mer förväntar att vara som du är som äldre än som yngre.

  • Millne­ar
    Wed 16 Oct 2019 22:51
    #4

    Tycker visa delar av din text låter som mig. Och jag har asperger, dvs inom autism.

    Du kanske kan googla på tex asperger och se om du känner igen dig?!:)

  • Anonym (Intro­vert)
    Thu 17 Oct 2019 00:10
    #5

    Jag känner igen mig en hel del i det du beskriver.

    Dock kan jag klicka med en del personer.

    Känns ju helt hopplöst att få ett jobb när alla arbetsgivare vill ha helt andra egenskaper!

    Jag har redan förlorat tre jobb (provanställningar dock) pga att jag inte ansågs tillräckligt öppen, pratsam, sprallig etc. Pga min personlighet, som de sa.

    Jag har alltid varit inåtvänd och tyst. Och känslig. Vilket gjorde mig till ett tacksamt mobboffer i grundskolan.

    Nu är jag nog lite äldre än du, närmar mig 40 år.

    Har nu i vuxen ålder diagnostiserats med ADD med drag av autism (den sorten som tidigare kallades för Asperger).

    De som känner mig på riktigt vet att jag har mycket humor och är en rolig tjej egentligen. Så jag har personer omkring mig som tex familj och nära vänner, som uppskattar mig.

    Grannar, arbetsgivare etc, gillar mig i regel inte.

    Jag är gift med en man som är i mkt lik mig till personligheten.

  • Anonym (J)
    Thu 17 Oct 2019 05:03
    #6

    Öva på att hälsa på andra människor med ett varmt leende! Då ger du dem känslan av att du gillar dem, och därmed är steget inte långt till att de börjar gilla dig. Sedan kanske ni inte hittar så mycket att prata om ändå, men där finns åtminstone en positiv känsla mellan er.

  • Anonym (H)
    Thu 17 Oct 2019 05:26
    #7

    Det är absolut inget fel på dig, men många människor drar sig undan från de som inte ler. Ett leende är välkomnande och en leende människa känns varm och vänlig. Många kanske uppfattar dig som stängd och att du inte vill ha med dem att göra?

    Själv har jag ett såkallat resting bitch face och ser otroligt less och sur ut när jag inte ler.. Mina mungipor sluttar nedåt så att säga. Fått höra att många tyckt att jag sett bitchig ut innan de lärt känna mig. Men jag har otroligt nära till skratt, så det underlättar väl för mig..

  • Anonym (Likad­an)
    Thu 17 Oct 2019 08:16
    #8

    Jag är likadan som du TS. Med tiden har jag lärt mig hur man ska bete sig för att få kontakt osv i jobbsammanhang. Jag har observerat andra och gör så som de som lyckas väl gör.

    Det funkar som sagt i jobb.

    Men inte privat, för där orkar jag inte förställa mig. Så vänner är i princip kört för mig.

    När det gäller förhållanden har jag haft tur och hittat en man som är omhändertagande och älskar mig som jag är.

  • Anonym (också likada­n)
    Thu 17 Oct 2019 09:18
    #9
    Anonym (Likadan) skrev 2019-10-17 08:16:28 följande:

    Jag är likadan som du TS. Med tiden har jag lärt mig hur man ska bete sig för att få kontakt osv i jobbsammanhang. Jag har observerat andra och gör så som de som lyckas väl gör.

    Det funkar som sagt i jobb.

    Men inte privat, för där orkar jag inte förställa mig. Så vänner är i princip kört för mig.

    När det gäller förhållanden har jag haft tur och hittat en man som är omhändertagande och älskar mig som jag är.


    Samma sak här. På jobbet har jag anpassat mig så långt som jag kan, men att hitta vänner är nästan omöjlig. Folk tror ju inte att jag ens är intresserad, samtidigt vill jag inte vara för mycket på, och då blir det antagligen för lite. Har lätt Asperger .
  • Anonym (känne­r igen mig)
    Thu 17 Oct 2019 09:44
    #10

    Allt som du beskriver stämmer in på mig och jag måste tyvärr hålla med om att det är svårare med sociala relationer när man har en sån personlighet. Jag är dock lite äldre nu och har med tiden lyckats bygga upp mer självförtroende och övertygelse om att jag är bra som jag är, och det har gjort att jag känner mig mindre isolerad nu än jag var tidigare.

  • Anonym (A)
    Thu 17 Oct 2019 12:54
    #11
    Anonym (H) skrev 2019-10-17 05:26:26 följande:
    Det är absolut inget fel på dig, men många människor drar sig undan från de som inte ler. Ett leende är välkomnande och en leende människa känns varm och vänlig. Många kanske uppfattar dig som stängd och att du inte vill ha med dem att göra?
    Själv har jag ett såkallat resting bitch face och ser otroligt less och sur ut när jag inte ler.. Mina mungipor sluttar nedåt så att säga. Fått höra att många tyckt att jag sett bitchig ut innan de lärt känna mig. Men jag har otroligt nära till skratt, så det underlättar väl för mig..
    Håller med
Svar på tråden Gillar ''folk'' inte sådana här personer?